۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۵۸۳۷۳۷
عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی:

اربعین مانور ارادتمندان سیدالشهدا است

حجت الاسلام خیاط گفت: اربعین مانور قدرتی ارادتمندان سیدالشهدا است که قدرت خود را به رخ جهانیان می کشند و دلیل اقتدار این است که چنین اجتماعی اگر در هر نقطه ای با جمعیتی کمتر به وجود می آمد امپراتوری های رسانه ای به آن می پرداختند اما این اجتماع بایکوت شده است.
حجت الاسلام دکتر علی خیاط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی خیاط شامگاه دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: به راهپیمایی اربعین از جنبه های مختلف می توان پرداخت که اگر از نگاه تاریخی به اربعین بپردازیم این حادثه به بازگشت اسرا از سفر شام  و سفر جابر بن عبدالله به کربلا باز می گردد.

وی افزود: در روایات زیارت اربعین را از نشانه های مومن دانسته اند و زیارتی در این روز رسیده که وجود این زیارت نشان دهنده اهمیت اربعین است که حتی اگر خود احادیث را تحلیل کنیم به این نتیجه می رسیم که باید اربعین به عنوان نمادی حفظ شود و شیعیان توجه ویژه ای به زیارت اربعین داشته باشند.

حجت الاسلام خیاط در خصوص سختی های مسیر پیاده روی اربعین خاطرنشان کرد: هر عبادتی که سختی بیشتری داشته باشد لذت و ثواب بیشتری دارد اگر نگاهی به سفر حج داشته باشید می بینید که این سفر نیز سختی هایی دارد اما مسلمانان برای اهمیت آن سفر حج را به جا می آورند.

استاد حوزه و دانشگاه به ابعاد و آثار مختلف پیاده روی اربعین اشاره و ادامه داد: این سختی ها در مقابل آثار این سفر اهمیتی ندارد، این راهپیمایی که الان صورت می گیرد بزرگ ترین اجتماعی است که در جهان تشکیل می شود که به صورت خودجوش است و از اهمیت فراوانی برخوردار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی این راهپیمایی را تجلی "سلم لمن سالمکم" دانست و ابراز کرد: زمانی که شما روحیه عراقی ها را در پذیرایی مشاهده می کنید متوجه این فراز می شوید و را باید بدانید که عمده ترین اصل که همواره باعث بقا شیعه شده به رغم همه مشکلات  و شیعه را در مسیر صحیح خود حفظ کرده عشق به ولایت بوده است.

وی اربعین را تجلی گاه عشق به ولایت دانست و گفت: اگر عشق به ولایت و ولایت مداری نباشد نمی شود این مردم را جمع کرد وحتی در طول سال های مختلف مردم با وجود تهدیدهای مختلف این عشق خود را از دست نمی دادند و با این راهپیمایی به ابراز همدردی و عزاداری می پرداختند.

حجت الاسلام خیاط در خصوص ابعاد دیگر پیاده روی اربعین تصریح کرد: با وجود تفکر های موجود مختلف در شیعه اما شما این را می بینید که اربعین نقطه اتصال وحدت شیعه است که باید از این مسئله  به سود تشیع بهره برداری کرد.

وی ادامه داد: اربعین مانور قدرتی ارادتمندان سیدالشهدا است که قدرت خود را به رخ جهانیان می کشند و دلیل اقتدار این است که چنین اجتماعی اگر در هر نقطه ای با جمعیتی کمتر بوجود می آمد امپراطوری های رسانه ای به آن می پرداختند اما این اجتماع با بایکوت های صورت گرفته است همچنان قدرت خود را به رخ جهانیان می کشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی راهپیمایی اربعین را نشان دهنده برائت نیروهای حق طلب از جریان ظلم و جور در هر زمان دانست و اظهار کرد: این حرکت نماد حرکت حسینیان در برابر یزیدیان است.

حجت الاسلام خیاط در پایان سخنان خود گفت: با وجود این که نفس این حرکت دارای برکات زیادی است اما مسؤولان ایرانی و عراقی باید برنامه ای فرهنگی معرفتی را طراحی کنند تا بتوانند از آثار ظاهری و معنوی این راهپیمایی برداشت های بیشتری به نفع شیعیان داشته باشند که در جهان به این راهپیمایی به صرف یک حرکت دیده نشود./۸۶۴/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات