۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۸۴۲۷۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

اهل بيت به همه بطون قرآن دسترسي دارند

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اهل قرآن كه اهل بيت(ع) هستند به همه بطون قرآن دسترسي دارند و مي توانند آن را براي همه بگويند و آنچه را كه اهل بيت(ع) مي گفتند از متون قرآن استفاده مي كردند و اين در حالي است كه خيلي از انسانها آنچه را كه در قرآن آمده است نمي دانند.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد امام خميني(ره) برگزار شد در تفسير سوره كهف، گفت: سوره مباركه كهف از سوره هاي مكي است كه در زمان حضور پيامبر اكرم در مكه نازل شده است.

وي افزود: آياتي كه در شهر مكه نازل مي شده است بيشتر به دنبال اثبات توحيد و تبيين اصل اسلام بوده است تا مردم آيات قرآن را بپذيرند و آياتي كه در مدينه نازل مي شد بيشتر احكام شرعي و حدود و قصور است.

حجت الاسلام شاه فاضل گفت: خداوند در آيه اول سوره كهف مي فرمايد، ‹‹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَىٰ عَبْدِهِ الْكِتَابَ›› حمد فقط براي خدايي است كه براي بنده خود كتاب نازل كرد، ‹‹وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجًا›› و براي قرآن هيچ حدود و قصوري قرار نداد.

وي افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد،‹‹قَيِّمًا›› اين كتاب پايداري است، ‹‹لِّيُنذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِّن لَّدُنْهُ›› و از عذاب هاي شديدي كه از طرف خدا براي انسان ها است هشدار بدهيد و دركنار هشدار، ‹‹وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ›› به مومنيني كه عمل صالح انجام مي دهند بشارت داده است، ‹‹أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا›› و براي آنها پاداش نيكو قرار داده است، ‹‹مَّاكِثِينَ فِيهِ أَبَدًا›› و در آن پاداش نيكو جاويد خواهند ماند، ‹‹وَيُنذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا›› اما به كساني كه مي گفتند خداوند فرزند دارد هشدار داده است.   

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: در قرآن 7 سوره با تسبيح و چهار سوره با حمد آغاز شده است كه واژه حمد در قرآن همراه با شكر و مدح و مجد آمده است، واژه مجد به معني عظمت است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه هر زماني خداوند بخواهد خودش را حمد كند مخلوقات و كارهاي خودش را نام مي برد، گفت: در سوره مباركه انعام مي فرمايد، ‹‹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ›› به خاطر بزرگي آسمان و زمين خدا را حمد كنيد، ‹‹الْحَمْد لِلَّهِ فَاطِر السَّمَاوَات وَالْأَرْض›› خدايي را بايد حمد كرد كه كه خلق كننده آسمان و زمين است.

وي افزود: قرآني كه امروز در دسترس ما قرار دارد يك وزن مادي دارد و يك وزن معنوي دارد كه وزن معنوي قرآن با وزن آسمان و زمين برابري مي كند، آسمان و زمين داراي چنان عظمتي است كه خداوند براي خلقت آن خودش را حمد مي كند، از اين رو خداوند وقتي مي خواهد عظمت قرآن را بيان كند ابتدا خودش را به خاطر قرآن حمد مي كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: واژه حمد به كتاب تعلق نگرفته است، بلكه به نزول كتاب تعلق گرفته است به اين معني كه نزول كتاب خود موضوعيت دارد.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه قرآن هم نزول تدريجي و هم نزول دفعي داشته است، افزود: نزول تدريجي قرآن طي 23 سال بوده است و نزول دفعي آن در شب قدر يك جا نازل شده است به همين دليل در سوره مباركه قدر مي فرمايد، ‹‹إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ›› قرآن در شب قدر يك جا نازل شد.

وي با اشاره به اينكه نزول قرآن يك نزول مادي نيست كه از بالا به پايين باشد بلكه نزول معنوي است، گفت: در روايت آمده اصل قرآن در آسمانها و نزد خدا است و براي انسانها قابل فهم نيست.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: قرآن براي نخستين بار كه پايين آورده شد در اندازه فهم مردم نبود، براي بار دوم پايين آورده شد اما باز هم در اندازه فهم مردم نبود و هفت مرتبه قرآن پايين را آورده شد تا درك آن براي مردم آسان باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه مطلب در قرآن زياد است، گفت: قرآن هفت بطن دارد و در برخي روايات گفته شده داراي هفتاد بطن است، اما آنچه در دست ما است براي فهم آسان شده است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: ابن عباس از مفسرين قرآن مي فرمايد، اميرمومنان(ع) شب تا صبح براي من صحبت كرد و بعد از آن گفت تمام مطالبي كه گفتم تنها از ‹‹ب›› بسم الله الرحمن الرحيم سوره حمد بود.

وي ادامه داد: اهل قرآن كه اهل بيت(ع) هستند به همه متون قرآن دسترسي دارند و مي توانند آن را براي همه بگويند و آنچه را كه اهل بيت(ع) مي گفتند از متون قرآن استفاده مي كردند و اين در حالي است كه خيلي از انسانها آنچه را كه در قرآن آمده است نمي دانند.

دبير جامعه روحانيت گفت: واژه انزل به معناي پايين آوردن و اندازه درك مردم است و تلاوت يك آيه تنها چند واژه و كلمه نيست بلكه يك كلام عظيم است و قرآن مجد و عظمت دارد و كلمات آن عادي نيست و نبايد بدون وضو به آن دست زد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات