۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۵۸۴۳۱۷
استاد حوزه تبیین کرد؛

تأثیر آرامش در بحران ها در تقویت کارکردهای عالم دینی

طلبه بايد مهارت حل مسأله را داشته باشد. بتواند مشكل را به مسأله تبديل كند و براي مسأله راه حل پيدا كند در جايي كه همه بهم ميريزند طلبه بايد آرامش داشته باشد.
حجت الاسلام عشائری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در جلسه درس نهج البلاغه که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عج) برگزار شد، حجت الاسلام عشائری ضمن بیان زوایایی از فرمایشات امام علی علیه السلام درنامه های مختلفی که به کارگزاران خود در نواحی مختلف داشت ،مطالبی را راجع به نگرش و رفتار صحیح در قبال رفتار صحیح و لزوم آرامش داشتن بیان کرد.

وی ادامه داد: يك فرمانده نظامي دقيقا همان كار را مي كند. يك مربي تيم هم همين كار را مي كند؛ تيمي كه تا دقايق پاياني بازي، چند گل را خورده و هيچي هم گل نزده مربي اين تيم بايد همچنان به اين ها اميد بدهد.در واقع كار عالمان ديني طبق آنچه از زبان حضرت عيسي هم در قرآن آمده  این است که باید ملجا و ماوای آرامش باشند و باعث برکت و مبارکی.

مدرس درس نهج البلاغه موضع گیری صحیح  یک رهبر حقیقی در فراز و نشیب ها را یادآور شد و در این خصوص گفت:در نهج البلاغه آمده كه فرصت خوبي هست براي حاكم كه كمي هموم خود را کم و آرامش را به جامعه تزریق کند.

حجت الاسلام عشائری به عنوان مثال به حادثه ای که در ابتدای جنگ رخ داد اشاره کرد و افزود: جريان اميد دهي به اطرافيان در موضوع سقوط هلي كوپتر پاوه اتفاق افتاد و ملاحظه كنيد كه چگونه شهيد چمران در آن لحظات بحراني نه تنها خود را نمي بازد، بلكه به همه اميد هم مي دهد. با اين كه صحنه اي كه خلق شده بود تراژدي تمام بود و اين شان يك رهبر است كه سختي ها را بخرد و آرامش تحويل دهد.

حاكم حتي آن جايي هم كه همومي دارد بايد بتواند اميد به جامعه تزريق كند و اين كار، كار سختي است كه حاكم تمام اضطرابها را در جايي تحمل كند در درون خودش هضم كند و آرامش تحويل دهد اين توليد آرامش براي اطرافيان شأن يك طلبه هم هست.

حجت الاسلام عشائری با بیان این که متاسفانه اولین کسانی که در برخورد با مسائل بیشترین موضع گیری و تاثر را دارند طلاب هستند ،در این رابطه عنوان کرد : من خيلي ديدم وقتي دشمن يك ترفند رسانه اي كوچك به كار مي برد اولين كساني كه به هم مي ريزند برخی از همين طلبه ها هستند؛ البته نه تمام طلبه ها بلكه همان قليلي هم كه هست در اين كسوت خلاف انتظار است؛ زيرا اين كسوت قرار بوده كه جايگزين حضرت عيسي باشد.

وی با بیان موضع گیری متفاوت در برابر حوادث و مذمت انفعال به جای آرامش اذعان داشت: عالمي كه سرعت اضطراب و سرعت بهم ريختگي او در برابر كوچكترين اتفاقات در خانه در فاميل بيشتر از همه باشد اين عالم يكي از كاركردهاي مهم يك عالم ديني را ندارد.

به اين موضوع فكر كنيد تك به تك شما خودتان را و سرعت از تنظيم خارج شدن تان را در برابر حوادث چه حوادث منطقه اي چه حوادث محلي چه بين المللي بسنجيد و حتي چه حوادثي كه مربوط به خانواده باشند به عنوان مثال: وقتي يك حادثه اي كه راجع به فرزنداتفاق مي افتد نبايد من كه طلبه هستم زودتر از همسرم كه طلبه نيست بهم بريزم؛ تازه اگر او مضطرب شد من بايد اوضاع را آرام كنم البته آرامش نه هر آرمشي و نه تغافل ابلهانه.

وی در پایان با طرح جایگزینی عنوان مسأله به جای مشکل و جستجوی راه حل به جای تمرکز بر اصل مشکلات گفت: طلبه بايد مهارت حل مسأله را داشته باشد. بتواند مشكل را به مسأله تبديل كند و براي مسأله راه حل پيدا كند در جايي كه همه بهم ميريزند طلبه بايد آرامش داشته باشد. گفتم اگر آرامش در درونش هم نبود آرامش در ظاهر و در اطرافيانش تزريق كند اگر اين حالت نيست بايد به فكر بود و چاره اندیشید.

گفتنی است تشکیل جلسات درس نهج البلاغه از سری کلاس های فوق برنامه و تحت عنوان کلی کلاس های پژوهش و پرورش از جمله شاخصه های  مدرسه عالی خاتم الاوصیاء است که تا کنون از ابتدای سال تحصیلی جاری سه جلسه از آن برگزار شده است. /۹۲۴/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات