۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۸۴۵۷۵
حجت الاسلام علوی تهرانی:

تکبر بزرگ‌ترین مانع بندگی خداوند است

استاد حوزه علمیه تکبر را بزرگ‌ترین مانع بندگی خداوند دانست و گفت: شیطان به دلیل تکبرش از درگاه خداوند رانده شد، صبر در عمل تکبر را از بین می‌برد.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، امروز در مسجد امیر گفت: صبر به معنای بردباری در برابر شدائد، سختی‌ها، مشکلات و حوادث است به طوری که انسان از نظر فکری تشویش ذهنی پیدا نکند و مضطرب نشود.

وی افزود: انسان صبور در برابر مشکلات از گلایه و شکایت زبانی اجتناب می‌کند و از نظر عملی رفتار ناهنجار از خود نشان نمی‌دهد.

حجت الاسلام علوی تهرانی در بیان اقسام صبر، ابراز کرد: از اقسام صبر می‌توان به بردباری در مقام تکلیف و فرمانبرداری از دستورات الهی اشاره کرد. لازم است انسان در این قسم به تکلیف خود آشنایی داشته باشد و بداند کدام عمل تکلیف الهی و کدام یک غیر الهی است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: انسان اگر تکلیف دینی و انسانی خود را بشناسد راحت‌تر در برابر دستورات الهی صبر می‌کند. کسی که تکلیف خود را می‌داند بهتر می‌تواند رضایت خداوند را کسب کند.

وی عبادت را تکلیف الهی دانست و گفت: عبادت باید انسان را به ملاقات خداوند برساند، انسان صبور در انجام عبادت تنها رضایت خداوند را جستجو می‌کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تاکید براینکه آیات قرآن باید در  متن و شؤون زندگی بشر جاری باشد، اظهار داشت: انس با قرآن کریم زندگی انسان‌ها را متحول می‌کند و موجب تقرب افراد به خداوند می‌شود.

استاد حوزه علمیه تکبر را بزرگ‌ترین مانع بندگی خداوند دانست و گفت: شیطان به دلیل تکبرش از درگاه خداوند رانده شد، صبر در عمل تکبر را از بین می‌برد. همچنین کسالت و تنبلی از موانع انجام تکلیف به شمار می‌رود که تنها راه مقابله با تنبلی صبر در عمل است.

وی افزود: برخی عبادت‌ها عبادت مالی است، صبر در عبادت مالی بخل انسان را برطرف می‌کند؛ بنابراین استقامت در تکلیف صبر است.

حجت الاسلام علوی تهرانی بیان داشت: انسان بعد از عبادت باید آن را حفظ کند و انسان با اخلاص در عمل و کسب رضای الهی به راحتی می‌تواند عمل نیکوی خود را حفظ کند.

استاد حوزه علمیه ریا را عاملی برای نابودی اعمال صالح بیان کرد و گفت: انسان نباید به واسطه صدقه دادن منت بر روی دیگران بگذارد و دیگران را برده خود بداند. همچنین عجب عمل صالح را فاسد می‌کند بنابراین کسانی که جاهلانه عبادتی را انجام می‌دهند دچار عجب می‌شوند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات