۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۸۵۲۹۰
بلخاری:

علامه جعفری پلی میان متفکرین غرب و شرق بود

بلخاری با بیان اینکه ترجمه و شرح نهج البلاغه و مثنوی معنوی دو یادگار ارزشمند علامه جعفری هستند، گفت: علامه جعفری پلی میان متفکرین غرب و شرق بود.
بلخاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن بلخاری نویسنده و پژوهشگر فلسفه، شب گذشته در همایش نکوداشت مقام علمی و اخلاقی محمدتقی جعفری که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، گفت: ترجمه و شرح نهج البلاغه و نقد، شرح و تفسیر مثنوی معنوی مولانا دو اثر مهم علامه جعفری در میان دیگر آثار ایشان بوده که یکی از آنان 27 جلد و دیگری 15 جلد است.

وی افزود: ایشان با همه وجود این دو اثر را نوشتند و بیشتر عمر خود را با جان و دل صرف نگارش این دو اثر مهم کردند.

بلخاری با بیان اینکه علامه جعفری شرح نهج البلاغه را براساس رویای صادقه‌ای که علامه امینی به ایشان امر کردند به قلم تحریر درآوردند، ابراز کرد: علامه جعفری شرح نهج البلاغه را بعد از شرح مثنوی نگاشتند و دلیل آن نیز به خاطر همان رویای صادقه بود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه در بین مثنوی و نهج البلاغه ارتباط وجود دارد، گفت: عارف اهل تقلید نیست و هرگز نمی‌تواند اغراق کند عارف مشاهدات ضمیر پنهان خویش را بیان می‌کند این دو کتاب ارزشمند بیانگرد نهان علامه جعفری است.

وی ادامه داد: مولانا از جمله کسانی است که مصداق شهود «انا مدینه العلم و علی بابها» است.

بلخاری با بیان اینکه علامه جعفری پلی میان متفکرین غرب و شرق بودند، گفت: ایشان در بحث فلسفه بر خلاف کسانی که تنها به بعد کلامی آن توجه دارند به بعد هنر و زیبایی شناسی آن نیز توجه داشتند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات