۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۵۸۵۸۵۳
در گفت و گوی تفصیلی با رسا صورت گرفت؛

تشریح مهمترین فعالیت های مرکز دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری

یکی از شاخص ترین واحدهای تأسیس شده در مدیریت حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، مرکز دانش آموختگان است که جزء فعال ترین مراکز استانی در کشور به حساب می آید و سال گذشته فعالیت های این مرکز به عنوان برترین مرکز کشور معرفی شد.
حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، تعمیق معرفت و باورهای دینی و آرایش سیمای عمومی به شعائر دینی و اخلاقی و همچنین تسری اندیشه های دینی در رفتارهای فردی و اجتماعی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی و فراتر از آن از اصلی ترین رسالت های انبیاء و صالحان است و دستیابی به این هدف نیاز به گسترش آموزش و تربیت های دینی در جامعه دارد که در این میان نقش فراگیر و اصلی بر عهده نهاد روحانیت است. اگر چه بانوان در اغلب زمان ها از فیوضات الهی و علمی حوزه ها برخوردار بوده و مستقیم و غیرمستقیم مخاطب ندای الهام بخش پیام آوران دینی قرار داشته اند، لیکن به دلایل مختلف ایجاد حوزه های علمیه ضرورت یافت که بدین منظور در نیمه اول دهه 60 هجری شمسی، حوزه های علمیه خواهران به صورت مدرسه ای و رسمی در قم گشایش یافت که به تبع آن در گذر زمان، همه استان ها نیز از نعمت بی بدیل حوزه های علمیه خواهران بی نصیب نماندند تا آنجا که امروزه به لطف الهی در دورترین نقاط کشور به برکت انقلاب اسلامی حوزه علمیه خواهران راه اندازی و مورد استقبال خانواده ها و بانوان قرار گرفته است.

استان چهارمحال و بختیاری نیز که یکی از معدود استان های کشور با جمعیت صددرصد شیعی است، از دیرباز خواستگاه حوزه های علمیه بوده و همیشه جایگاه امور دینی و روحانیت در بین مردم، جایگاهی رفیع و قابل احترام بوده و هست. در سال 1390 در استان چهارمحال و بختیاری پس از سالها پیگیری مدیریت حوزه علمیه خواهران به صورت رسمی با 4 مدرسه علمیه و 279 طلبه تأسیس و راه اندازی شد. به لطف الهی امروز در این استان ولایتمدار 8 مدرسه علمیه در سطح عمومی و یک مرکز تخصصی با بیش از یک هزار طلبه در حال تحصیل و به همین میزان فارغ التحصیل وجود دارد که این نشان از رشد همه جانبه و تلاش های شبانه روی دارد و در این میان نقش علمای استان خصوصا ائمه محترم جمعه غیر قابل انکار است.

همه فعالیت های مدیریت حوزه علمیه خواهران از سوی معاونت های مختلف با رسالت مشخص صورت می گیرد که هر کدام به نحوی عهده دار وظایف محوله در راستای رشد و وپویایی همه جانبه حوزه های علمیه خواهران هستند. در این میان یکی از شاخص ترین واحدهای تأسیس شده در مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان، مرکز دانش آموختگان است که جزء فعال ترین مراکز استانی در کشور به حساب می آید و سال گذشته فعالیت های این مرکز به عنوان برترین مرکز کشور معرفی و مستند فعالیت های آن نیز در زمینه های گوناگون تهیه و در اختیار استان ها قرار گرفت.

برای آشنایی هر چه بیشتر با این مرکز، گفت و گویی تفصیلی با حاجیه خانم فاطمه اسکندری، معاون فرهنگی تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری و مسؤول مرکز دانش آموختگان استان انجام دادیم که در ادامه آمده است.

 

رسا - باسلام و عرض ادب و تشکر به خاطر وقتی که در اختیار ما گذاشتید. لطفا در مورد مرکز دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری و هدف از تأسیس آن توضیح بفرمایید.

سلام علیکم. بزرگترین و اساسی ترین رسالت حوزه ها این است که انسان را با نظام کلی هستی که نظام احسن است بر محور توحید و اعتقاد به یگانگی خداوند آشنا نماید و با شناخت صحیح از این نظام، جهان بینی توحیدی را در حوزه اعتقادش به وجود آورد و از لحاظ شخصیت روحی و اخلاقی، بر اساس این جهان بینی، با نظام تربیتی ویژه او را به آن نقطه ای برساند که مظهر صفات جمال و جلال خداوند گردد؛ لازمه دستیابی به این هدف والا این است که اسلام و آرمان های اسلامی، در زندگی درونی و بیرونی انسان، به صورت فرهنگی فراگیر، به جریان افتد و ابعاد مختلف زندگی او را فرا گیرد. به همین منظور جهت به فعلیت رسیدن و شکوفا شدن استعداد و توانمندی طلاب فارغ التحصیل و پشتیبانی فکری، مهارتی و دانش افزایی آنان؛ طرح فارغ التحصیلان در قالب کانون دانش آموختگان در این استان تأسیس و به لطف الهی در حال اجرا است. مرکز دانش ­آموختگان، جمعی از فارغ الحصیلان حوزه است که حداقل 2 سطح را گذرانده و انتظار علمی از آنان می رود.

 

رسا - لطفا در مورد اهداف و رسالت هایی که در این مرکز پیگیری می کنید، بیشتر توضیح دهید؛ مهمترین رسالت شما در این مرکز چیست؟

هدف از تأسیس این مرکز دستیابی به آمار و اطلاعات جامع نیروی انسانی حوزوی؛ رشته های تخصصی، توانمندی ها، مهارت ها، برقراری ارتباط مستمر با مراکز و دستگاه ها و شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های کمی و کیفی آنان و بررسی امکان بهره مندی طلاب از فرصت های شغلی، هدایت نیروی انسانی حوزوی به سمت نیازهای حوزه، جامعه و حمایت از آنان، ارائه دوره های کوتاه مدت آموزشی، کاربردی در جهت توانمندسازی نیروی انسانی حوزوی در ابعاد مهارتی و کاربردی متناسب با نیازهای حوزه و جامعه، ارتباط و هماهنگی جهت تسهیل در جذب و گزینش و به کارگیری نیروهای حوزوی، احراز توانمندی ها و تخصص های علمی، مهارتی، اجتماعی، کاربردی و طبقه بندی آن ها به تناسب تخصص ها و نیاز جامعه و در یک کلام تلاش در جهت تحکیم مبانی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و دفاع از ارزش های اسلامی است.

رسا - در مورد مهمترین برنامه های این مرکز برای رسیدن به اهدافتان توضیح بفرمایید؟

برای رسیدن به اهدافمان در مرحله نخست اقدام به تأسیس مراکز دانش آموختگان در مدارس تابعه استان کردیم به طوری که در همه مدارس استان مرکز دانش آموختگان فعال است. در مرحله بعد اقدام به تدوین روش اجرائی برای بخش های مختلف مرکز با همکاری معاونان مربوطه و ابلاغ به کانون ها و نظارت بر حسن اجرا آن کردیم. تنظیم تفاهم نامه ها با نهادها و مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی و ابلاغ و همکاری در حسن اجرای آن ها، برگزاری جلسات و ادوار آموزشی و توجیهی دانش ­آموختگان در راستای ارتقای کارکرد کانون ها، هدایت و پشتیبانی و نظارت بر عملکرد کانون ها از طریق کارشناسی مربوطه زیر نظر مدیریت استانی و ارسال گزارش اقدامات و فعالیت های کانون به مرکز مدیریت از دیگر برنامه های این مرکز برای دستیابی به اهداف متعالی است.

 

رسا - لطفا در مورد نحوه شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران استان توضیح فرمایید؛ چه اقداماتی در این زمینه انجام دادید؟

به این منظور تمام فارغ التحصیلان هر مدرسه شناسایی و به تفکیک محل سکونت سازماندهی شدند. این سازماندهی بر مبنای محل تحصیل به تفکیک فارغ التحصیلان مرکز مدیریت و سایر مراکز حوزوی و بر مبنای بومی و غیر بومی بودن و سکونت یا عدم سکونت آنها در شهرستان انجام گرفته است. تهیه آمار دانش آموختگان استان از طریق تحقیق میدانی، تکمیل فرم اطلاعاتی دانش آموختگان، مکاتبات با سایر مراکز و استفاده از بانک اطلاعاتی مدارس انجام پذیرفت. به روز رسانی بانک اطلاعاتی دانش آموختگان مدارس در هر نیم سال، همزمان با اضافه شدن دانش آموختگان جدید، انجام می شود. دانش آموختگان به تفکیک فعالیت های قرآنی، پژوهشی، تبلیغی (اعم از سنتی، فضای مجازی و رسانه ای و...)، مدیریتی و میزان اشتغال ایشان در درون حوزه و برون حوزه و همچنین متأهل و مجرد بودن سطح بندی شده اند. همچنین در زمینه های تبلیغی، پژوهشی و قرآنی نیز بر مبنای ملاک ها و شاخص هایی از قبیل مدت فعالیت، میزان توانمندی طلاب در زمینه های مختلف، میزان ارتباط با ادارات و نهادها و وضعیت مجوز و احکام تبلیغی سطح بندی انجام داده ایم.

رسا - همانطور که فرمودید یکی از مهمترین اهداف شما در این مرکز ارتقاء توان تبلیغی دانش آموختگان است، در این زمینه چه اقدامات و فعالیت هایی انجام داده اید؟

حمایت محتوایی و مدیریتی از کانون های دانش آموختگان در سطح استان، مهمترین اقدامی بوده است که در این زمینه انجام داده ایم که به طور خلاصه می توان به چند مورد مهم آن اشاره کرد:

1- برگزاری دوره تربیت مربی خانواده همراه با اعطاء گواهی پایان دوره با حضور 38 نفر از مبلغات فعال و تأثیر گذار استان به مدت 6 ماه با گذراندن 16 واحد آموزشی به طوری که بعد از اتمام دوره، مبلغاتی که گواهی پایان دوره دریافت نمودند در گروه های تبلیغ مستمر با محوریت تبلیغ مباحث خانواده  ساماندهی شدند.

2- برگزاری دوره پودمانی خانواده همراه با اعطاء گواهی پایان دوره با حضور 150 نفر از مبلغات و طلاب مدرسه علمیه بروجن به مدت 36 ساعت آموزشی و برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های مشابه در سایر مدارس به منظور تربیت مربی با موضوعات مرتبط با کاهش آسیب های اجتماعی

3- برگزاری چندین دوره مهارت افزایی ائمه جماعات پیرو برگزاری دو دوره طرح ملی بیان با حضور کلیه مبلغاتی که در ترویج فرهنگ نماز مشارکت دارند.

4- برگزاری دوره تربیت مربی احکام همراه با اعطاء گواهی پایان دوره مقدماتی برای 110 نفر از دانش آموختگان به طوری که دوره مقدماتی در مرکز استان به صورت مشترک برگزار شد و دوره های تکمیلی در کانون ها به صورت محدودتر در حال برگزاری است.

5- برگزاری دوره تربیت مربی کودک و نوجوان برای دانش آموختگان شهرکرد، فارسان و همچنین دانش آموختگان سایر مدارس ساکن در این شهرستان ها به صورت مشترک با همکاری بنیاد مهدویت؛ در این دوره حدود 100 نفر از دانش آموختگان مدارس حضور داشتند.

6- برگزاری دوره های مقدماتی مهدویت که دوره نخست در مرکز استان اناج شد و برنامه ریزی لازم جهت انجام دوره های بعد در سایر کانون های دانش آموختگان انجام شده است. همچنین اعزام به دوره های تخصصی مباحث مهدویت در مردادماه 96 صورت پذیرفت.

7- اجرای طرح کلی مباحثه احکام مورد سؤال و مبتلی به بانوان در کانون های دانش آموختگان مدارس استان

رسا - یکی از مهمترین رسالت های مرکز دانش آموختگان را حمایت و به کارگیری دانش آموختگان در ارگان ها و ادارات بیان کردید؛ لطفا در این باره توضیح بفرمایید در استان چهارمحال و بختیاری چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

شناسایی زمینه ها و بسترهای فعالیت آموزشی دانش آموختگان در سطح استان و اطلاع رسانی به آنان و انعقاد قرارداد همکاری با سازمان ها و مراکز مرتبط، از جمله اقدامات حمایتی از دانش آموختگان در تأسیس و اداره امور مراکز آموزشی است که اقدامات ذیل در این زمینه صورت گرفته است:

1- ارتباط و همکاری با اکثر نهادها و ادارات استان به منظور شناساندن ظرفیت ها و استعدادهای دانش آموختگان و فراهم شدن زمینه بکارگیری ایشان در مشاغل دولتی و اداری که از آن جمله می توان به سپاه و بسیج، تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، ستاد اقامه نماز، بنیاد مهدویت، دانشگاه ها، بنیاد شهید، اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد و بهزیستی استان اشاره کرد.

2- انعقاد قرارداد همکاری با آموزش و پرورش مبنی بر اخذ مجوز تأسیس مراکز پیش دبستانی از آموزش و پرورش از سوی دانش آموختگان حوزوی به طوری که تا کنون 57 نفر از طلاب دانش آموخته حوزه های علمیه خواهران استان به آموزش و پرورش معرفی و از این تعداد 20 نفر موفق به اخذ مجوز شده اند. لازم به ذکر است یک نفر نیز مجوز مهد قرآنی دریافت کرده است.

 

رسا – در پایان از وقتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، کمال تشکر را داریم. اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید؟

بنده هم جا دارد از همکاری خوب این خبرگزاری در استان با محموعه حوزه های علمیه خواهران تشکر و قدردانی کنم؛ ان شاءلله که بتوانید در انجام رسالت های خود موفق باشید./9457//۴۰۳/خ

 

گفت و گو از سجاد محمدی فارسانی

ارسال نظرات