۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۵۸۵۹۳۰
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

هم‌افزایی زن و شوهر در تعاملات اجتماعی و معنوی زمینه‌ساز حیات طیبه اسلامی است

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: درک همدیگر و ارتباط مؤثر، هم‌افزایی در تعاملات اجتماعی و هم‌افزایی در تعاملات اقتصادی و معنوی برخی از مهارت‌هایی هستند که زن و شوهر باید نسبت به همدیگر داشته باشند.
حجت الاسلام سالاری مکی حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، عصر امروز در همایش خانواده آسمانی که با حضور طلاب و روحانیان و خانواده‌های آن‌ها در بجنورد برگزار شد، با اشاره به شاخص‌های خانواده آسمانی، اظهار کرد: در زندگی مشترک مورد نظر اسلام، کدام زندگی مدنظر است؟ آیا منظور همین عمر میانگین 72 سال است یا منظور زندگی است که این دنیا مقدمه دنیای آخرت محسوب می‌شود؟

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: اگر مراد تنها این دنیا باشد معیارهای ما یک‌جور خواهد بود و اگر دنیا و آخرت مدنظر باشد معیارهای ما در زمینه‌های مختلف تفاوت یافته و ارتقا می‌یابد.

وی اضافه کرد: اگر معیار ما دنیا و آخرت باشد، چه طلبه خواهری که با طلبه برادر یا مؤمن دیگری ازدواج کرده و چه طلبه برادری که با کسی ازدواج کرده هر دو از منظر قرآن کریم مصداق «الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِک هُمُ الْفَائِزُونَ» خواهند بود یعنی کسانی که ایمان آوردند، از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند، آن‌ها را نزد خدا مقام بلندتری است و رستگاران و سعادتمندان دو عالم هستند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اظهار کرد: دین مبین اسلام چند خصوصیت را برای انسان مؤمن حقیقی بیان کرده، ازاین‌رو کسی که مولای متقیان در سرلوحه کارش قرار دارد چند خصوصیت دارد که مهم‌ترین آن‌ها داشتن ایمان، هجرت در راه دین یا دفاع از دین، جهاد در راه خدا، پناه دادن و نصرت دادن که همه این‌ها مربوط به دین می‌شود و کسی که این‌ها خصوصیات را داشته باشد مؤمن حقیقی است.

وی تصریح کرد: باید این ویژگی‌ها را در جامعه امروز خود بسنجیم، آیا در جامعه امروز تمام تلاش ما این است که ظاهر زندگی دنیایی خود را از نظر خوراک، پوشاک، مسکن و ... بهبود دهیم یا فراتر از این هم هست و آیا می‌توانیم زندگی خود را از نگاه و معیار دیگری بسنجیم؟

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: اگر تمام دین را تنها از نگاه دنیا خلاصه کنیم، باید بگوییم اولی‌ترین افراد کسانی هستند که از بهترین‌ها استفاده می‌کند؛ یعنی بهترین خوراک، بهترین پوشاک، بهترین مسکن، بهترین درآمد را داشته باشند.

وی ادامه داد: در حالی که در مورد پیامبر و اولاد او چیز دیگری می‌بینیم، به‌عنوان مثال در حالی که حداقل درآمد فدک سالی 24 هزار درهم بود، اما زندگی علی بن ابی‌طالب (ع) جور دیگری بود و بقیه را بر خود مقدم می‌داشتند.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: درک همدیگر و ارتباط مؤثر، هم‌افزایی در تعاملات اجتماعی و هم‌افزایی در تعاملات اقتصادی و معنوی برخی از مهارت‌هایی هستند که زن و شوهر باید نسبت به همدیگر داشته باشند./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات