۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۵۸۵۹۴۲
از سوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی صورت گرفت؛

پاسخ به چند شبهه پیرامون هزینه‌کرد درآمد موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با اشاره به برخی شبهات موجود درزمینه وقف، گفت: فعالان این نهاد چه در مرکز، چه در استان و چه در شهرستان‌ها حق تصرف یک ریال از درآمد موقوفات را ندارند.
حجت الاسلام آسوده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، شامگاه امروز در نشست با روحانیان مبلغ، با اشاره به برخی شبهات موجود درزمینه وقف، اظهار کرد: موقوفات از شئون ولی فقیه بوده و ولی فقیه به نماینده خود در سازمان اوقاف و امور خیریه اذن داده است.

وی افزود: ازاین‌رو هر کاری که رییس سازمان اوقاف و امور خیریه درزمینه اوقاف امر می‌کند مأذون از ناحیه ولی فقیه است و فعالان این نهاد چه در مرکز، چه در استان و چه در شهرستان‌ها حق تصرف یک ریال را در موقوفات ندارند.

حجت‌الاسلام آسوده ادامه داد: واقفان هم در پایان وقف نامه خود تصریح کرده‌اند کسی که خلاف نیت من عمل کند به لعنت خدا و رسول او گرفتار شود.

وی با اشاره به این شبهه که برخی می‌گویند نهاد اوقاف درآمد موقوفات را برای خود برمی‌دارد و در اینجا هزینه نمی‌کند، افزود: در بحث وقف نامه بر اساس قانون مصوب مجلس هشت درصد حق التولیه بوده که این هشت درصد به خزانه واریز می‌شود و دست ما هم نیست.

حجت‌الاسلام آسوده اضافه کرد: چند درصدی از درآمد موقوفه صرف حفظ عین موقوفه می‌شود به این معنا که مثلاً وقتی موقوفه‌ای نیاز به تعمیر داشت 10 درصد درآمد موقوفه برداشته شده و صرف تعمیر و نگهداری آن می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجا که دولت هیچ بودجه‌ای را برای موقوفات اختصاص نمی‌دهد به همین دلیل نماینده ولی فقیه دستور داده که این 10 درصد در حساب موقوفات باقی بماند تا هر وقت نیاز شد بردارند و برای تعمیر آن هزینه کنند.

حجت‌الاسلام آسوده ادامه داد: به عنوان مثال برخی از باغ‌های موقوفه در استان به خاطر خرید دو ساعت آب خشک شد زیرا نه مستأجر هزینه خرید آب را متقبل می‌شد و نه دیگر اشخاص این کار را می‌کردند، ازاین‌رو سازمان اوقاف این تدبیر را به کار گرفت که مبلغی از درآمد موقوفه در انحصار این سازمان باقی بماند تا برای محافظت از موقوفه هزینه شود.

وی افزود: بسیاری از زمین‌های موقوفه در روستاها دیم هستند اما هیچ‌گونه اقدامی برای آبادانی و حفظ آن‌ها انجام نشده است؛ به همین دلیل اگر هیأت امنا یا شورای روستا برای آبادانی این اراضی به نهاد اوقاف نامه‌نگاری کرده و مجوز بگیرند می‌توانند بر اساس این مجوز هزینه آبادانی این اراضی را دریافت کنند که درزمینه امامزاده‌ها و بقاع متبرکه هم به همین شکل است./9314/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات