۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۵۸۶۰۴۹
امام جمعه خیرآباد:

مسلمانان با احترام به عقاید یکدیگر توطئه دشمنان را خنثی کنند

امام جمعه خیرآباد ورامین وحدت را تمرکز بر نقاط مشترک دین خواند و گفت: نقاط مشترک شیعه و سنی بسیار است و می توان با به گفت و گو گذاشتن موارد اختلافی در مجامع علمی و احترام گذاشتن به نظر همدیگر؛ توطئه دشمن برای ایجاد تفرقه و ضربه به امت اسلامی را خنثی کرد.
جعفر طزری

حجت الاسلام جعفر طزری امام جمعه خیر آباد ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین اهمیت و لزوم وحدت مسلمین، گفت: باید دانست که این فرقه هایی که متأسفانه ذیل عنوان شیعه و سنی پیدا می شوند ساخته و پرداخته استکبار هستند و هدفشان ایحاد تفرقه بین شیعه و سنی است چرا که آنها از ظرفیت عظیم دنیای اسلام با خبر بودند، اگر امروز نگاهی به دنیای اسلام شود متوجه می شویم که امکانات دنیای اسلام در حال از بین رفتن از سوی عده ای که البته به ظاهر مسلمانند است و آنکه سود می برد استکبار است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وحدت به معنای کوتاه آمدن از اصول مذهب است، ابراز کرد: ابتدا باید از هر گونه رفتار اختلاف انگیز پرهیز کرد و بیشتر بر موارد مشترک که بسیار هم هستند متمرکز شد، علما باید امروز نقاط مشترک را برجسته کنند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: یک زمانی مناظره مناسب بود اما امروز به جای آنکه خود را بر حق بدانیم و طرف مقابل را باطل، لازم است تا عقاید خود را به طرف مقابل درست بفهمانیم چرا که هنوز هر دو گروه به طور دقیق برای یکدیگر شناخته نشده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز نسبت به گذشته اتحاد بسیاری شکل گرفته است، افزود: همگرایی امت اسلامی هر چند که هنوز به طور مطلوب نیست اما نتایج و علائم وحدت امروز بین مذاهب را در برخورد با داعش و احترام ملت های دیگر و نوع دید آنان نسبت به جمهوری اسلامی مشاهده کرد.

استاد اخلاق نوع برخورد و تبلیغ علمای اهل سنت نسبت به شیعه را یکی از موانع اصلی تقریب مذاهب اسلامی دانست و افزود: عده ای از علما به ویژه از وهابیت و شیعه انگلیسی منافع خود را در اختلاف می بینند و با تبلیغات سوء، علیه شیعه مانع وحدت مسلمین می شوند.

وی وحدت را تمرکز بر نقاط مشترک دین خواند و ابراز کرد: با اینکه اهل سنت در بین خود دارای نقاط اختلافی هستند اما نقاط مشترک ما بسیار است مانند توحید، نبوت، قرآن و کعبه، می توان با به گفت‌وگو گذاشتن موارد اختلافی در مجامع علمی مانند مکاتبات مرحون شرف الدین و شیخ الازهر و احترام گذاشتن به نظر همدیگر؛ توطئه دشمن برای ایجاد تفرقه و ضربه به امت اسلامی را خنثی کرد.

امام جمعه خیرآباد در پایان مطرح کرد: در حال حاضر نیاز اصلی جامعه اسلام وحدت بین اهل سنت و شیعه می باشد چرا که دشمن در صورت تسلط به هیچ کس رحم نخواهد کرد، امروز شاهد کشتار در بین کشورهای اسلامی از سوی خود کشورهای مسلمان هستیم، علما از گذشته بر نقاط مشترک تمرکز داشتند و با وجود موارد اختلافی ضمن احترام به عقاید یکدیگر و جلوگیری از تکفیر دیگری موارد اختلافی را از طریق گفت‌وگو حل می کردند./804/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات