۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۵۸۶۰۸۶
مدیر مدرسه علمیه فاطمیه پاکدشت:

وحدت ضروري ترين مسأله اسلام است

وفایی نژاد با بیان اینکه مسلمانان باید فارغ از اختلافات همسو و هم جهت حرکت کنند، گفت: معناي اتحاد شيعه و سني دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات نیست.
زهرا وفایی نژاد هفته وحدت

زهرا وفایی نژاد مدیر مدرسه علمیه فاطمیه پاکدشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تفرقه افکنی انگلیسی ها و آمریکایی ها، گفت: شيعه انگليسي و اسلام آمريکايي دو لبه يک قيچي هستند، دشمن می خواهد مسلمانان را به جان هم بيندازند و در آتش اختلافات بدمد.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام به شدت در برابر وحدت مسلمانان موضع گرفته اند، افزود: استکبار جهاني، صهيونيست ها و وهابي هايي که با افکار سلفي گري و تکفيري به دنبال ايجاد تفرقه بين شيعه و سني هستند؛ جهان اسلام را هدف قرار داده اند چرا که اين وحدت براي آنها مانند زهري است که مي تواند تمام تلاش هاي شان را به نابودي بکشاند.

استاد حوزه علمیه درباره ارتباط با اهل سنت، سفارش امام جعفر صادق(ع) را یادآور شد و گفت: سفارش امام این بود که در نماز جماعت اهل سنت حاضر شوید، از بیماران آنها عیادت کنید و در تشییع جنازه آنها شرکت کنید؛ این سفارش تکلیف رابطه ما را با اهل سنت به خوبی مشخص میکند.

وی وحدت مطلوب امت اسلامي را آسیب دیده دانست و با برشمردن 2 عامل درونی و بیرونی خدشه دار شدن این وحدت تصریح کرد: جهل، نا آگاهي توده مردم و تعصبات مذهبي، قومي، نژادي و قبيله‌ای از درون و جنگ نرم، نفوذ منافقان در صفوف مسلمين، فرقه سازي و حمايت از فرقه‌هاي انحرافي از بیرون به وحدت مسلمین ضربه می زنند.

 وحدت شيعه و سني به معنای کوتاه آمدن از اصول نیست

این مبلغه دینی در ادامه نسبت به خطرات فضای مجازی هشدار داد و ابراز کرد: امروزه فضای مجازی بزرگترین بلای جامعه ما است که اثرات عمیقی روی عقیده، اخلاق و اعمال جوانان میگذارد.

وی با یادآوری اینکه ایجاد شکاف بین شیعه و سنی به بهانه‌های واهی، حربه دشمنان برای مبارزه با اسلام است، خاطرنشان کرد: منظور از وحدت شيعه و سني تکيه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با يکديگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه های بين المللي است.

وفایی نژاد ادامه داد: لازم است تا مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهيز از تفرقه در مسائل جهان اسلام همسو و هم جهت حرکت کنند، به تعبير ديگر اختلافات مانع از اخوت اسلامي و وحدت صفوف مسلمين در برابر دشمنان نيست از اين رو معناي اتحاد شيعه و سني دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خويش نیست، از همین رو مطابق اصل 11 قانون اساسي: "دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است سياست کلي خود را بر پايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد و کوشش پيگير به عمل آورد تا وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد".

وی اضافه کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی معناي اتحاد بين ملت هاي اسلامي اين است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به يکديگر کمک کنند و در داخل اين ملت ها سرمايه هاي خودشان را بر عليه يکديگر به کار نبرند.

امروز وحدت مسلمانان ضروري ترين مسأله اسلام است

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه پاکدشت عنوان کرد: امروز وحدت و انسجام اسلامي يکي از ضروري ترين مسائل مسلمانان در بعد داخلي و خارجي است و هيچ گونه منافاتي با رعايت اصول مذهبي ندارد، مسأله دوستي با دوستان اهل بيت(ع) و دشمني با دشمنان آنان منافاتي با وحدت اسلامي بين شيعه و سني ندارد چرا که چنان نيست كه اهل تسنن از دشمنان اهل بيت(ع) باشند بلكه بسياري از آنان به حكم آيه شريفه "قل لااسئلكم عليه اجرا الاالموده في القربي" در سوره شوري، دوستي و مودت اهل بيت(ع) را واجب مي‏ شمارند.

وی ادامه داد: دوري گزيدن و مبارزه کردن تنها شامل كساني مي‏ شود كه با اهل بيت(ع) از سر ناسازگاري در آمده و با آنان به مقابله برخاستند مانند حاكمان ستمگر و ياوران آنها و نيز کساني که رويه شان عناد ورزيدن به مسلمانان اعم از شيعه و سني و دوستداران اهل بيت(ع) است.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: علما و اندیشمندان مسلمان همواره برای حفظ کیان اسلامی افزون بر فعالیت های گسترده و مستمر به صورت نظری مردم را دعوت به وحدت و اتحاد می نمودند، اما امروزه شرایط خاصی بر جهان اسلام حاکم شده است به طوری که بیشتر از هر موقع نیاز به وحدت میان مسلمین احساس می شود که این خود هوشیاری بیشتر مسلمانان را می طلبد.

وی پیام امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب مبنی بر اینکه "ما با مسلمین اهل تسنن یكی هستیم" را یادآور شد و مطرح کرد: اگر كسی كلامی بگوید كه سبب تفرقه بین ما مسلمانها بشود بدانید كه یا جاهل است يا از كسانی است كه می خواهد بین مسلمانان اختلاف بیندازند، اصلاً قضیه شیعه و سنی در كار نیست ما همه با هم برادریم.

کارشناس دینی افزود: از این رو لازم است ‏برادران ايرانى و شيعيان ديگر كشورها از اعمال نادرست كه موجب تفرقه صفوف مسلمين است، خودداري كنند و لازم است شیعیان حتی در جماعات اهل سنت‏ حاضر شوند و از انعقاد و تشكيل نماز جماعت در منازل و گذاشتن بلندگوهايى که مخالف رويه هست اجتناب نمايند.

وی با اشاره به نظر اندیشمند فرزانه استاد شهید مرتضی مطهری، خاطر نشان کرد: بدیهی است منظور علمای روشن فکر اسلامی از وحدت اسلامی، حصر مذاهب در یک جا باشد بلکه منظور ایشان بر متشکل شدن مسلمین در یک صف، در برابر دشمنان مشترک است.

وفایی نژاد در پایان مطرح کرد: مخالفان اتحاد مسلمانان براي اينكه از وحدت اسلامي مفهومي غير منطقي و غير عملي بسازند آن را وحدت مذهبي توجيه مي كنند، در صورتی که علماي بزرگ اسلامي قصد ندارند كه همه را شيعه و يا سني كنند بلكه غرض متشكل كردن مسلمانان در يك صف واحد است ./804/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات