۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۵۸۶۰۹۶
آیت الله صدیقی:

سیره انبیا و اولیای الهی تابلوی راهنمای انسان است

امام جمعه موقت تهران گفت: سیره انبیا و اولیای الهی مانند تابلوی راهنمایی است که آدمی را به صراط مستقیم هدایت می‌کند.
 آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در جلسه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه که ۲۹ آبان ماه ۹۷ در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام‌ ولادت حضرت محمد(ص) و هفته وحدت، گفت: امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه به بخشی از عوامل مُهلک اشاره دارد که انسان را به ورطه فنا و نابودی می‌برد و از خطر آن تنها باید به خداوند پناه برد.

وی افزود: دشمن بیرونی به گونه‌ای است که گاهی می‌توان تاکتیک‌ها و امکانات و سلاح‌های او را شناخت و به جنگ او رفت اما نفس اماره، گرفتاری خودِ انسان است و غفلت از آن سبب سقوط انسان می‌شود.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: یکی از این خطرات و آسیب‌های تباه کننده، مخالف با هدایت الهی است؛ یکی از تابلوهای سعادت و هدایت که خداوند برای انسان نصب کرده است فطرت است؛ انسان ذاتاً جانی، خائن، کاذب و ظالم نیست مانند بچه‌ها که دروغ را بلد نیستند زیرا فطرت آنها پاک است.

وی در ادامه بیان داشت: علاقه به ارزش‌ها و خوبی‌ها، عدل، امن، احسان و ایثار گمشده انسان هستند؛ جامعه‌ای که به بدی‌ها عادت کرده است اگر یک انسان خوبی را شناسایی کند فطرتاً به سوی او کشیده می‌شود و به او اظهار علاقه می‌کند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: امکان ندارد کسی در جامعه خوب باشد اما افراد بد با او بد باشند اما در جایی که شخص خوب را مزاحم منافع خود می‌بینند تظاهر به مخالفت می‌کنند و این امر، به دلیل وجود فطرت پاک درون انسان است.

وی در ادامه بیان داشت: دومین دلیل، وجدان اخلاقی، نفس لوامه و هر کار بدی است که انسان در معرض انجام آن است و از سوی وجدان نسبت به آن هشدار داده می‌شود و او را درباره تصمیمات غلط و گناهان‌، نگران و دغدغه مند می‌کند؛ وقتی انسان به هشدار نفس لوامه توجه نکرد و به اشتباه خود ادامه داد او را ملامت می‌کند.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: خداوند متعال وجدان اخلاقی و نفس لوامه را درون آدمی به ودیعه گذاشته است؛ حضرت علی(ع) می‌فرمایند خداوند متعال دو حجت ظاهری و باطنی درون انسان قرار داده است که این دو هماهنگ هستند؛ حجت باطنی، عقل و حجت ظاهری، انبیا و اولیای الهی هستند.

وی افزود: کار عقل اندیشه و مصلحت سنجی است اما هوا و هوس چراغ عقل را خاموش می‌کند؛ اگر بشر با عقل زندگی کند بازار بهشت برای او رونق پیدا می‌کند و انسان را از جهنم و هلاکتِ ابدیت نجات می‌دهد.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: سیره انبیا و اولیای الهی مانند تابلوی راهنمایی است که آدمی را به صراط مستقیم هدایت می‌کند؛ همچنین اگر می خواهیم پاک زندگی کنیم از هدایت‌های قرآن نباید غفلت کنیم؛ انسان مومن همواره در هر حالی عبادت می‌کند حتی زمانی که مشغول کار، درس و... است و در هر کاری یاد خدا و امام خود را زنده می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در سوره حجرات می‌فرماید پیامبر(ص) در میان شماست؛ رهبری و ولایت از سنت‌های قطعی پروردگار متعال است؛ همه عالم قطب، امام و رهبر دارند و خانه کعبه هسته مرکزی آن است؛ عبادت باید جهت‌دار باشد و همه زندگی آدمی باید سرشار از عبادت و بندگی باشد./۹۶۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات