۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۵۸۶۱۳۰
آیت الله مکارم در درس اخلاق تبیین کرد؛

رابطه ازدواج با مسؤولیت پذیری فردی و اجتماعی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تبیین رابطه ازدواج جوانان با مسؤولیت پذیری در زندگی فردی و اجتماعی شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را نادرست و بر خلاف مبانی دینی و مصالح کلان جامعه ارزیابی کرد.
گردهمایی آموزشی مبلغان اربعین با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب، روحانیان و خانواده های شان در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به آیه 32 سوره نور «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» به تبیین اهمیت ازدواج و مسائل مرتبط با آن پرداخت.

وی با ترسیم رابطه ازدواج با احساس مسؤولیت های اجتماعی، فراهم کردن زمینه های ازدواج جوانان را یک امر مهم دانست و تاکید کرد: ازدواج جلوی بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات اجتماعی را در جامعه می گیرد.

این مرجع تقلید با انتقاد از توجه برخی جوانان به تجملات در امر ازدواج، گفت: برخی از جوانان می گویند تا فلان ماشین و فلان منزل را نداشته باشیم سراغ ازدواج و زن گرفتن نمی رویم؛ این امر با مبانی دینی ما سازگار نیست؛ واقعیت ها و تجربه ها نیز به ما می گوید بسیاری از افرادی که در زندگی و حتی مادیات پیشرفت کرده اند بعد از ازدواج شان بوده است.

وی شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را بر خلاف آموزه های دینی دانست و گفت: متاسفانه در زمان طاغوت برخی تبلیغ کردند فرزند کمتر زندگی بهتر و همین مساله باعث شد جمعیت تنزل پیدا کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: جمعیت زیاد یکی از عوامل قدرت در دنیا است، چین با جمعیت عظیمی که دارد حرف اول را می زند و همین مساله باعث اقتدار این کشور شده است.

وی افزود: فلسفه غلط فرزند کمتر زندگی بهتر در اروپا نیز باعث بدبختی شده است، الان در برخی کشورهای غربی با پیامدهای این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: امروز در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان امتیازات ویژه ای برای خانواده هایی که فرزندان بیشتری داشته باشند قائل شده اند، چراکه به اهمیت این موضوع پی برده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: متاسفانه این فرهنگ غلط در بین بخشی از جامعه ما وجود دارد، باید با فرهنگ سازی لازم همگان را دراین خصوص آگاه کنیم.

این مرجع تقلید در ادامه با گرامیداشت هفته وحدت، نامگذاری هفته ای را به این نام امری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شعار و سخنرانی درباره وحدت خوب است اما کافی نیست، باید به ریشه ها و عوامل وحدت توجه کنیم.

وی تکیه بر مشترکات، عدم بزرگ نمایی اختلافات جزیی، همنشینی علما و اندیشمندان اسلام را از مهم ترین راهکارهای تحقق وحدت در جامعه اسلامی دانست و تاکید کرد: امروز دشمنان می خواهند با اختلاف افکنی شیعه را نزد سنی و سنی را نزد شیعه تخریب کنند.

این مرجع تقلید وحدت را یک اصل راهبردی در جهان اسلام دانست و تاکید کرد: دشمن می خواهد بین مذاهب مختلف اسلامی تفرقه و جدایی باشد؛ ما باید در مقابل دشمنان بی رحم و بی انصاف متحد و منسجم باشیم و ریشه های اختلاف را بخشکانیم.

وی با ابراز تاسف از آنچه در یمن می گذرد، سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات سعودی را محکوم و تاکید کرد: ببینید امروز در یمن چه خبر است؟ بی رحم تر از غربی ها وجود ندارد، این همه سلاح و مهمات به عربستان سعودی فروختند و در یمن و سایر کشورها کشتار و جنایت به بار آوردند و متاسفانه صدای اعتراضی هم از کسانی که دم از حقوق بشر می زنند، بلند نمی شود. /924/ج

 

ارسال نظرات