۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۵۸۶۱۳۳
با حضور مدیر حوزه های علمیه؛

نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی در قم برگزار شد

نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی و سخنرانی مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.
نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی و هفدهمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی، همزمان با برگزاری چهارمین ویژه برنامه علامه طباطبایی(ره) شامگاه چهارشنبه از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

در این گردهمایی که همراه با حضور جمع کثیری از اساتید فلسفه، عرفان، کلام و تفسیر بود شخصیت های برجسته ای از جمله آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه نیز حضور داشتند.

سخنران ویژه این همایش آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه بود که وی برگزاری دروس فلسفه و کلام در تراز دروس خارج را ضروری خواند و تأکید کرد که مجمع عالی حکمت اسلامی در تدوین متونی کلامی و فلسفی پیشگام باشد.

همچنین در بخشی از این همایش پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به اساتید پخش شد که وی نیز با اشاره به لزوم تقویت و گسترش عقلانیت وحیانی در حوزه تأکید کرد که فلسفه تنها علم فهم صفات ذات و فعل خدا است.

سخنرانی آیت الله فیاضی رییس مجمع عالی حکمت اسلامی بخش دیگری از این همایش بود که وی با اشاره به این که عقل تنها به قوه مدرکه خلاصه نمی شود، تأکید کرد که عقل در روایات به معنای فعال شدن فطرت الله در وجود انسان است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت های مجمع در ایام بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) پرداخت و یادآور شد: از 19 تا 30 آبان جلسات متعددی برگزار شد که فلسفه اخلاق، معرفت شناسی، حکمت عملی، عرفان و فلسفه هنر و مباحث مختلف در اندیشه علامه طباطبایی(ره) از جمله آن بود که مجموعه آن چاپ می شود.

پخش کلیپ هایی از سخنرانی های متعدد رهبر معظم انقلاب در باب اهمیت فلسفه و علوم عقلی ولزوم متصدی شدن حوزه نسبت به آن بخش دیگری از این همایش بود.

در بخش دیگری از این گردهمایی که سه ساعت به طول انجامید، از اساتید علوم عقلی در موضوعات مختلف مرتبط با تدریس فلسفه و کلام و سایر علوم عقلی و شیوه های بسط و گسترش این علوم در حوزه نظر خواهی شد.

همچنین در ابتدای این همایش یکی از روحانیان حاضر در نشست به مناسبت سالروز میلاد باسعادت پیامبر گرامی اسلام(ص) و همچنین امام جعفر صادق(ع) به مدیحه سرایی و سرودخوانی پرداخت./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات