۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۵۸۶۱۳۴
دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی:

تدریس نادرست فلسفه طلاب را از علوم عقلی دور می کند

حجت الاسلام والمسلمین معلمی کار اساتید علوم عقلی را حساس برشمرد و گفت: اگر فلسفه درست تدریس نشود تنفر و دور شدن طلاب از آن بیشتر است و خیلی از اوقات طلبه را به طور کلی نسبت به علوم عقلی ناامید می کند.
نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی و هفدهمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی، همزمان با برگزاری چهارمین ویژه برنامه علامه طباطبایی(ره) شامگاه چهارشنبه از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی در این گردهمایی با بیان این که کار اصلی مجمع بر عهده اساتید علوم عقلی است، اظهار داشت: امیدواریم با کمک هم بتوانیم فلسفه و حکمت را در حوزه علمیه را تثبیت کرده و آن را فعال و کاربردی کنیم.

وی افزود: مجمع عالی حکمت اسلامی بخش های مختلفی دارد، گروه های علمی و کلاس های کوتاه مدت و بلند مدت را پشتیبانی می کند، کتابخانه و اجلال از بزرگان و احیای آثار بزرگان را نیز در برنامه دارد ولی این را تذکر داده ایم که مجمع نمی خواهد مؤسسه ای در عرض مؤسسات ارزشمند علمی دیگر باشد بلکه محل تجمعی برای استفاده از همه ظرفیت ها است.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی عنوان کرد: آن چه بیشتر به اساتید محترم ارتباط مستقیم دارد و مخاطب آن شما بزرگواران هستید، چند کار اصلی است؛ نخست بحث گروه های علمی است که اصلا می شود گفت هسته اصلی مجمع همین گروه های علمی است و بخش های دیگر از جمله نشست های علمی، همایش ها و فعالیت های علمی دیگر هم از این جا ناشی می شود.

وی با اشاره به مشاوره به عنوان بخش دیگر مورد نیاز به کمک اساتید علوم عقلی ابراز داشت: مشاوره در واقع اگر درست ساماندهی شود مشکلات بزرگی را در حوزه از دوش طلاب برمی دارد؛ طلاب گاهی در کار علمی خود سردرگم هستند همچنانکه علامه طباطبایی(ره) برای این که بخشی از جامعه حوزوی را از سردرگمی خارج کند دروس فلسفه و تفسیر و اخلاق را در قم پایه ریزی کرد.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی خاطرنشان کرد: باید ببینیم چه چیزی وظیفه است و به سمت آن برویم نه آن که چه چیزی رایج است، به عنوان مثال کسی که نمی خواهد رشته تخصصی اش فلسفه باشد اسفار خواندن معنا ندارد؛ گاهی هم بحث شبهه هایی است که طلاب به آنها دچار می شوند از این رو شرکت فعال اساتید برای این بخش لازم است.

وی اضافه کرد: بخش دیگر در حوزه مشاوره، مسأله سیر مطالعاتی است که اساتید در این زمینه نیز می توانند به طلاب در حوزه علوم عقلی کمک کنند و ممکن است در این قسمت سلیقه هایی مختلفی وجود داشته باشد ولی خود طلبه با مشورت با چند استاد به نتیجه معینی می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با تأکید بر این که حضور اساتید جدی در مجمع ضروری و لازم است، گفت: بخش کلاس ها هم بسیار مهم است؛ در مراکز علمی کلاس هایی که در متن حوزه نیست ولی مورد نیاز است وجود دارد مثل مؤسسه امام خمینی(ره)، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و امثال آن ولی در متن حوزه، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و نقد فلسفه کانت و امثال آن نداریم که تقاضا داریم مباحث معرفت شناسی و به مسائلی که فلسفه و عرفان و عقاید را زیر سؤال می برد اهتمام داشته باشید.

وی بیان داشت: گروه های علمی، مشاوره و کلاس ها ارتباط مستقیم با شما اساتید بزرگوار دارد و هر وقت مجمع از شما خواهشی کرد حتما بپذیرید، به عنوان مثال اگر از شما خواهش کردند که کتاب سطح پایین تری را فعلا تدریس کنید بپذیرید، چون اگر فلسفه درست تدریس نشود تنفر و دور شدن طلاب از آن بیشتر است و خیلی از اوقات طلبه را ناامید می کند.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت های مجمع در ایام بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) پرداخت و یادآور شد: از 19 تا 30 آبان جلسات متعددی برگزار شد که فلسفه اخلاق، معرفت شناسی، حکمت عملی، عرفان و فلسفه هنر و مباحث مختلف در اندیشه علامه طباطبایی(ره) از جمله آن بود که مجموعه آن چاپ می شود./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات