۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۵۸۶۲۰۳
همزمان با روز جهانی فلسفه؛

همایش ملی فلسفه کلام در قم برگزار شد

همایش ملی فلسفه کلام همزمان با روز جهانی فلسفه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.
همایش ملی فلسفه کلام در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی فلسفه علم کلام به مناسبت سالروز جهانی فلسفه پیش از ظهر امروز در سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

در این همایش جمعی از اساتید، پژوهشگران و طلاب علاقه مند به فلسفه و علوم عقلی و همچنین جمعی از مدیران مراکز تخصصی فلسفه و کلام، شیعه شناسی و مؤسسه امام صادق(ع) حضور داشتند.

آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این همایش با بیان این که همایش روز جهانی فلسفه هر ساله با تأکید بر فلسفه و کلام با تأکید بر آراء یکی از بزرگان برگزار می شود، اظهار داشت: قرار بود همایش امسال به نام حضرت آیت الله سبحانی برگزار شود که به رغم تلاش هایی که کردیم تواضع ایشان اجازه نداد که این مسیر را با این نگاه دنبال کنیم.

وی در تبیین و تشریح رابطه میان فلسفه کلام و علوم انسانی اسلامی تأکید کرد که: کلام مولد مبادی نظری قضایای تبیینی اخباری علوم انسانی اسلامی است.

در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی عضو هیأت علمی مؤسسه امام صادق(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت؛ وی فلسفه علم کلام را پژوهشی فیلسوفانه در مورد علم کلام دانست و گفت: در واقع علم کلام را باید مدافع و پاسخگوی به شبهات در حوزه عقاید دینی برشمرد.

در بخش دیگری از این همایش حجت الاسلام محمدصفر جبرئیلی دبیر علمی همایش به ارائه گزارشی در مورد همایش پرداخت و تأکید کرد که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیشگام اندیشه های کلامی و طرح فلسفه های مضاف است.

حجت الاسلام حسن طارمی معاون علمی دانشنامه جهان اسلام نیز با اشاره به تأثیر گذاری و تأثیر پذیری متقابل علم کلام و تاریخ تأکید کرد که خیلی از اوقات مسائل مسلم دینی و عقلی از تاریخ استفاده می شود.

در ادامه حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی رییس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی با اشاره به رابطه علم کلام با فقه و اصول فقه تأکید کرد که قرآن و سنت و عقل و اجماع ابتدا باید به وسیله گزاره های کلامی ثابت و در ادامه مورد استناد قرار بگیرد.

پخش ویژه نامه فلسفه کلام از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بخش دیگری از این همایش چهار ساعته بود؛ در این ویژه نامه مصاحبه هایی با بزرگان علوم عقلی از جمله آیات رضا استادی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و غلامرضا فیاضی رییس مجمع عالی حکمت اسلامی و همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی ترتیب داده شده است.

یادآور می شود، در برگزاری این همایش مراکزی از جمله مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، دانشگاه معارف اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز پژوهش های صدا و سیما، انجمن علمی کلام حوزه، مجمع عالی حکمت اسلامی و مرکز تخصصی کلام حوزه با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همکاری داشته اند./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات