۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۵۸۶۲۲۱
حجت الاسلام هاشمی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به مباحث عقلی از سوی طلاب

مدیر مؤسسه فلسفه حوزه علمیه استان خوزستان با اشاره به ناکارآمدی حوزه تک بعدی و مشغول به فقه و اصول، تقویت مباحث عقلی از سوی طلاب را ضروری دانست.
حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید ناصر هاشمی، مدیر مؤسسه فلسفه حوزه علمیه استان خوزستان، ظهر امروز در مراسم گرامیداشت علامه طباطبایی در مسجد اعظم اهواز با بیان اینکه حوزه های اهواز در بحث فقه و اصول از پیشرفت قابل توجهی برخوردار هستند، اظهار داشت: حوزه های استان متأسفانه در سال های اخیر نسبت به مسائل عقلی با ضعف مواجه شدند؛ از این رو با تأیید آیت الله موسوی جزایری تصمیم بر آن شد تا مؤسسه فلسفه ای در استان شکل و یک پایگاه علوم عقلی راه اندازی شود.

مدیر مؤسسه فلسفه حوزه علمیه استان خوزستان با بیان اینکه از سال ۹۳ مؤسسه در اهواز راه اندازی شد، افزود: مؤسسه با پذیرش ۲۰ طلبه کار خود را آغاز کرد هر چند که در ادامه طی چند سال پذیرشی صورت نگرفت اما در مجموع اکنون ۴۰ طلبه از محضر اساتید فلسفه استان قم بهره می برند.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به اینکه روند پذیرش طلاب ادامه خواهد داشت، گفت: طلاب علاقه مند به مباحث عقلی و معارفی سابق بر آن برای فراگیری علوم عقلی به قم مهاجرت می کردند اما اکنون با راه اندازی مؤسسه در استان، چنین ظرفیتی در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی به کمبودها و نیازهای مؤسسه از جمله کمبود استاد اشاره و اظهار داشت: از همین رو ما هر سه یا چهارسال اقدام به جذب طلبه می کنیم و با وجود متقاضی بسیار، ظرفیت محدودی داریم با این حال امیدواریم که ظرفیت ها بیشتر و مباحث عقلی و نقلی رونق پیدا کند.

مدیر مؤسسه فلسفه حوزه علمیه استان خوزستان تصریح کرد: حوزه تک بعدی منشغل به فقه و اصول ناکامل و پیشرفت نخواهد کرد حال آنکه علم مدافع اصول فکری و اعتقادی، کلام و فقه است که پایه های فکری و اعتقادی ما را می سازند.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد: علامه طباطبایی در زمانی که مارکسیسم جوانان و دانشگاهیان ما را هدف قرار داد تنها صدای برخاسته از حوزه بود که با تألیف کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به مقابله پرداخت.

وی بر ضرورت تقویت مباحث عقلی از سوی طلاب تأکید کرد و گفت: به حوزه های استان در زمینه تأمین استاد مباحث عقلی اعلام همکاری می کنیم./۹۴۵۶/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات