۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۵۸۶۳۸۶
عضو کمیسیون تبلیغ شورای عالی حوزه:

سیره علما حفظ شعائر مبتنی بر عدم دهه سازی در موازات محرم است

حجت الاسلام صابری تولایی زنده بودن و پویایی دین اسلام را حول محور امام حسین(ع) مهیا دانست و تبلیغ و اوج جلوه گری ایشان را بسته به زنده نگهداشتن دهه اول محرم نسبت داد.
حجت الاسلام و المسلمین صابری تولایی

حجت الاسلام احمد صابری تولایی، عضو کمیسیون تبلیغ شورای عالی حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون دهه سازی های پی در پی و آسیب ها و مشکلات آن بیان داشت: دین اسلام به زنده بودن نام امام حسین(ع) پویا خواهد بود و یاد و خاطر ایشان بیش از هر زمانی در دهه اول محرم جلوه گری دارد از این رو ایجاد هر دهه در موازات آن آسیب به اصل دین است.

عضو کمیسیون تبلیغ شورای عالی گفت: تعظیم شعائر در هر قالب و اقامه مجلس برای اهل بیت در هر زمان مطلوب است.

وی افزود: حضرت فرمودند مردم با غم ما غمگین و با شادی ما شاد می شوند، پس اصل عزادرای بر این اساس مشکلی ندارد.

سیره علما در عزاداری مبتنی بر عدم دهه سازی است

حجت الاسلام صابری تولایی بیان داشت: بعضی از مراجع همچون مرحوم آقای خوانساری قبل شروع درس تمام سال برای اهل بیت روضه می خواندند اما هیچ وقت برای دهه ها اسم گذاری نمی کردند زیرا این دهه ها که گرفته می شود هیچ کدام در سیره اهل بیت(ع) سندیتی ندارد جز دهه اول محرم و این ها همه هویت سازی است.

وی ادامه داد: مشکل ما روضه خواندن، مجلس گرفتن، گریه کردن، تضعیف کردن شعائر اهل بیت یا انکار تاریخ نیست، بلکه مشکل ما ایجاد یک هویت به موازات هویت دهه محرم است که سبب کم رونق شدن این دهه می شود.

وی افزود: شما می توانید همیشه این مراسم روضه را انجام دهید کما اینکه هر هفته شبها و صبح های جمعه در همه مساجد مراسم دعا انجام می شود اما نمی توانید به دیگران تحمیل کنید که همه دست از مراسم شادی یا امورات دیگرشان بکشند و همپای شما در محافل متعدد شرکت کنند.

یکسان نبودن ظرفیت و معرفت عموم مردم/ زدگی از عزاداری

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: ظرفیت و معرفت عموم جامعه یسکان نیست و ما در صورتی می توانیم این مفهوم دهه های مختلف عزاداری را از لحاظ دینی تبلیغ کنیم که برای آن بسیار فرهنگ سازی صورت بگیرد تا ظرفیت مردم ارتقا پیدا کند و گرنه این تکلیف به مالایطاق است که سبب کمرنگ شدن اصل اسلام می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دهه های پی در پی مردم را دچار زدگی از عزاداری کرده و انصافا این مردم کی فرصت می کنند به طبیعت شادی مطلوب خود و غیر حرام خویش بپردازند اگر قرار باشد تمام سال عزاداری کنند؟

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: این دهه سازی ها نشأت گرفته از یک نوع خودخواهی است. ما هم کج فهمی در دینداری داریم و هم یک نوع خودخواهی در دینداری داریم بنابراین ما که با دهه محسنیه و غیره و دهه سازی مخالفیم نباید با شهادت امام حسن عسکری(ع) و حضرت محسن و عزاداری برای آنها مخالفت کنیم زیرا سبب جریحه دار شدن روحیه کسانی می شود که به این دهه ها اعتقاد دارند.

دو مبنای رد دهه سازی

حجت الاسلام صابری تولایی بیان داشت: دهه سازی بر اساس دو مبنای عدم تحمل اجتماعی و هویت سازی جعلی در موازات دهه محرم پذیرفتنی نیست.

وی در پایان گفت: نتیجه این دهه سازی ها سبب سوء استفاده عده ای از این مساله می شود زیرا دشمنان به دنبال بهانه ای برای ضربه زدن به اصل نظام و اسلام هستند و ما با این دهه سازی ها کاری می کنیم که تلقی دشمن از اینکه اسلام و شیعه دین غم و مصیبت است به حقیقت بپیوندد./933/ت302/ب1

 

ارسال نظرات