۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۵۸۶۵۰۵
مدرس حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

راهکارهای مقابله با حربه تفرقه افکنی دشمن

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بصیرت دینی و سیاسی توده های مسلمان و دشمن شناسی از راهکارهای وحدت و مقابله با حربه تفرقه افکنی دشمن است.
وحدت

حجت الاسلام محسن برزگر گنجی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به وحدت بین اهل تشیع و تسنن اشاره و اظهار کرد: وحدت که بزرگان ما در مورد آن تأکید دارند به معنای وحدت در اصول اصلی مذهب نیست، هر کدام از اهل سنت و شیعه باورهای خاص خود دارند اما اشتراکات بسیاری از قبیل خدا، قرآن، پیامبر، قبله، نماز و روزه دارند.

وی با بیان این که خداوند در قرآن می فرماید: «واعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا» افزود: با توجه به این آیه از قرآن کریم باید همه مسلمان چه شیعه و چه اهل سنت در برابر دشمن  واحد که با اصل اسلام توحید و نبوت دشمنی دارد، عملکرد واحد داشته باشند.

حجت الاسلام برزگر گنجی افزود: یکی از بزرگان اهل سنت به نام ابوسعید خدری در تفسیر این آیه از قرآن کریم می گوید:«کتاب خدا همان «حبلی» است که در این آیه آمده است و همه را به چنگ زدن به این ریسمان دعوت می کند» حال چه این ریسمان به تعبیر تشیع اهل بیت(ع) باشد و چه به تعبیر اهل سنت قرآن باشد باید به این ریسمان چنگ زد و مسلمانان با هر اعتقاد و باوری وحدت خود را حفظ کنند و این باورهای مختلف موجب تفرقه نشود.

موانع وحدت بین مسلمانان

این کارشناس دینی نداشتن آگاهی و بصیرت توده مسلمانان را یکی از دلایل موانع وحدت بین مسلمانان بیان کرد و گفت: این مانع ریشه مذهبی ندارد و  برخی از سردمداران و علمای شیعه و سنی که دغدغه دین ندارند و به خاطر هوا و هوس خود از عدم آگاهی و بصیرت توده مسلمانان استفاده کرده و سعی می کنند با تکفیر اعلام کنند که فقط خود آن ها بر حق هستند.

وی دشمنان خارجی را از دیگر موانع وحدت دانست و اظهار کرد: دشمنان خارجی مانند انگلیس، آمریکا و اسرائیل به خاطر منافع خود افرادی مانند آل سعود را بر سر کار آورده اند و آن ها از ثروت های که خداوند برای مردم عربستان قرار داده است به جای این که از این ثروت ها برای مسلمانان استفاده کنند، با استفاده از این ثروت ها موجب تفرقه بین مسلمانان می شوند.

حجت الاسلام برزگر گنجی افزود: با وجود این که همه افکار عمومی دنیا، عربستان و بن سلمان را به خاطر کشتن منتقد میانرو این کشور محکوم می کنند اما رییس جمهور آمریکا می گوید: «ما با عربستان منافع مالی داریم و اگر چه برای ما مسلم است که بن سلمان این کار را کرده است اما نمی گذاریم موقعیت وی به خطر بیفتد.»

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: دشمنان می دانند که اگر مسلمانان با هم متحد باشند در برابر زورگوهای دنیا از جمله آمریکا و انگلیس و اسرائیل می ایستند بنابراین تلاش می کنند تا بین مسلماننان تفرقه ایجاد کنند.

راهکار مقابله با حربه تفرقه افکنی دشمن
وی اظهار کرد: یکی از وظایف عالمان دین این است که بصیرت دینی و سیاسی توده های مسلمان را با آگاهی بخشی بالا ببرند و مانع تفرقه بین مسلمان شوند.

حجت الاسلام برزگر گنجی با بیان این که دشمن شناسی یکی دیگر از راهکارهای مقابله با تفرقه است، اظهار کرد: حاکمان کشوهای منطقه درک جامع روش های دشمن و حق و باطل داشته باشند و همان گونه که دشمن با استفاده از ابرازهای ارتباطی و رسانه بر ضد وحدت تبلیغ می کنند ما نیز این حربه دشمن را مورد سؤال قرار داده و در دنیای اسلام به روشنگری و بصیرت افزایی بپردازیم و به جای برادر کشی، با یکدیگر وحدت داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی افزود: براساس روش قرآن باید جدال احسن داشته باشیم و دشمن اصلی که مبانی دینی ما را مورد هدف قرار داده است، فراموش نکنیم در این صورت است که با بصیرت افزایی و دشمن شناسی حربه تفرقه دشمن خنثی می شود./864/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات