۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۸۶۶۹۷
اسلامی:

رسانه نقش ویژه ای در برجسته سازی مشترکات مسلمانان دارد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: برای حصول وحدت در عمل، باید مشترکاتمان را که بیشتر از موجبات مفرّق هست، تقویت کنیم و رسانه ها نقش ویژه ای در برجسته سازی مشترکات دارند.
محمد مهدی اسلامی حزب موتلفه

محمد مهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته وحدت گفت: بعد از چهار دهه فراخوان به وحدت، نتایج گسترده ای به دست آمده است اما همچنان تا نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است؛ شناسایی عواملی که در این مسیر انسداد ایجاد کرده و مانع زدایی از وحدت، ضروری به نظر می رسد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ابراز داشت: در مسیر وحدت گاه بروز کدورتهایی سبب شکستن صفوف امت اسلامی شده است؛ این کدورتها در بسیاری از مواقع، قابل زدودن است و انتظار می رود کسانی که دغدغه وحدت دارند، پیشگام برطرف کردن کدورتها شوند.

وی با اشاره به سابقه چنین مواردی در نهضت امام خمینی(ره)، افزود: موتلفه اسلامی در مسیر انقلاب اسلامی، گاه متوجه گروه هایی می شد که به دلایل مختلف به ویژه سابقه کدورت های قبلی، در تلاش برای ایجاد مانع در مسیر نهضت بوده اند اما با نوعی تعامل و مذاکره، می توان جلوی این وحدت شکنان را گرفت؛ در این باره می توان به تلاش برخی برای شکاندن وحدت علمای متحصن در تهران در اعتراض به بازداشت امام در سال 42 اشاره کرد که در این موارد یاران امام در موتلفه اسلامی طلایه دار زدودن موانع وحدت بودند.

اسلامی با اشاره به آغاز برخی مباحث تفرقه ساز در سالهای اخیر گفت: این مباحث به دو دسته تقسیم می شوند، گروهی به نظر می رسد مزدبگیر دولتهای متخاصم مسلمانان هستند و هدف آنها، انشقاق امت اسلامی است اما گروهی نیز با رهیافت های علمی خود ناخواسته چنین آسیبی را پدید می آورند؛ بیان دیدگاه تازه و متفاوت از گفتمان مسلط در هر موضوعی، می‌تواند با ادبیاتی متین‌تر و علمی‌تر طرح شود و نقد این سخنان نیز باید به دور از هرگونه پرخاشگری و در چارچوب متانت باشد؛ مواجهه علمی در همه این موارد می تواند موجب تقویت وحدت و ممانعت از تکثیر عوامل بروز انشقاق شود.

مدیر مسؤول هفته نامه شما افزود: برای حصول وحدت باید در عمل، مشترکات‌مان را که بیشتر از موجبات مفرّق هست، تقویت کنیم و در این میان رسانه ها نقش ویژه ای در این برجسته سازی مشترکات می توانند ایفا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرگاه شعار وحدت داده می شود، این احتمال وجود دارد که درباره حدود وحدت اختلاف نظرهایی پدید آید؛ خارجین از دایره وحدت در دنیای اسلام را از همان آغازین روزها نبی مکرم اسلام مشخص فرمودند؛ کفار اگرچه ممکن است در عرصه هایی قابل تعامل باشند، اما متحد امت اسلامی نمی توانند قرار گیرند و پیمان مودتی که با امثال آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در برخی بلاد اسلامی دنبال می شود نتیجه ای جز خسران برای آنها نخواهد داشت./۹۶۹/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات