۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۸۶۷۵۱
از سوی مدیرعامل خبرگزاری رسا؛

"کارکردها و کژکارکردهای طنز در رسانه" بررسی شد

حجت‌الاسلام محققی در ارائه مقاله خود با موضوع «کارکردها و کژکارکردهای طنز در رسانه» گفت: ورود به استثنائاتی که فقه برای طنز در نظر گرفته است باعث شکوفایی و افزایش کارکردهای آن خواهد شد.
نشست کارکرد ها و کژکارکردهای طنزدر رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی محققی، در پیش‌نشست همایش علمی پژوهشی «اخلاق و رسانه» که به وسیله مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما برگزار می‌شود مقاله خود با عنوان «کارکردها و کژکارکردهای طنز در رسانه» را ارائه داد.

مدیرعامل خبرگزاری رسا، در این نشست که در سالن جلسات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما برگزار شد، با تأکید بر موارد استثناء از محرمات در نظریات کارکردی رسانه گفت: نقش کنترل و نظارت، نقش همبستگی اجتماعی و نقش انتقال میراث اجتماعی و فرهنگی سه نقشی است که علاوه بر کارکرد اصلی سرگرمی، می‌توانیم برای طنز قائل باشیم.

وی با بیان تفاوت‌های طنز و تمسخر ابراز داشت: در فقه مواردی از تمسخر به عنوان موارد استثنا شمرده شده است که این موارد دارای کارکردهای مثبت است؛ یعنی اگر طنز وارد این موارد استثنای از حرمت و تمسخر شود می‌تواند کارکردهای مثبت خود را داشته باشد.

این پژوهشگر حوزوی با قدردانی از مرکز پژوهش‌های صدا و سیما، استقبال مراکز حوزوی و دانشگاهی از این همایش را مایه حرکت به سمت و سوی بهتری در رسانه دانست و اظهار داشت: امیدواریم این اقدام خوب که از قم شروع شده است، عالمانه و به دور از هرگونه تعجیل در کار پیگیری شده و به این همایش بسنده نشود و بعد از این همایش هم بتوانیم نتایج این اقدام را شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام محققی تصریح کرد: این مرکز می‌تواند حلقه ارتباط خوبی بین مراکز فقهی و شخصیت‌های علمی حوزوی و بخش‌های صدا و سیما باشد و خبرگزاری رسا به سهم خود همکاری‌های خوبی را با همایش داشته است و برای ادامه این اقدام مبارک آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

افتتاحیه نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه روز چهارشنبه 21 آذرماه 97 در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما و اختتامیه این همایش روز پنجشنبه 22 آذرماه سال جاری در شهر مقدس قم به همت اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما و با مشارکت بیش از چهل نهاد عالیِ حوزوی، دانشگاهی و رسانه‌ای برگزار خواهد شد.۸۳۶۲۰۲/س

ارسال نظرات