۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۸۶۷۷۱
عضو اتاق تبلیغ خراسان مطرح کرد؛

ضرورت تعیین راهبرد در تبلیغ دین

حجت الاسلام صابری تولایی با بیان این که باید در حرکت و سیر و سلوک خود راهبرد تعیین کنیم، گفت: در خطبه های امام علی(ع) در نهج البلاغه راهبردهای بسیاری داریم همچنین به سیره تبلیغی پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم توجه کنیم که چه راهبرد و رفتاری داشتند.
حجت الاسلام احمد صابری تولایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام احمد صابری تولایی، عضو کمیسیون تبلیغ شورای عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در هیأت طلاب و دانشجویان فضای مجازی در مسجد النبی کوهسنگی به شبکه سازی در تبلیغ دین و تعیین راهبرد برای مقابله با مکر شیطان و دشمنان اشاره کرد.

وی با اشاره به لزوم شکرگزاری انسان در برابر نعمت های الهی، گفت: در سوره آل عمران به این نکته که شیطان قسم یاد می کند تا انسان را گمراه کند اشاره شده است و شیطان می گوید: «من از چهار طرف به بندگان خداوند حمله کرده و آن ها را گمراه و از شکرگزاری باز می دارم.»

حجت الاسلام صابری تولایی افزود: امام صادق(ع) در خصوص مقصود شیطان از چهار طرف چنین می فرماید: «طرف روبرو یعنی آخرت را در ذهن آن ها کم رنگ و دین را سست می کند، طرف پشت سر یعنی پول پرستی و مال پرستی را در ذهن انسان پر رنگ می کند، طرف راست یعنی دین آن ها را از طریق هدایت به مسیرهای انحرافی به فساد می کشد و طرف چپ یعنی لذت های دنیا را در آن ها محبوب می کند.»

وی اظهار کرد: هیچ چیز به اندازه یاد مرگ در تزکیه انسان قدرت ندارد و شیطان یا مرگ را در نظر انسان با تأخیر جلوه می دهد که به زمان مرگ وی هنوز خیلی مانده است و یا این که اصل مرگ را در نظر انسان سست می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه به اقسام شکرگزاری اشاره و ابراز کرد: گاهی شکرگزاری به نعمت های الهی است و گاهی شکرگزای به محنت ها و مشکلات است که این نوع از سخت ترین شکر گزاری است که انسان در زمان گرفتاری نیز شاکر خداوند باشد.

حجت الاسلام صابری تولایی خاطرنشان کرد: بعد از دو ماه عزاداری برای امام حسین(ع)، بررسی کنیم که آیا این دو ماه عزاداری را نعمت حساب کردیم؟ و اگر حساب کردیم چه طور نعمتی بود؟ آیا نشاطی بر ما به وجود آمد؟ حالت های خود را بررسی کنیم که چه قدر این مجالس بر ما تأثیر داشته است و اگر نداشته باید این چهار راهی که شیطان برای منحرف کردن انسان تلاش می کند را مورد ارزیابی قرار دهیم که کدام راه مانع شکر گزاری در ما شده است.

شبکه سازی در تبلیغ دین
عضو اتاق تبلیغ خراسان در ادامه توسعه و تبلیغ دین را از وظایف هر مسلمانی بیان کرد و گفت: شبکه سازی را پیامبر اکرم(ص) به ما آموزش داده است و می فرماید: «مستمع بر گردن گوینده 6 حق دارد و گوینده نیز 6 حق بر گردن مستمع دارد از جمله این که کسی چیزی را شنید، خوب بشنود و بعد توسعه دهد.» این که هر کسی هر چه را شنید به درستی انتقال دهد یک شبکه تبلیغ شیعه است که در این شبکه تبلیغی هر کسی خود را در غالب یک مبلغ دین بداند و این مسؤولیت پذیری را تقویت کند.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر این که تبلیغ ناظر بر خصم باشد، گفت: بنابر این فرمایش رهبر انقلاب باید جایی سنگر گرفت که دشمن است و امروز دشمن با استفاده از ابزارهای تبلیغی  و رسانه ای خود هویت زدایی کرده و سپس به این انسان های بی هویت هویت مورد نظر خود را القاء می کند.

در مسیر تبلیغ  راهبرد و معیار تعیین کنیم
حجت الاسلام تولایی افزود: عصر حاضر جنگ هویت است و ما باید تلاش در جهت هویت شناسی داشته باشیم و در این راه مسؤولیت خطیری بر عهده ما است و باید در حرکت و سیر و سلوک خود راهبرد تعیین کرده، مسأله شناسی، موضوع شناسی و غالب شناسی را مشخص کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه راهبرد تبلیغی امام علی(ع) را الگویی مناسب بیان و اظهار کرد: دشمن برای هر کار رسانه ای خود، فکرهای جدی دارد ما نیز در خطبه های امام علی(ع) در نهج البلاغه راهبرهای بسیاری داریم همیچنین به سیره تبلیغی پیامبر اکرم(ص) امامان معصوم از جمله امام رضا(ع) در برخورد با مأمون توجه کنیم که چه راهبرد و رفتاری داشتند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با تأکید بر این که در مسیر تبلیغ دین از فعالیت کشکولی پرهیز کنیم، ابراز کرد: وقتی نظریه پردازی می کنیم باید توجه کنیم که آیا مجتهدانه یا مقتدرانه و یا محتاتانه است، باید حضور تخصصی در موضوعات داشته باشیم گاهی شاهد هستیم برخی افراد در همه زمینه ها نظریه پردازی می کنند که این سؤال مطرح می شود آیا در همه زمینه ها نظر کارشناسی دارد؟

وی افزود: برای همه کارها باید معیار تعیین کنیم و با توجه به این که هدف از تبلیغ، هدایت افراد است بنابراین با فحش، کنایه و تحقیر هدایت انجام نمی شود و رکن هدایت دلسوزی است و برای آن باید معیار تعیین کرد.

حجت الاسلام تولایی با بیان این که در دهه سازی ها، دهه عاشورا را معیار قرار دهیم، گفت: دهه های مختلف از جمله دهه محسنیه، دهه عسکریه مطرح می شود که از نظر تاریخی و سیره درست است اما اگر معیار دهه عاشورا است بنابراین نباید دهه سازی کنیم چون دهه عاشورا را تحت الشعاع قرار می دهد و رهبر معظم انقلاب نیز به این امر تأکید دارند که دهه سازی نکنیم.

وی طرح سؤال را از دیگر روشهای تبلیغی و هدایت افراد بیان کرد و افزود: با طرح سوال تلنگری در ذهن مخاطب موضوع و علت بررسی می شود در این روش هیچ گونه قضاوت نمی کنیم و فقط سؤال می کنیم و خود فرد در بازبینی علت رفتار خود پی به نادرستی و یا درستی کار می برد./864/پ202/ب1

ارسال نظرات