۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۵۸۶۸۳۴

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان

اعزام ۷۰۰ زائر به مشهد از محل عوائد موقوفات مرتبط، ثبت ۷ وقف جدید در تربت حیدیریه و اجرای طرح ملی«بشارت ۱۴۵۲» در خراسان رضوی، اخبار کوتاه اوقاف و امور خیریه استان خراسان را تشکیل می دهد.
خبر کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در راستای اجرای امینانه نیات واقفین، ششمین دوره« طرح زائرین حرم رضوی» از محل عواید موقوفات مرتبط، طی دو دوره ۹ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۰ آذرماه برگزارمی شود.

حجت الاسلام عادل بیان داشت: ۶۹۶ نیت در خصوص کمک به زوار امام رضا(ع) در کشور وجود دارد که عواید آن صرف افرادی می‌شود که قادر به تأمین هزینه سفر به مشهد مقدس نمی‌باشند.

وی افزود: اولویت در اجرای این طرح با افرادی است که ساکن نقاط محروم بوده و همچنین شهروندانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی ازجمله کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت: افرادی که تاکنون به زیارت امام رضا(ع) مشرف نشده‌اند و توان مالی لازم را هم ندارند، خدام ثابت و افتخاری هیأت امنای بقاع متبرکه، مدیران مراکز فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه، خادمین ثابت مساجد و افراد ساکن در مناطق محروم و روستایی که حداقل طی ۲۰ سال گذشته به زیارت امام رضا(ع) مشرف نشده‌اند، افراد واجد شرایط اعزام هستند.

وی افزود: برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی، پاسخگویی به سؤالات شرعی، توزیع بسته‌های فرهنگی و اهدای سوغات به زائرین از دیگر برنامه‌های فرهنگی در طول .برگزاری طرح می‌باشد. ضمنا بیشترین فراوانی موقوفات طرح زائرین رضوی در استان تهران و کمترین آن مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و اردبیل است.

ثبت 7 وقف جدید در تربت حیدریه

به همت خیران شهرستان تربت حیدریه ۷ وقف جدید با نیت خانه عالم، ساخت حسینیه، آشپزخانه مسجد، کمک به دانش آموزان بی بضاعت، روضه خوانی و امور قرآنی، حوزه علمیه و اسکان امام جماعت مسجد به ارزش ۳ میلیارد و ۵۱۰ هزار ریال ثبت شد.

مریم محمد بیک زاده، بانوی نیک اندیش یک واحد مسکونی به مساحت ۱۴۰ متر مربع، با نیت ساخت خانه عالم و زهرا راعی سر کاریزی، بانوی نیکوکار ۵ ساعت آب و دو و نیم هکتار زمین را با هدف کمک به دانش آموزان نیازمند وقف کردند.

حمزه محمدی اکبری و قربانعلی قرائی نسب، هر کدام یک واحد مسکونی را با نیت حوزه علمیه و اسکان امام جماعت مسجد الغدیر در این شهرستان وقف کردند.

یک قطعه زمین نیز به مساحت ۲۴۰ متر مربع توسط احمد شیبانی با نیت ساخت حسینیه به ارزش ۳۵ میلیون ریال وقف شد.

 وقف ۵۰ من زمین زعفران با نیت روضه خوانی و امور قرآنی توسط رفعت رمضانپور همچنین وقف یک قطعه زمین به مساحت ۴۱ متر مربع با نیت ساخت آشپزخانه مسجد عباس بن علی (ع) توسط مریم پور رجب در تربت حیدریه به ثبت رسید.

اجرای  طرح ملی «بشارت ۱۴۵۲» در خراسان رضوی

جعفر حسینی، رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، یکی از رسالت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه را ترویج فرهنگ غنی قرآن کریم معرفی کرد که دستیابی به آن را با اجرای فعالیت های قرآنی در جامعه میسر دانست.

وی افزود: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در سطح کشور، طرح تربیت حافظان قرآن از سال ۹۱ اجرا می شود و متقاضیان پایان هر سال با شرکت در آزمون سراسری و قبولی گواهینامه دریافت می کنند.

حسینی گفت: امسال با ورود دستگاه های مرتبط فرهنگی همچون، اداره کل ارشاد، تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه طرح ملی بشارت ۱۴۵۲ به صورت مشترک و با کیفیت بیشتری انجام می شود.

وی افزود: در این طرح تمام دستگاه‌های اجرایی به صورت واحد کار می‌کنند و طرح در سه بخش حفظ سوره ناس تا سوره زلزال، حفظ سوره طارق تا بینه و حفظ سوره نباء تا بروج انجام می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه دوره های این طرح در بازه زمانی ۹ ماهه برگزار می شود، گفت: علاقمندان بعد از ثبت نام باید در فصل تابستان سوره ناس تا سوره زلزال، در فصل پاییز سوره طارق تا بینه و در فصل زمستان سوره نباء تا بروج را حفظ کنند. 

حسینی با بیان اینکه تمام اقشار جامعه می‌توانند در این طرح ثبت‌نام و هیچ محدودیتی وجود ندارد، افزود: علاقمندان در خراسان رضوی می‌توانند با مراجعه به سایت beshaarat.ir در این طرح ملی ثبت نام کنند.

وی زمان آزمون پایانی اعطای مدرک را روز ۹ اسفندماه سال جاری به صورت کشوری اعلام کرد و گفت: در این طرح تعداد ۳۵ هزار جایزه به ارزش مبلغ ۳۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که شامل کمک هزینه خرید ۱۰ خودروی داخلی و ملی، ۳ هزار و ۳۵۶ کمک هزینه زیارتی، ۲ هزار و ۴۴۲ جایزه نقدی و ۳۰ هزار جایزه فرهنگی است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی افزود: به تناسب افراد آزمون طرح بشارت ۱۴۵۲ به صورت شفاهی و کتبی برگزار می شود و ثبت نام این طرح نیز در آذر امسال اجرا می شود.

حسینی با بیان اینکه حفظ جز ۳۰ قرآن کریم دروازه و باب تشرف به حفظ قرآن شناخته می شود، گفت: این طرح ملی از اهمیت بسزایی برخوردار است. و در ویژه برنامه زنده «بشارت ۱۴۵۲» که همه روزه از ساعت ۱۸ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود، قرعه‌کشی روزانه صورت می‌گیرد و ۳ هدیه یک میلیون ریالی به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود.

وی افزود: علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز مهلت دارند تا جواب مسابقه را به سامانه ۳۰۰۰۰۱۴۵۲ پیامک کنند.

لازم به ذکر است، اسامی برندگان در پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی besharat.irib.ir و همچنین در کانال سروش به نشانی qtvirib اعلام می شود./933/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات