۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۸۶۸۵۲
هم‌زمان با هفته بسیج؛

ضریح مطهر برادر امام رضا در بجنورد غبارروبی و عطرافشانی شد

هم‌زمان با هفته بسیج، آیین غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت سید عباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار شد.
غبارروبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، عصر امروز هم‌زمان با هفته بسیج، مراسم غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت سید عباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد و جمعی از مدیران استان خراسان شمالی برگزار شد.

در این آیین ضریح مطهر برادر ارشد امام رضا (ع) در مرکز خراسان شمالی در فضایی معنوی با گلاب ناب کاشان شست‌وشو داده شد و وجوه موجود در این ضریح پس از جمع‌آوری برای بازسازی و امور عمرانی این حرم به حساب آستان مقدس حضرت سید عباس بن موسی ابن جعفر (ع) بجنورد واریز شد.

در آیین عطرافشانی و غبارروبی حرم مطهر حضرت سید عباس (ع)، افزون بر ضریح مطهر، بخش‌های داخلی ضریح و دیواره‌های اطراف بقعه متبرکه نیز با گلاب ناب شست‌وشو داده شد و پس از سخنرانی حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، یکی از مداحان استانی هم دقایقی به مداحی و نوحه‌خوانی پرداخت.

گفتنی است، حرم مطهر حضرت سید عباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) و شاخص‌ترین امامزاده موجود در استان خراسان شمالی بر روی تپه‌ای باستانی معروف به معصوم زاده در جنوب شهر بجنورد واقع شده و با گنبدی فیروزه‌ای جلب نظر می‌کند.

بنا بر اسناد موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف «منتهی الاعمال» به نقل از شیخ مفید می‌گوید که اولاد حضرت موسی بن جعفر (ع) 37 نفر شامل 18 مرد و 19 زن بوده‌اند، این اسناد حاکی است که حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در سال 200 هجری به اجبار و به‌عنوان ولایتعهدی از سوی مأمون عباسی از مدینه به مرو هجرت کرد و به‌تبع هجرت ایشان، برادران و برخی از خواهران مکرم ایشان نیز به‌عنوان یاوران آن بزرگوار به‌سوی این منطقه رهسپار شدند که این هجرت منشأ تحولات علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی نه‌تنها در خراسان بلکه در ایران اسلامی و جهان اسلام شد.

بر اساس این اسناد، امامزاده سید عباس (ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) تا سال 203 هجری در قید حیات و به اذن برادر بزرگوارش مدتی والی بصره بوده است.

در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 168 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد./9314//۶۰۲/خ

ارسال نظرات