۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۵۸۶۹۱۳
در چهارمین اجلاس استانی نماز مطرح شد؛

انتقاد حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از کم توجهی حوزه به آموزش تفسیر

رییس ستاد اقامه نماز با انتقاد از کم توجهی حوزه های علمیه به تفسیر و علوم قرآنی، گفت: چرا کتاب های مخلوق خدا چندین هزار بار تدریس شود ولی در مقابل دروس تفسیر جایگاه مطلوبی نداشته باشد.
 حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین اجلاس استانی نماز با عنوان «شیوه ها و مهارت های دعوت به نماز» شامگاه چهارشنبه در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور در این همایش با بیان این که نماز سبب تقویت ایمان است، اظهار داشت: خداوند در مسأله تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه به این مطلب اشاره کرده است.

وی افزود: نماز ملاک قبولی سایر اعمال است، گاهی پلیس راه جلوی انسان را می‌ گیرد و از انسان گواهینامه می‌ خواهد، در این هنگام هیچ مدرک و مسؤولیت و مقامی بدون داشتن گواهینامه ارزشی ندارد و پلیس با انسان برخورد می‌ کند؛ نماز هم در دین چنین جایگاهی دارد.

این مفسر قرآن کریم در ادامه خاطرنشان کرد: برای عظمت نماز همین بس که امام حسین(ع) در روز عاشورا در برابر تیرباران دشمن نماز را اقامه کرد؛ هنگام تولد فرزند در گوش او اذان و اقامه گفته می‌ شود و در آخر عمر هم پس از مرگش باید برای او اقامه نماز شود.

وی با بیان این که در قرآن کریم دو مرتبه حضرت ابراهیم از فرزندان خود یاد می‌ کند، خاطرنشان کرد: یکی زمانی که او رهبر و امام جامعه دینی قرار گرفت و دیگر زمانی که از خدا خواست توفیق اقامه نماز را به او بدهد؛ در هر دو زمان از خداوند خواست فرزندانش نیز این دو توفیق را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اضافه کرد: در ارتباط با نماز چند دسته انسان در قرآن مطرح شده است؛ عده ای هستند که اصلا نماز نمی خوانند، عده ای در نماز کاهلی می‌ کنند، عده ای نماز را ضایع می‌ کنند، عده ای از صدای نماز متنفر هستند و عده ای نیز با ریا نماز می‌ خوانند.

وی با اشاره به آیه آخر سوره جمعه خاطرنشان کرد: در این آیه می‌ خوانیم که عده ای نیز هنگام خرید و فروش نماز جمعه را رها کردند که خداوند به پیامبر فرمودند: این افراد که نماز جمعه را ترک کردند در حقیقت این ها تو را رها کردند، بنابر این آیه ترک رهبر و امام جامعه اسلامی از ترک نماز بدتر است یعنی همان جمله ای که امام خمینی(ره) بیان کرد، آن جایی که فرمود: حفظ نظام اسلامی از نماز واجب تر است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با بیان این که نماز باید با خشوع، با حفظ دستورات، با علم و با جماعت خوانده شود، ابراز داشت: همه این ها دستوراتی است که در قرآن کریم در آن مطرح شده است، خداوند در کنار انتقاد از افرادی که نماز را سبک می‌ شمارند از افرادی که به نماز اهمیت می‌ دهند نیز تجلیل می‌ کند.

وی عنوان کرد: گاهی اوقات مسؤولان و مدیران جامعه اسلامی آیاتی از قرآن که به آن عمل نکرده اند بنویسند و بخوانند؛ بعد از گذشت چهل سال از انقلاب برای نماز چه کرده ایم؟ ما به نماز نرسیده ایم و این واجب الهی در زندگی ما رنگ و بوی جدی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: اگر همانطور که شما ده انگشت داشته باشید همه طور کاری می‌ توانید انجام بدهید، نماز هم وقتی در جماعت به ده نفر برسد دیگر عظمت و جایگاه آن را کسی جز خدا نمی داند و خیلی از آن کار می‌ آید.

وی با بیان این که باید نماز علنی خوانده شود، خاطرنشان کرد: وقتی خانم های بدحجاب موی خود را نشان می‌ دهند شما هم نماز خود را نشان بدهید؛ تولد و جشن ها و عقدها را با نماز و مسجد همراه کنیم، چرا در برخی ادارات ما اتاق مذاکره با مدیر شیک ولی اتاق مذاکره با خدا در حد یک دخمه است؟

این استاد قرآن کریم در ادامه خاطرنشان کرد: چرا گاهی اوقات 300 نفر دانش آموز در یک مدرسه امام جماعت نداشته باشند؟ آیت الله مشکینی به من می‌ فرمود: من حاضرم ثواب درس خارجم را به شما بدهم، شما نیز ثواب نمازهایی را که با دانش آموزان در مدرسه خوانده اید به من بدهید.

وی با تأکید بر این که نباید نماز در جامعه اسلامی کوچک شمرده شود، خاطرنشان کرد: مسأله دیگر قرآن است که حقیقتا در جامعه ما رنگ و بوی کمی دارد، امروز این ایراد به حوزه های علمیه نیز وارد است که چرا دروسی مثل رسائل و مکاسب و کفایه بارها و بارها تدریس و حوانده می شود ولی قرآن رنگ و بویی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان یادآور شد: یکی از بزرگان در نجف می فرمود: من در تمام عمرم خطا کردم چراکه کتاب های مخلوقات خدا را چندین بار خواندم و تدریس کردم ولی کتاب خالق را نگاهی نکردم، امروز 17 هزار نفر در حوزه علمیه یک دور کفایه را خوانده اند ولی شما بگویید چند نفر از آنها یک دور تفسیر قرآن را نیز مطالعه کرده است؟ این هم مسأله ای است که باید برای آن فکری بشود./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات