۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۸۶۹۶۹
توسط وزارت دفاع انجام شد؛

تحویل زیر دریایی های «غدیر» به ناوگان نیروی دریایی ارتش

همزمان با روز نیروی دریایی ارتش و با حضور جانشین وزیر دفاع ، فرمانده نیروی دریایی ارتش و فرمانده نیروی دریایی سپاه ۲ زیر دریایی «غدیر» ساخته شده توسط متخصصان صنعت دریایی وزارت دفاع، تحویل ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.
 تحویل زیر دریایی های «غدیر» به ناوگان نیروی دریایی ارتش

به گزارش خبرگزاری رسا، سردار سرتیپ پاسدار قاسم تقی زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در این مراسم با گرامیداشت هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و یادآوری حماسه آفرینی های دریادلان خستگی ناپذیر این نیرو گفت:  بحمدالله امروز و بمناسبت روز افتخار آفرین نیروی دریایی ارتش 2 زیر دریایی کلاس غدیر 955 ساخته شده و زیر دریایی 942  که تعمیر اساسی آن به اتمام رسیده است تحویل ناوتیپ زیر سطحی  نیروی دریایی راهبردی ارتش شد .

سردار سرتیپ قاسم تقی زاده گفت :  در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) زیردریایی های کلاس غدیراز نوع زیردریایی های  بهینه شده جهت ارتقاء قدرت رزمی و افزایش توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است که  به نیروی دریایی  تحویل  و آماده الحاق به ناوتیپ  زیرسطحی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی با اشاره به اهمیت خلیج فارس از بعد نظامی و سیاسی و تلاش دولت های منطقه ای و فرامنطقه ای برای دستیابی به این منطقه بیان کرد: امنیت حاکم بر حدود و ثغور ایران اسلامی به مدد حضور ناوگان قدرتمند نظامی و امنیتی و بهره مندی از تجهیزات پیشرفته سطحی و زیر سطحی، آب های این سرزمین را از دست متخاصمان و بد اندیشان بی نصیب گذاشته است.

وی در همین زمینه افزود:  نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران ، با همه جانبه نگری از توان لازم و كافي براي پاسخگويي به هرگونه تهديد اعم از"منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي" و برقراری آرامش و امنیت برای کشورمان از آمادگی و قدرت بازدارنگی مناسبی برخوردار است و بر این اساس تجهيز و ارتقاء همیشگی  توان رزم دريايي كشور در ناوگان زير سطحي  به امري حياتي و سرنوشت‌ساز تبديل شده  است.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به جایگاه و اهمیت راهبردی زیر دریایی ها در حوزه دفاعی و امنیتی کشور اظهار داشت: امتياز برجسته ی این دستاورد راهبردی پنهان ماندن از ديد شناورهای زیر سطحی بیگانه است و می تواند  برابر اصل غافلگیری در محیط های ناهمگن دریا ، به عنوان یک شکارچی مخوف هر متجاوزی را مورد هدف و اصابت قرار دهد.

وی در همین زمینه افزود: زیردریایی یک سلاح استراتژیک ،پیشرفته و غیر متعارف است و از نظر طراحان و سازندگان، زیر دریایی آیینه ی تمام نمای پیشرفت علوم و تکنولوژی و صنعت می باشد که بخش مهمی از پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشورها و توان رقابت آن ها در زمان کنونی مدیون انتقال علــوم و صنایع زیردریایــی به بخش صنعت و اقتصــاد آن کشورهــا است.

سرتیپ پاسدار تقی زاده گفت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از نظر دانش و فناوری  به مرحله ای رسیده است  که می تواند با برنامه ریزی هدفمند ، انواع زیردریایی را در کلاس های مختلف وبرای مقاصد گوناگون مانند هجومی، گشتی شناسایی، نفربر، تحقیقاتی، تفریحی ساخته و راهی دریاهای نیلگون شمال و جنوب کشور نماید.

سردار تقی زاده در توضیح زیر دریایی «غدیر» اظهار داشت: زیردریایی غــدیر به منظور انجام عملیات در آب های کم عمــق یک زیر دریایی منحصر به فرد است چرا که اجرای عملیات برای زیردریایی های دیگر همواره با مشکل و مخاطراتی همراه است.

جانشین وزیر دفاع  در توضیح مشخصات «غدیر» بیان کرد: این زیردریایی داری 120 تن وزن و 30متر طول می باشد.

وی  سیستم تحرک و رانش،سیستم انتقال قدرت و گیربکس ،سامانه یکپارچه سیستم و سلاح ،سامانه یکپارچه سوناری ،سامانه پریسکوپ ،سامانه رادار،سامانه هدایت و ناوبری وسامانه مدیریت نبرد را از مشخصات ویژه زیر دریایی«غدیر» عنوان کرد.

سردار تقی زاده هچنین در خصوص زیر دریایی تعمیر شده غدیر گفت: تعمیرات اساسی  این زیر دریایی از فروردین سال 97 با تشکیل کارگروه های تخصصی  مختلف  بر روی کلیه سیستم ها و سامانه ها و تجهیزات انجام و پس از تعمیر مجدد بر روی شناور نصب و در ادامه تست های غوص عمیق در سامانه شبیه سازی و همچنین تست های دریانوردی با موفقیت انجام شد.

ارسال نظرات