۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۵۸۷۰۳۳
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

قدم نخست مسلمانی تسلیم شدن در برابر رنج است

استاد حوزه علمیه گفت: نخستین قدم اخلاقی و تربیتی برای هر انسانی این است که بپذیرد از رنج و یا حداقل مقداری از آن نمی‌تواند فرار کند؛ قدم نخست مسلمانی تسلیم شدن در برابر رنج است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه در کلاس درس نظام اخلاق اسلامی که در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: ظرفیت‌های عقل از یکدیگر متفاوت است و خداوند متعال از هر کسی به اندازه عقل او انتظار دارد.

وی افزود: ظرفیت ایمان و صفات اخلاقی نیز خدادادی است و به همین علت نمی‌توان هیچ کسی را به خاطر ظرفیت‌هایی که در وجود اوست سرزنش کرد؛ سرزنش کردن گناه است و حتی سفارش شده گناهکار را هم سرزنش نکنید؛ سرزنش کردن از سوی اولیای الهی نیز تقبیح شده است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: تقبیح، حرام مطلق نیست اما سفارش شده حتی در جمع کسی را سرزنش نکنید زیرا ممکن است رنگ و بوی سرزنش داشته باشد؛ از سوی دیگر می‌توان امر به معروف و نهی از منکر را طوری انجام داد که شکل سرزنش که سبب ناراحتی طرف مقابل می‌شود نداشته باشد.

وی در ادامه بیان داشت: برای داشتن حُسن ظن، باید تفاوت میان انسان‌ها را قبول کرد؛ رعایت اخلاق خوب و حسنه در هنگام امر به معروف و نهی از منکر سبب می‌شود شخص گناهگار جذب منافقین نشود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: ما نیاز داریم به نظامی برسیم که وجه مشترک همه تنوع‌ها و تکثرهاست؛ گرایش‌ها قوی‌ترین بُعد وجود انسان است؛ با وجود تفاوتی که همه انسان‌ها با یکدیگر دارند چالش اصلی در زندگی انسان پذیرش اصل رنج در زندگی و پذیرش اجتناب ناپذیر بودن رنج است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نخستین قدم اخلاقی و تربیتی برای هر انسانی این است که بپذیرد از رنج و یا حداقل مقداری از آن نمی‌توان فرار کرد؛ قدم نخست مسلمانی تسلیم شدن در برابر رنج است؛ در علم و روانشناسی رشد اولین رنجی که کودک آن را می‌پذیرد این است که پدر و مادر قدرت تامین همه نیازمندی‌های ما را ندارند؛ این اولین بحران روحی کودک است./۹۶۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات