۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۸۷۰۷۳
امام جمعه موقت كاشان:

انسان خردمند از روز قيامت خوف دارد

امام جمعه موقت كاشان به برخي از ويژگي هاي انسان هاي خردمند اشاره كرد و گفت: يكي از ويژگي ها و علائم انسانهاي خردمند اين است كه از حساب روز قيامت خوف و خشيت دارند.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آيه سوره رعد، گفت: اين انسانهاي خردمند هستند كه حقايق را متوجه مي شوند و در اين رابطه خداوند نمونه اي از صفات و ويژگي هاي انسان خردمند را در متن چند آيه از سوره رعد بيان كرده است.

وي افزود: خداوند در آيه 20 سوره رعد مي فرمايد، ‹‹الَّذينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْميثاقَ›› نخستين ويژگي انسان خردمند ارتباط صحيح و سالم با خدا از طريق وفاداري به عهد و پيمان هايي كه با خدا بسته است.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند در آيه بعدي مي فرمايد، ‹‹وَ الَّذينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ›› انسان خردمند كسي است كه هم ارتباط خوب با خدا و هم با بندگان خدا داشته باشد و يا به عبارت ديگر انسان خردمند كسي است كه در ايجاد ارتباط با ديگران براساس ضوابط الهي عمل كند.

وي افزود: انسان خردمند كسي است كه سايه عقلانيت بر تمامي زواياي زندگي او سايه انداخته باشد و براي انجام هركاري با عقل خود مشورت می كند چرا كه اين عقل انسان است كه او را به سوي خدا راهنمايي مي كند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: انسان هاي خردمند با كساني ارتباط برقرار مي كنند كه خداوند آنها را به ارتباط با آنها سفارش كرده است و اگر با كسي ارتباط داشته باشند كه خداوند رضايت نداشته نباشد اين ارتباط را قطع مي كنند و اين علامت انسان خردمند است.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: انسان خردمند كسي است كه رفتار و گفتار و كردار و اخلاق و ارتباطات او از جمله ارتباط با ديگران رنگ و بوي خدايي داشته باشد و اينگونه نباشد كه با هركسي ارتباط برقرار كند.

وي ادامه داد: انسان خردمند كسي است كه در انتخاب و گزينش ارتباط با ديگران ملاك الهي را در نظر داشته باشد، از اين رو انسان خردمند تلاش خواهد كرد تا هر ارتباطي را كه خدا دوست دارد همان ارتباط را با ديگران برقرار كند حتي اگر طرف مقابل توجهي به او نداشته باشد.

به گفته وي، برخي افراد در ظاهر بسياري از روابط شان با ديگران خوب است، اما در اين روابط به غير از خدا چيزهاي ديگري را نيز لحاظ مي كنند و اگر قرض به كسي مي دهند با قصد و نيت خدايي نيست و رنگ و بوي الهي ندارد.

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در رابطه با ويژگي ديگر انسان خردمند مي فرمايد، ‹‹وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ›› يكي از ويژگي ها و علائم انسانهاي خردمند اين است كه از حساب روز قيامت خوف و خشيت دارند.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: تفاوت بين خوف و خشيت اين است كه در خشيت يك نوع خوف و هراس در دل انسان نسبت به عظمت و احترام به ديگران وجود دارد.

وي افزود: انسانهاي خردمند كساني هستند كه نسبت به خداوند خوف و خشيت و تواضع و فروتني شديدي از عظمت خدا در وجودشان است كه اين ناشي از معرفت انسانهاي خردمند به عظمت خدا است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: به هر اندازه اي كه معرفت و توحيد و خدا شناسي انسان به خدا بيشتر باشد، خوف و خشيت او از خدا بيشتر خواهد بود.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه اين خشيت ويژه علما است كه علم و معرفت دارند، ابراز کرد: خداوند در قرآن مي فرمايد، ‹‹إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ›› كساني كه در عرصه معرفت دين علم بالايي دارند از خدا خشيت دارند كه اين افراد عالمان رباني و در رأس آنها اهل بيت(ع) هستند كه از عظمت خدا مي ترسند.

امام جمعه موقت كاشان افزود: خداوند مي فرمايد، ‹‹وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ›› يكي از ويژگي هاي انسان هاي خردمند اين است كه به فكر روز قيامت هستند و از سوء الحساب و از اينكه خداوند به آنها سختگيري كند در هراس هستند و كساني كه از سوء حساب مي ترسند احسان به والدين و صله رحم را رعايت كنند./1307/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات