۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۵۸۷۱۵۶
آیت الله صدیقی:

سلامتی و نشاط بدن جزء مقدمات واجبات است

امام جمعه موقت تهران گفت: بدن ما مرکب ما است پس باید به این مرکب برای رسیدن به خدا و خدمت در راه خدا رسیدگی کنیم؛ سلامتی، نشاط و اقتدار بدن، جزء مقدمات واجبات است.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: انسان یک بُعد طبیعی دارد که در آن با حیوانات مشترک است؛ کسی که بر محور شکم و شهوت زندگی می‌کند خداوند متعال در دنیا و آخرت او را با همان امیال محشور می‌کند.

وی افزود: وقتی خداوند متعال بخواهد انسان را بر بُعد توحیدی، معرفتی و باطنی تربیت کند در آخرت او را با اولیای الهی و ملائکه محشور و همنشین می‌کند؛ به فرمایش قرآن کریم صاحبان علم همراه ملائکه‌اند و حقیقت وجودی آنها از جنس نور است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: صاحبان علم متخلق به اخلاق عرفانی و روحانی هستند؛ همان‌طور که غذای جسم مایه بقای جسم است غذای روح نیز مایه بقا و جاودانگی روح انسان می‌شود؛ تا زمانی که در این عالم مامور به انجام وظیفه ویژه الهی هستیم به این بدن مادی نیاز داریم.

وی افزود: بدن ما مرکب ماست پس باید به این مرکب برای رسیدن به خدا و خدمت در راه خدا رسیدگی کنیم؛ سلامتی، نشاط و اقتدار بدن، جزء مقدماتِ واجبات است؛ عرفای اهل مراقبه نیز در خلوت خود به حد نیاز بدن مواظب سلامتی و احوال خود بودند تا برای انجام وظایف الهی دچار مشکل و کمبود توان نشوند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: انسان نباید غذا را برای ارضای غریزه بلکه بر حسب اراده باید بخورد؛ اگر غرایز بر وجود انسان حاکم شد گوهر وجود انسان نیز به حیوانیت سوق پیدا می‌کند اما جایی که اراده بر غریزه حاکم شود خاصیت انسانی پیدا کرده و به مقام آدمیت عروج پیدا می‌کند به همین علت سفارش شده تا زمانی که گرسنه نشدید دست به غذا نبرید و قبل از سیر شدن دست از آن بکشید.

وی در ادامه بیان داشت: قبل از خوردن غذا نیت کنیم که غذا را برای خدمت به خدا و خلق تناول می‌کنیم؛ وقتی منشا خوردن غذا، معرفت و سلوک باشد آن غذا سبب اعتلای روح و جان آدمی و سیر الی الله می‌شود اما این اصول کلیت ندارد زیرا برخی افراد ممکن است به دلایل بیماری و یا به دستور پزشک مجبور باشند حتی هر یک ساعت برای کنترل بیماری و رفع مشکلات بدنی چیزی بخورند تا بتوانند به امورات خود برسند؛ در موارد این‌چنینی قطعاً رضای خدا چیزی جز دستور پزشک و کنترل بیماری برای رسیدن به سلامتی نیست.

وی با بیان اینکه مقام حضرت فاطمه معصومه(س) از سلسله نوریان و عرشیان است، گفت: علم این بانوی بزرگوار علم لدنی است، ایشان صاحب ولایت هستند، مانند عمه عزیزشان حضرت زینب(س) از جانب خداوند تعلیم دیده‌اند و عالمه غیر معلمه هستند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: شهر مقدس قم به دلیل وجود نازنین و مبارک حضرت فاطمه معصومه(س) مرکز علوم حقه الهی شد؛ رعیت باید به عشق وصال امام خود، در به دری در بیابان را به جان بخرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وجود حضرت فاطمه معصومه(س) جلوه کامل صدیقه طاهره(س) است؛ بر حسب روایتی از امام جواد(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) کل شیعیان را شفاعت می‌کند./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات