۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۵۸۷۲۲۵
استاد سطح عالی حوزه مطرح کرد؛

مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه

حجت الاسلام پاشایی به مزیت های نظام آموزشی حوزه علیمه قم اشاره کرد و پیوسته بودن سطوح به یکدیگر، انتخاب آزادانه استاد و تدریس به همراه تحصیل را از مزایای نظام آموزشی دانست.
محمدتقی پاشایی

حجت الاسلام محمدتقی پاشایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه گفت: این که طلاب در حوزه علمیه صرفا برای دریافت مدرک درس نمی خوانند، مهم ترین مزیت نظام آموزشی حوزه علمیه است زیرا طلاب تلاش می کنند در همه زمینه ها مباحث حوزوی را بررسی کنند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: گرچه ممکن است برخی طلاب نسبت به مطالعه دروس اهتمام ویژه ای نداشته باشند اما از آن جهت که هر طلبه نهایتا پاسخ گوی افراد جامعه در اجتماع خواهد بود در نتیجه باز هم مجبور می شود به صورت عمیق به مباحث مورد نظر بپردازد.

وی اضافه کرد: انتخاب آزادانه استاد در حوزه علمیه از مزایای نظام آموزشی به شمار می رود زیرا اساتید شایسته در حوزه علمیه فراوان هستند و هر طلبه می تواند براساس شاخصه هایی اعم از انقلابی بودن، علم و اخلاق که مدنظر دارد به صورت آزادانه استاد مورد نظر خود را انتخاب کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گرچه شهریه ای که طلاب از علما دریافت می کنند نمی تواند مسائل مادی آنها را برطرف سازد و طلاب ناچار هستند به مسائل دیگری غیر از تحصیل نیز بپردازند در نتیجه افت تحصیلی آنها را در پی داشته است، اما موجب می شود طلاب وابسته به دستگاه های دولتی نباشند؛ التبه طلاب خدمات فراوانی برای دولت و دستگاه های دولتی انجام می دهند اما در مقابل، خدماتی از دولت دریافت نمی کنند.

وی با بیان این که سطوح حوزه علمیه و جهش علمی طلاب وابسته به یکدیگر هستند، اظهار کرد: در حوزه علمیه هر طلبه، سطوح عالی که ادامه یکدیگر هستند را پشت سر می گذارد تا به سطح خارج رسد که چنین امری موجب می شود طلبه در مباحث علمی و استنباط احکام شرعی ورزیده شود.

حجت الاسلام پاشایی تدریس به همراه تحصیل را از مزایای نظام آموزشی حوزه علمیه دانست و گفت: برخی طلاب در حوزه علمیه در کنار تحصیل به تدریس پایه های پایین تر مشغول هستند که چنین امری موجب می شود تسلط کامل به مباحث و علوم حوزوی پیدا کنند.

وی با تصریح بر این که متأسفانه سنت مباحثه در میان طلاب کمرنگ شده است، اظهار کرد: مشکلات معیشتی مهم ترین عامل تحصیل طلاب است زیرا با وجود مشکلات مالی امروزی، بسیاری از طلاب در کنار تحصیل به فعالیت های دیگر نیز می پردازند در نتیجه فرصتی برای مباحثه و مطالعه باقی نمی ماند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای موفقیت طلاب در مباحث علمی توصیه هایی کرد و گفت: در اسلام سحر خیزی بسیار مهم است و اگر طلبه ای می خواهد موفق باشد باید بر سحرخیزی اهتمام داشته باشد اما متأسفانه در حوزه علمیه قم درس های پس از نماز صبح نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و به ندرت دیده می شود./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات