۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۵۸۷۴۱۲
مدیر حوزه علمیه قزوین:

غنای متون علمی و ماندگاری از مهمترین برکات فعالیت های پژوهش محور است

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه انجام فعالیت های پژوهشی کاربردی سبب غنای منابع علمی شده و متون و مطالب علمی را از سطحی نگری دور می کند، گفت: غنای متون علمی و ماندگاری از مهمترین برکات فعالیت های پژوهش محور است.
حجت الاسلام عباسی- حوزه علمیه قزوین

حجت الاسلام علی عباسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه پژوهش واژه ای فارسی است و معادل این واژه در زبان عربی با عنوان تحقیق مورد استعمال قرار می گیرد، اظهار داشت: تحقیق به معنای رسیدن به حق و حقیت است؛ بر این اساس تحقیق و تفحص در این عالم برای مؤمنان یکی از با ارزش ترین امور محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه قزوین با تأکید بر اینکه کسی که طالب حقیقت بوده، پژوهشگر است، افزود: رسیدن به حق و حقیقت در هر رشته ای امری ضروری است و هر رشته ای نیازمند پژوهشگرانی است که حق و حقیقت را برای مردم آشکار کنند.

وی تصریح کرد: پژوهش امری است که انجام آن در همه زمینه ها از جمله امور اعتقادی ممکن است و پژوهش در زمینه امور اعتقادی به این معنا است که مجموعه ای از آیات و روایات و همچنین اقوال علما در کنار یکدیگر قرار گرفته و ضمن مقایسه از آنها نتیجه گیری درستی صورت گیرد.

مدیر حوزه علمیه قزوین پژوهش در عرصه دیدگاه های اخلاقی و انتخاب دیدگاه برتر را یکی دیگر از مقوله های پژوهشی برشمرد و گفت: پژوهش رمز رسیدن کشورها به قله پیشرفت است؛ چراکه در قالب پژوهش می توان راهبردهای مهم تر و درست تر را برای رسیدن به هدف انتخاب کرد.

حجت الاسلام عباسی پژوهش در عرصه های سیاسی و اقتصادی را از ضرورت های جامعه امروزی دانست و خاطر نشان کرد: تمامی دروس حوزوی از ادبیات و صرف و نحو گرفته تا تمامی علوم عقلی قابیلت پژوهش و انجام فعالیت های تبلیغی را دارند.

وی ادامه داد: پژوهش موجب ماندگاری مطالب و مباحث مختلف شده و انجام فعالیت های پژوهشی موجب عمیق شدن و ریشه دار شدن مطالب و موضوعات مختلف می شود و به این وسیله علم از آفت سطحی نگری دور شده و متون و منابع علمی غنی و عمیق خواهند شد.

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به فعالیت معاونت پژوهش در حوزه های علمیه افزود: شکل گیری این معاونت در حوزه های علمیه موجب ساماندهی فعالیت های پژوهشی شده است.

وی ادامه داد: انتخاب موضوع برای فعالیت های پژوهشی، بررسی کاربردی بودن موضوعات مورد پژوهش و اهمیت پژوهش و انجام برنامه ریزی برای مثمر ثمر واقع شدن فعالیت های پژوهشی از جمله مهم ترین فعالیت های معاونت پژوهش در مدارس علمیه است.

حجت الاسلام عباسی چاپ کتاب در عرصه های فقهی، تفسیری و ادبیاتی را از دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه قزوین عنوان کرد و یادآور شد: انجام فعالیت های پژوهشی مفید و کاربردی از شاخصه های طلاب موفق حوزه های علمیه محسوب می شود./837/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات