۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۵۸۷۴۶۰
حجت الاسلام امین نیا:

بخل و حرص از نشانه های دنیا پرستی است

استاد حوزه و دانشگاه به نشانه های وابستگی به دنیا اشاره کرد و گفت: یکی از نشانه ها این است که حلال و حرام برای دنیاپرستان مهم نیست و برای زندگی در دنیا هر کاری می کنند و دارای بخل است و در جایی که باید خرج کند این کار را انجام نمی دهد چرا که وابسته به دنیا است.
حجت الاسلام امین نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی امین نیا صبح امروز در جلسه درس اخلاق که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد گفت: سه چیز سبب هلاکت و بدبختی انسان می شود، که اولین چیز وابستگی شدید به دنیا است.

وی افزود: یکی از روایاتی که تقریبا از همه معصومین (علیهما السلام) نقل شده این است: «محبت دنیا سر منشأ تمام خطاها است و کلید تمامی گناهان و از بین برنده ثواب نیکی ها محبت به دنیا است» که این روایت نشان دهنده این است هر خطایی که از انسان سربزند سبب آن دنیا بوده است.

استاد درس اخلاق خاطرنشان کرد: مردم را می توان به وابستگان به دنیا (تعداد آن ها بسیار است) و وارستگان دنیا تقسیم کرد که البته وابستگان به دنیا به دو گروه خمار و سرمست دنیا تقسیم می شوند.

حجت الاسلام امین نیا در توضیح افرادی که خمار دنیا هستند اظهار کرد: این افراد به دنیا علاقه دارند اما دستشان به آن نرسیده است، هر چیزی را حاضرند فدای دنیا کنند ولی با این عملکرد نیز نمی توانند به آن چیز که در دنیا می خواهند برسند از این رو با این کار هم در دنیا و هم در آخرت خسران خواهند دید.

وی در خصوص دسته دوم وابستگان دنیا تصریح کرد: این ها افرادی هستند که به آن چه در دنیا می خواستند رسیده اند اما در این حالت تعادل خود را از دست می دهند و خود و خدا را فراموش می کنند و دست به هر گناهی در دنیا می زنند تا از ثروت خود خوشحال باشند از این رو انسان زمانی که به این درجه می رسد باید دارای ظرفیت بالایی باشد.

استاد حوزه و دانشگاه در توضیح وارستگان دنیا ابراز کرد: این گروه به این دلیل وارسته نام دارند که به هیچ چیزی تعلق ندارند و نمونه های آن در کشور ما بسیار است که در جایگاه و رتبه بالایی قرار داشته اند اما از خانواده و حتی از خودشان گذشته اند که از نمونه های آن می توان به امام راحل، شهید بابایی و شهید چمران اشاره کرد.

وی به نشانه های وابستگی به دنیا اشاره و عنوان کرد: یکی از نشانه ها این است که حلال و حرام برای دنیاپرستان مهم نیست و برای زندگی در دنیا هر کاری می کنند و دارای بخل است و در جایی که باید خرج کند نمی تواند این کار را انجام نمی دهد چرا که وابسته به دنیا است.

حجت الاسلام امین نیا در پایان سخنان خود در خصوص نشانه های دیگر دنیا پرستی گفت: نشانه دیگر حرص است که در آن انسان می تواند به چیزی بسنده کند اما این کار را انجام نمی دهد و این نیز برای دلبستگی زیاد است، حتی برای این کار حاضر است از آخرت خود خرج کند./864/پ202/ب1

ارسال نظرات