۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۸۷۵۰۲
حجت الاسلام داودی پور:

انسان به واسطه انجام تکالیف شرعی به سعادت می‌رسد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند به اندازه توان انسان‌ به او تکلیف داده است، گفت: انسان به واسطه انجام تکالیف شرعی به سعادت می‌رسد.
عکس عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داودی پور استاد حوزه علمیه با عنوان نظریه‌پرداز، امروز در جلسه کرسی‌ آزاداندیشی که با موضوع «مدل‌سازی شریعت بر اساس فرآیند بهینه‌سازی مقید پویا» در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد با اشاره به اصول موضوعی این نظریه، گفت: احکام شرعیت تابع مصالح و مفاسد واقعی و ناشی از رفتارهای اختیاری هستند که جز مسلمات مکتب اهل‌بیت(ع) به شمار می‌روند.

وی افزود: میزان مصلحت و مفسده افعال اختیاری با یکدیگر تفاوت دارد و همه افعال با توجه به سعادت آفرینی در یک رتبه قرار نمی‌گیرند.

حجت الاسلام داودی پور ادامه داد: نکته دیگر اینکه شارع مقدس از میزان مصالح و مفاسد افعال کاملاً آگاه بوده و علم الهی در این زمینه چون فاقد نقص و ایراد است رتبه‌بندی سعادت افعال نیز برای انسان مشخص است.

این نظریه‌پرداز در خصوص فرآیند تشریع، اظهار داشت: در فرآیند تشریع شارع مقدس سبدی از افعال و رفتارهای اختیاری را به انسان توصیه می‌کند تا انسان با انجام آن به سعادت برسد. طبق مبانی مکتب اهل‌بیت(ع) دین به همه افعال انسان ورود دارد و درزمینهٔ افعال آدمی توصیه‌هایی می‌کند تا به سعادت دست یابد.

وی افزود: در سبد افعال این امکان وجود دارد که دو رفتار می‌تواند یک سعادت را برای انسان به ارمغان بیاورد و به یک‌میزان در کمال انسان نقش‌آفرین باشد خداوند چون به این سبدهای رفتاری علم دارد می‌داند کدام سبدهای رفتاری را برای سعادت انسان در نظر بگیرد.

حجت الاسلام داودی پور در ادامه بیان داشت: خداوند به‌اندازه توان انسان‌ها به آن‌ها تکلیف می‌دهد تا آنان بتوانند به سعادت دست یابند ازاین‌رو از انسان بیش از توان تکلیف نمی‌خواهد چراکه این امر خلاف حکمت الهی است بر همین اساس برای آن‌که انسان به بالاترین کمال الهی دست یابد سبد رفتاری به او ارائه می‌دهد که بتواند به بالاترین و حداکثرترین رتبه سعادت دست یابد.

این نظریه‌پرداز با استناد به کلام مرحوم علامه طباطبایی، عنوان داشت: علامه طباطبایی می‌فرمایند: آمدن پیامبری دیگر و نسخ آیین پیامبر گذشته طبق مقتضای اختلافی است که در دوره‌های بشریت به وجود آمده است؛ تشریع غیر از اینکه تابع مصالح و مفاسد واقعی است که قابل‌تغییر نیستند و واقعی است وابسته به توان مکلفین نیز هست اگر هر چیزی سبب شود توان مکلفان تغییر کند تشریع هم به همان تناسب در لوح محفوظ و مقام ثبوت تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: دلیل نسخ شرایع و تغییر پیامبران صاحب‌شریعت نیز همین امر است علامه طباطبایی می‌فرمایند: مصالح و مفاسد قوم نوح با امت رسول خدا تفاوت ندارد و این اختلاف در شرایط و توانی است که مربوط به بشریت می‌شود.

حجت الاسلام داودی پور در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما قبول کنیم تشریع افزون بر اینکه وابسته به مفاسد و مصالح واقعی است و وابسته به توان مکلفان نیز هست همچنین بدانیم توان مکلفین قابل‌تغییر است توانسته‌ایم تبیینی ثبوتی برای اثبات عناصر متغیر در دین انجام دهیم./813/پ202/ب1

ارسال نظرات