ابلاغ و اجرای دین هدف آرمانی حوزههای علمیه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، در همایش طلیعه حضور که در سالن اجتماعات حوزه علمیه حضرت نرجس(س) جمکران برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) اظهار داشت: رحمت خاص خداوند شامل حال کسی میشود که مبدأ، جایگاه کنونی و هدف و غایت خلقت را بداند.
کشف ارتباطات 5گانه انسان، نقطه طلایی خلقت
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: برای فهم این حدیث شریف انسان باید خود و رابطه خود را با خداوند، ولی او، خلق، طبیعت و خود کشف کند، اگر این پنج ارتباط کشف و فهم شده و سازمانی برای آن پیدا کند که موفقیت آمیز باشد، میتواند به نقطه طلایی که برای او در نظر گرفته شده، برسد.
وی با اشاره به روایت «من عرف نفسه، فقد عرف ربه» بیان کرد: انسان ابتدا بایستی به خودشناسی برسد تا در مرحله بعد به خداشناسی نایل شود، کسی که اندازه وجودی خود را بفهمد و از قدر و اندازه خود تجاوز نکند، یعنی ظرفیت شناسی و فهم تواناییهای وجود و آزادسازی آنها در عالم نقطهای است که مورد رحمت خداوند قرار گرفته است، بنابراین باید به نقطه آغازی وجود خود برگردیم که اساسا هدف از خلقت ما چه بوده است، این سؤالات مهمی است که تفکر درباره آنها برای انسانها سخت است، چراکه گاهی اوقات دردسر ساز است، اما پاسخ به این مسائل باعث پیمودن عمر انسان بر اساس معرفت، بصیرت و درک و فهم صحیح خواهد بود.
حجت الاسلام محمدی اظهار داشت: انسان باید خود را فهم و درک کند، قرآن کتابی است که دست انسان را در دستان خداوند قرار داده و از پایین درجات به بالاترین درجات ارتقا میدهد و نهایتا به بالاترین درجات انسان شناسی و خداشناسی میرساند.
رسالتهای تنزیل قرآن
وی با بیان اینکه تنزیل قرآن با دو رسالت شفا و رحمت انجام شده است، گفت: این دو رسالت برای افراد مؤمن در نظر گرفته شده است، رسالت شفا، رسالت پالایش وجود از تمام ناپاکیها بوده، در مقابل نیز رسالت رحمت، رسالت آرایش وجود بر همه پاکیها است، رسالت شفا رسالت لا اله و رسالت رحمت الا الله است.
این استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به معنای شفا بیان کرد: شفا ضد سقم و به معنای بیماری است، وقتی بیماری برداشته شود، در حقیقت شفا آمده است.
حجت الاسلام محمدی عنوان کرد کرد: بیماریها سه نوع میباشد که گاهی روحانی، گاهی عقلانی و گاهی جسمانی است، بیماریهای روحانی همان رذالتها که با فضیلتهای قرآن زدوده، بیماریهای عقلانی همان جهالتها میباشد که با معرفتها برطرف و بیماریهای جسمانی همان کسالتها میباشد که با دستورهای سلامت آمیز قرآن رفع میشود، بنابراین قرآن شفای هر سه بیماری است، اما این چیردستی قرآن از شفاگری فقط برای اهل ایمان خواهد بود و در حوزه مواجه ظالمانه با قرآن، فقط خسارت آفرین خواهد بود.
وی ابراز داشت: قرآن نردبان عالم وجود است، گاهی از نردبان برای بالا رفتن درجات استفاده میشود که عرب در این صورت به پلههای نردبان درجه میگوید، اما همین نردبان برای رفتن به زیرزمین نیز قابل استفاده است، عرب در این صورت به پلهاهی نردبان درکه میگوید.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه همه قرآنیها میتوانند برترین موجودات یا بدترین موجودات باشند، چه بسیار قرآن خوانهایی که مورد لعن و نفرین قرآن قرار میگیرند، بنابراین این مواجه ما میتوان سعادت آفرین یا شقاوت آفرین باشد.
اقسام ظلمهای دنیوی
وی عنوان کرد: ما اقسام ظلمها را نسبت به خود، خدا، ولی خدا، طبیعت را داریم، قرآن در بحث انسانشناسی و خداشناسی قصههای کلیدی بسیاری دارد، این قصهها برای عبرت انسان در طول تاریخ است تا از داستانهای انسانهای خوب و بد تاریخ عبرت گرفته و مسیر خود را به درستی انتخاب کند، به تعبیر دیگر دو خط نور و ظلمت در قرآن ترسیم شده تا ما از روی فهم و درک خط نور را انتخاب کنیم.
استاد سطوح عالی حوزههای علمیه قم با اشاره به مضامین سوره تین بیان کرد: یکی از سورههای خود شناسی در قرآن سوره تین است، قرآن در این سوره به چهار امر انجیر و زیتون کوه سینا و شهر مکه، قسم میخورد و بیان میکند که ما انسان را در بهترین قوام بندی آفریدیم، اما چه ارتباطی بین این قَسمها و متعلق قسم وجود دارد.
وی ادامه داد: خدا روی قوام بندی انسان قسم میخورد، مفسرین پاسخهای متعددی برای این امر بیان کردهاند، یکی از این پاسخها این است؛ قسم به انجیر و زیتون که ریشه در خاک و قسم به کوه سینا و شهر مکه که ریشه در آسمان و ملکوت دارند، که ما انسان را در بهترین قوامبندی آفریدیم، انسان نیز ریشه در خاک و سری در افلاک دارد، انسان دارای بُعد زمینی و ملکوتی است، انسان معجونی از مادیت و معنویت است که مادیت و معنویت مقصد او است تا بتواند با بهره برداری از این وسیله به بالاترین مراتب عالیه برسد، بنابراین مقصد و مقصود ملکوت است و نباید به انجیر و زیتون و خاک و دنیا دلبسته شد.
حجت الاسلام محمدی افزود: همین انسان میتواند به بدترین مراتب سقوط کند که حتی هیچ حیوانی به آنجا راه ورود ندارد، در عین حال میتواند مراتب اعلی علیین را انتخاب کند که هیچ فرشتهای توانایی رسیدن به آن درجه را ندارد.
عقل و آزادی عامل مسئولیت انسان
وی ادامه داد: انسان موجودی مسئول میباشد، چراکه دارای عقل و آزادی است، اما مجانین مسئولیتی ندارند و در قیامت هم مسئولیتی نخواهد داشت، زیرا سلب عقل مساوی با سلب اراده و مسئولیت است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ توسعه قرآنی کشور با بیان اینکه زمانی که خداوند ما را آفرید به خود آفرین گفت، خاطرنشان کرد: خدا زمانی احسن الخالقین را به خود گفت که انسان را آفریده است، بنابراین ما با تمام مخلوقات دیگر تفاوتهای گسترده و رمز و رازهای فراوانی داریم، بنابراین بایستی هدف خلقت خود را بفهمیم و جایگاه درستی از اهداف و وظایف خود بدانیم.
وی بیان کرد: کسانی که دو ویژگی ایمان و عمل به صالحات را داشته باشند، به اسفل السافلین راه پیدا نخواهند کرد، انسان مؤمن کسی است که به اهداف خلقت ایمان دارد و معتقد است که آفرینش دنیا عبث نبوده است، در حقیقت کسانی به اعلی علیین میروند که انسان خوبی بوده و به اعمال خوب عمل کنند، یعنی علاوه بر حسن فاعلی، دارای حسن فعلی هم باشند.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه بهشت به درجه ایمان افراد است، گفت: عمل به صالحات در پایینترین درجه و بالاترین درجه محقق میشود، چراکه درجات بر اساس آیات قرآن شکل گرفته است، فردای قیامت، هنگام محاسبه اعمال انسان، به او میگویند آیات را بخوان و به میزان آیات خوانده شده به او درجهای میدهند.
وی ادامه داد: کسی میتواند آیات را با خود ببرد که قرآن جزئی از روح، پوست و استخوان او شده باشد، بسیاری از حفاظ قرآن با اولین سکره موت همه آیات را فراموش میکنند.
ضرورت معرفت نسبت به اهداف، مراحل و موانع
وی با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع) بیان کرد: تمام امور خلقت دارای هدفی خاص است، بنابراین بایستی برای برداشتن تمام گامهای زندگی خود به سؤالات موجود در مسیر خود پاسخ دهد و تا پاسخ خود را دریافت نکرده، قدم برندارد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور عنوان کرد: سه امر معرفت نسبت به اهداف، مراحل و موانع در کسب معرفت لازم است، اگر کسی هدف حضور در طلبگی را پرسید، در پاسخ باید گفت که هدف آرمانی، ترویج عبودیت و توسعه بندگی روی زمین یعنی همان تحقق هدف خلقت انسان است و حوزههای علمیه آمدهاند که هدف خلقت انسان را محقق کنند.
وی با بیان اینکه قم، نقطه محوری تحولات و نقطه ثقل وجود در آخرالزمان است، گفت: بعثت پیامبر ما به منظور اخراج بندگان بنده به سوی بندگان خدا بوده است، بنابراین قبل از شهادت به رسول خدا، به بندگی پیامبر شهادت میدهی و اساسا رسالت او به خاطر بندگی خدا میباشد.
فهم دین و بندگی، مهمترین امر طلبگی
حجت الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه طلبهها، کاری جز فهم دین و بندگی ندارند، بیان کرد: قبل از این مرحله بایستی به نقطه عبودیت و بندگی خدا رسید، بندگی نیز شرایط و درجات خاص خود را دارد.
وی درباره معنای عبودیت بیان کرد: عبودیت به معنای پیمودن راه تعیین شده بندگی است، دین مجموعه بایدها و نبایدهایی است که برای ادامه مسیر زندگی لازم است، فهم، ابلاغ و اجرای دین سه گام مهم برای حوزههای علمیه است.
حجت الاسلام محمدی خطاب به طلاب جدید الورود حوزه خواهران بیان کرد: فهم دین هم درجات خود را دارد، گاهی فرد درجهای پایین از فهم دین را فرا میگیرد و گاهی در اوج آن یعنی به درجه فقاهت در حوزههای مختلف میرسد و این راه شما طلاب جدیدالورود است که باید آن جا را نشانه بگیرید.
وی اضافه کرد: ابلاغ دین مرحله دومی است که طلاب باید با استفاده از ابزار تبلیغ در این عرصه کوشا باشند و از ظرفیت جهانی برای این امر استفاده کنند، در روایات آمده است که زنانی فاضله از گوشه خانه خود برای کل جهان علم رسانی میکنند و امروز مشاهده میشود که با استفاده از اینترنت میتوان مطالب خود را به سراسر جهان مخابره کرد.
ابلاغ و اجرای دین، هدف آرمانی حوزههای علمیه
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه اجرای دین سه حوزه کارشناسی، مدیریت و مشاوره دارد، عنوان کرد: بنابراین هدف آرمانی حوزههای علمیه از طریق فهم، ابلاغ و اجرای دین صورت میگیرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به هدف خلقت بیان کرد: هدف اصلی خلقت انسان تکامل روح است، البته جسم باید سالم باشد، اما نکته کلیدی ارتقای جنبههای روحانی وجود انسان است.
وی با تأکید بر اینکه طلبگی چیزی جز لبیک گفتن به آرمانهای امام حسین(ع) نخواهد بود، گفت: شما در زمان قحطی معنویت زینبوار به دفاع از آرمانهای حسینی و دینی پرداختهاید و طلبگی چیزی جز این نیست.
حجت الاسلام محمدی در پایان افزود: بایستی حق طلبگی به درستی ادا شود و تحصیل و عبودیت به بهترین شیوه پیموده شود، چراکه اگر حق نعمت طلبگی به درستی ادا نشود، این نعمت از دستان شما خارج خواهد شد، نباید در این مسیر کم گذاشته شود، بلکه باید با اهداف و آرمانها دقیق و عمیق در این مسیر گام برداشته شود./876/پ۲۰۱/ج