۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۸۸۷۴۵
استاد حوزه علمیه:

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی است

حجت الاسلام معصومی گفت: هر کسی به اندازه وظیفه و تکلیفی که دارد باید امر به معروف و نهی از منکر کند و آن را بر خود واجب بداند.
امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام معصومی استاد حوزه علمیه در کلاس درس حکومت اسلامی که روز گذشته در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، درباره شرایط امر به معروف و نهی از منکر، گفت: از جمله شرایط امر به معروف و نهی از منکر می‌توان به علم به معروف و منکر(تفقه و اجتهاد)، علم به مخاطب و جامعه شناسی، شناخت شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر، شناخت مخاطب از لحاظ قوت و ضعف و احتمال تاثیر اشاره کرد.

وی افزود: تصمیم گرفتن درباره اینکه کسی را مورد امر و نهی قرار دهیم رابطه مستقیم با این موضوع دارد که اگر آن شخص به راه خود ادامه دهد ممکن است چه اتفاقاتی پس از انجام منکر برای او اتفاق بیفتد و یا چه اشتباهاتی را مرتکب شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: کسی که تدبیر داشته باشد و عواقب امور را درک کند وضعیت کنونی را به خوبی شناسایی می‌کند و متوجه است که تکلیفی بر عهده اوست که باید آن را انجام دهد و از شیوع فساد در جامعه جلوگیری کند؛ قطعاً کسی که تدبیر ندارد نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند.

وی در ادامه بیان داشت: در دستگاه امر به معروف و نهی از منکر نوعی آینده پژوهی باید اتفاق بیفتد در حالی که در عرصه‌های فردی ممکن است اهمیت این مسئله به اندازه کافی درک نشود.

حجت الاسلام معصومی بیان داشت: یکی از غنی‌ترین، قابل دسترس‌ترین و زلال‌ترین کتاب‌ها و منابع دینی ما، رساله‌ها هستند اما متاسفانه ما رساله‌ها را صرفاً به عنوان احکام عملیه می‌دانیم، حال آنکه وقتی به دقت آنها را می‌خوانیم دنیایی از معارف در آن نهفته است زیرا روی هر خط آن کار تخصصی انجام شده است.

وی افزود: در جامعه ما همه افراد شرایط امر به معروف را دارند اما ممکن است در سطوح مختلفی قرار بگیرند به همین علت جامعه طبقه بندی می‌شود و هر کسی باید برای کار مناسب خود گماشته شود؛ در عرصه‌های بالاتر جامعه، تعداد والی کم و تعداد مُوَلی الیه بیشتر می‌شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: هر کسی به اندازه وظیفه و تکلیفی که دارد باید امر به معروف و نهی از منکر کند و آن را بر خود واجب بداند؛ در هرم جامعه، هشت شرط برای امر به معروف و نهی از منکر قرار داده شده است و هر کسی که شرایط بیشتری داشته باشد می‌تواند به راس هرم نزدیکتر شود؛ عده انگشت شماری به واسطه احراز این چند شرط می‌توانند ولایت و تکلیف امر به معروف و نهی از منکر پیدا کنند./۹۶۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات