۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۵۸۸۷۹۲
مدرس حوزه علمیه خراسان:

سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برآمده از همه اندیشه‌ها نیست

مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که بود و نبود سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند، گفت: این سند برآمده از همه اندیشه‌ها نیست.
حجت الاسلام دکتر علی الهی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ علی الهی خراسانی مدرس حوزه علمیه امروز در سلسله نشست‌های نقد و بررسی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی، گفت: میراث فقط مادی نیست، فرهنگ و آداب، میراث معنوی یک کشور است.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی در ادامه با انتقاد از سند الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی یادآور شد: سال‌ها بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی صرف تدوین این سند شد اما عاقبت به‌جایی نرسید وجود این سند مشکلی را از دوش کشور برنمی‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: سندها برآمده از یک‌گونه تفکر در کشور است و برآمده از همه اندیشه‌ها نیست باید توصیف درستی از جامعه داشته باشیم هیچ‌وقت مدیران نمی‌تواند از روی این سندها برنامه‌ریزی خرد و کلان داشته باشند.

مدرس حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: این سند متناسب با تحولات فرهنگی اجتماعی دهه 90 کشور نوشته‌ نشده است و اصولاً بسیاری از موارد در آن نادیده گرفته‌ شده که یکی از عناصر مغفول آن سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

وی افزود: سند را اگر مطالعه کنید مسائل دهه 60 و 70 کشور باهم تفاوتی ندارد درحالی‌که نیازها و مسائل دهه 90 کشور با دهه 60 بسیار متفاوت است در این سند ناهمگونی زیاد است درحالی‌که عقل را منبع تفکر قرار داده است.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی در ادامه گفت: زندگی شهری در این سند دیده نشده و فقط در تدابیر بند 49 اجرای کامل قانون اساسی در آموزش و ترویج تکالیف شهروندی به آن اشاره‌ شده است اساساً زندگی ما با تبادلات شهری آمیخته‌شده و سبک زندگی به‌شدت تحت تأثیر زندگی شهری است.

وی یادآور شد: در دهه 60 غلبه شهرنشینی را فقط در تهران می‌دیدید اما الآن همین شرایط را در مشهد ملاحظه می‌کنید در مشهد گسست زیادی وجود دارد و بافت فرسوده اطراف حرم رضوی از سوی نهادهای جمهوری اسلامی به وجود آمده است.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی در ادامه گفت: سندنویسی‌ها به‌ دور از حضور نخبگان است وقتی در الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی هویت شهری قرار ندارد باید منتظر چنین وقایعی باشیم وقایعی که ما را روز به روز از هویت اصلی خودمان دور می‌کند./934پ203/ب1

ارسال نظرات