۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۹۰۰۸۱
دهقان در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

لابی‌گری عده ای برای بی اعتبار کردن قانون منع به کارگیری بازنشستگان

لابی‌گری عده ای برای بی اعتبار کردن قانون منع به کارگیری بازنشستگان
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این که اصلاح اطلاق قانون منع بکارگیری بازنشستگان نباید به بهانه ای برای دور زدن این قانون تبدیل شود، از برخی لابی گری ها برای بی اعتبار کردن قانون مذکور ابراز تأسف کرد.

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که اصل قانون منع بکارگیری بازنشستگان برای عرصه های مدیریتی کشور بسیار مفید و کارآمد است، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، حلقه های بسته مدیریتی کشور به وسیله این قانون باز شد.

وی ادامه داد: بخش مهمی از مدیریت کشور در سطوح عالی و میانی کشور در اختیار بازنشستگان بود و باب نوآوری و ابتکارات جدی در کشور به علت سیطره برخی افراد که 30 تا 40 سال مسؤولیت های عالی کشور را در اختیار داشتند، بسته شده بود، بنابراین اصل این قانون به شدت مورد نیاز کشور بوده و هست.

دهقان با اشاره به این که در تدوین قانون که توسط کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی انجام شده، به برخی ملاحظات به صورت دقیق و کافی دقت نشده است، اظهار داشت: باید در نظر داشت که ما در بعضی مسؤولیت ها نیازمند افراد مجربی هستیم که بتوانند در وضعیت فعلی کشور به طیف جوان جامعه کمک کنند؛ افزون بر این به عنوان مثال برخی افراد در کشور به نوعی ذخایر اطلاعاتی محسوب می شوند و نمی توان آن ها را به راحتی حذف کرد، زیرا خالی شدن کشور از نیروهای زبده اطلاعاتی به مصلحت نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اطلاق موجود در قانون منع بکارگیری بازنشستگان از آن جهت است که اگر استثنائات زیادی در آن وجود داشته باشد ممکن است مورد سوء استفاده قرار گرفته و کارآمدی خود را از دست دهد.

وی به تلاش برخی دولتمردان برای دور زدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان اشاره و بیان کرد: برخی برای دور زدن این قانون تلاش های بسیاری کردند و در این راستا با دفتر مقام معظم رهبری نامه نگاری های بسیاری انجام دادند تا سمت خودشان را با حکم رهبر معظم انقلاب حفظ کنند.

دهقان با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب با بسیاری از درخواست های مذکور مخالفت کردند، ابراز کرد: به عنوان مثال دولت از رهبری درخواست کرده بود تا 20 درصد از بازنشستگان همچنان در دولت باقی بمانند، اما ایشان موافقت نکردند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به برخی حواشی ایجاد شده در زمینه اجازه رهبر معظم انقلاب به بازنشستگان برای ادامه به کار اشاره کرد و گفت: عده ای سعی کردند تا عملکرد رهبری را در این زمینه زیر سؤال ببرند، از این جهت ایشان تأکید کردند تا خود مجلس به گونه ای این قانون را اصلاح کند که دیگر نیازی برای توسل به اجازه رهبری وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مجلس باید به گونه ای عمل کند که نقاط مثبت قانون منع بکارگیری بازنشستگان دچار مشکل نشده و هم این که برخی از کسانی که بازنشسته شده اند، اما سن پایینی دارند و می توانند برای دستگاه اجرایی مفید واقع شوند در سمت خود باقی بمانند؛ باید در نظر داشت که تنها کسانی باید در دوران بازنشستگی بر سمت خود باقی بمانند که جایگزینی برایشان وجود نداشته باشد، بر این اساس اگر نیرویی وجود داشته باشد که سنی زیر 60 سال داشته، برای دستگاه اجرایی  مفید واقع شود و دیگر جایگزینی هم برایش وجود ندارد، می توان او را از قانون منع بکارگیری بازنشستگان استثنا کرد.

دهقان با تأکید بر این که اصلاح اطلاق در قانون منع بکارگیری بازنشستگان نباید به بهانه ای برای دور زدن این قانون تبدیل شود، مطرح کرد: اصلاح این قانون نباید بهانه ای شود تا بازنشستگان دوباره صف بکشند و اصرار کنند تا به سمت های اجرایی بازگردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که وجود مسؤولان بازنشسته در عرصه های اجرایی کشور باب ابتکار، نوآوری و حرکت های جهادی و خلاق را در عرصه های مدیریتی کشور مسدود کرده بود، تأکید کرد: اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان راه انسدادی که توسط حجم بزرگی از بازنشستگان ایجاد شده بود را باز کرد، بنابراین نباید اجازه دهیم که این راه دوباره مسدود شده و چرخه مدیریت در کشور دچار اختلال شود.

وی با اشاره به این که عده ای در کشور از جمله برخی دولتمردان به دنبال سوء استفاده از فرصت پیش آمده در زمینه اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند، تصریح کرد: امکان دارد یک عده از دولتمردان با استفاده از لابی های خودشان در مجلس درصدد اخذ مجوز ابقای 20 درصد از بازنشستگان دولت در سمت خودشان برآیند که اگر این مسأله محقق شود هیچ اعتباری برای این قانون نخواهد ماند؛ برخی از طرفداران دولت در مجلس به دنبال آن هستند که با اغماض و پذیرش نظر دولت، این قانون را از قاطعیت بیاندازند.

دهقان با اشاره به اقدامات مجلس برای تأمین مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: برخی از نمایندگان طرفدار دولت، پس از سخنرانی رهبری سراسیمه با قصد سوء استفاده به دنبال آن بودند که طرحی دو فوریتی آماده کنند، اما ما آن ها را از شتاب زدگی پرهیز دادیم و اعلام کردیم که مرکز پژوهش های مجلس طرحی را با طمأنینه به صورت دقیق با در نظر گرفتن مفاهیمی که مقام معظم رهبری تأکید کردند، آماده کند./841/ت۳۰۱/ق

ارسال نظرات