۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۵۹۰۱۳۱

تشریح فعالیت‌های گروه جهادی تبلیغی منتظران مصلح ارومیه

تشریح فعالیت‌های گروه جهادی تبلیغی منتظران مصلح ارومیه
گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح ۱۱ سال است که به همت طلاب استان آذربایجان غربی مقیم قم تاسیس شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح که 11 سال است به همت طلاب مقیم قم آذربایجان غربی تاسیس شده است و در ایام تبلیغ و تعطیلات تابستان اقدامات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است.

در ایام تبلیغی، مثل ماه رمضان، محرم، دهه آخر صفر، ایام فاطمیه و عید نوروز این گروه مبلغین خود را به ارومیه و روستاهای اطراف جهت تبیلغ جهادی اعزام می‌کند؛ به منظور آشنایی با فعالیت‌های این گروه به ویژه در زمینه تبلیغ، با حجت الاسلام حسن محمدی، مدیر گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح استان آذربایجان غربی گفت و گویی انجام دادیم: 

رسا - لطفاً درباره تاریخچه تأسیس گروه تبلیغی منتظران مصلح و اهداف تأسیس آن توضیح دهید.

گروه جهادی منتظران مصلح(عج) در سال ۸۶ به همت تعدادی از طلاب جوان بومی آذربایجان غربی که در شهر مقدس قم تحصیل می‌کنند با هدف فعالیت‌های جهادی تبلیغی، فرهنگی و عمرانی، با توجه به این‌که این ظرفیت در استان وجود داشت و طلاب نبود چنین گروهی را احساس می‌کردند راه‌اندازی شد و یازده سال است به فعالیت‌های خود در ایام تبلیغی ادامه می‌دهد.

رسا - لطفا به تشریح فعالیت‌های تبلیغی گروه بپردازید؟

در ایام تبلیغی سال، مانند ماه رمضان، محرم، دهه آخر صفر، ایام فاطمیه و عید نوروز ۷۰ طلبه خواهر برادر جهت تبلیغ به شهر و روستاهای اطراف برای تبلیغ معارف دینی اعزام می‌شوند و همچنین در تابستان که فصل تعطیلات مدارس می‌باشد مبلغان در شهر و حومه حضور پیدا می‌کنند و در مساجد کانون‌های فرهنگی را جهت تربیت و تعلیم نوجوانان فعال می‌کنند و در طول تابستان هر روز نوجوانان را با مسائل دینی آشنا می‌کنند و معارف مورد نیاز را به نوجوانان تعلیم می‌دهند و در کنار کلاس‌های کانون در مسجد برای نوجوانان برنامه‌های اردویی زیارتی، تفریحی و برنامه‌های ورزشی هم برگزار می‌شود.

در دهه آخر صفر دو اعزام مبلغ داشتیم، 12 نفر را به عنوان مبلغ اربعین به پیاده روی اربعین اعزام کردیم که این افراد در پیاده روی اربعین غیر از حضور در مساجد شهر نجف و سنخرانی برای ایرانی‌ها، تبلیغ چهره به چهره با افراد در مسیر نجف کربلا در طول پیاده‌روی را در برنامه‌های خود داشتند و در پیاده روی اربعین به شبهاتی که در ذهن افراد بود پاسخ می‌دادند که این افراد در مراسمی که هفته گذشته در فیضیه برای تجلیل از مبلیغن پیاده‌روی اربعین کشور برگزار شده بود مورد تجلیل قرار گرفتند.

این را هم لازم می‌دانم اینجا بیان کنم که گروه جهادی تبلیغی منتظران مصلح استان دو بار به عنوان گروه تبلیغی برتر کشوری را کسب کردند.

همچنین در دهه آخر صفر یک گروه تبلیغی هم به ارومیه و روستاهای اطراف اعزام کردیم که عمده فعالیت‌های این گروه تبلیغی حضور در مساجد و سخنرانی بود و همچنین در مدارس جهت تبلیغ معارف دین به دانش‌آموزان و جلسه پرشس و پاسخ با دانش‌آموزان د رمدارس شهر و روستاهای اطراف حضور می‌یافتند.

رسا _ شیوه جذب و پذیرش مبلغ در گروه تبلیغی منتظران مصلح چگونه است؟

همه افرادی که در گروه تبلیغی به عنوان مُبلغ فعالیت می‌کنند قبل از این‌که جذب گروه شوند باید در مصاحبه‌های علمی گروه شرکت کرده و بعد زا قبولی جذب گروه می‌‌شوند و در طول سال باید رد جلسات گروه که با حضور اساتید هر هفته برگزار می‌شود حضور پیدا کنند و در طول سال دوره‌هایی برای مبلغین گروه برگزار می‌شود و در آن دوره نحوه تبلیغ بهتر به مُبلیغن آموزش داده می‌شود.

رسا - چه راهکاری برای بهتر شدن فعالیت‌های گروه تبلیغی دارید؟

از جمله راه‌کارهایی که برای تاثیرگذاری بیشتر گروه در مخاطبان می‌توان ارائه داد، همانگونه که ائمه اظهار(ع) فرمودند کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم باید در عمل نشان بدهیم نه در گفتار، که خدا را شکر گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح(عج) این مساله را جامعه عمل پوشده‌اند و حتی در مساجدی که درِ مسجد تا حالا باز نشده بود؛ مبلغین در روستاها یا در خود سطح شهر مبلیغن حضور پیدا می‌کنند و در مسجد و در روستاها در کنار اهلی مشغول به تبلیغ می‌شوند.

گروه تبلیغ جهادی منتظران مصلح برنامه‌اش این است که با زنده نگه داشتن یاد معاد و قیامت طبق آیه شریفه (الم یاتکم نذیر)سوره مبارکه ملک درست است که منظور این آیه انبیاء و ائمه(ع) در مرحله عالیه می‌باشد ولی در مراتب نازله به تعبیر مفسر قرآن کریم آیت الله جوادی آملی منظور همان طلاب و مبلغان دینی است که کلام و سخنان انبیا و ائمه اظهار(ع) را به مردم ابلاغ می‌کنند.

همانگونه که در اشاره کردم اهداف گروه بر همین مبنا است؛ هم در مساجد تبلیغ می‌کنیم و هم در هر کجا که ظرفیت باشد، البته آن وقتی هم که پیامبر زنده بود دیدار چهره به چهره باشخص حضرت رسول(ص) فراوان نبود و کسانی که در مسجد حاضر می‌شدند از وجود ایشان استفاده می‌کردند و آن همه جمعیت دور دست شاید پیامبر را فقط یک بار دیدند و شاید اصلا هم ندیدند این نذیر همان علما، وارثان و مبلغان و دیگرانی هستند که حرف اهل بیت را به دیگران می‌رسانند.

رسا - چه مشکلاتی در سر راه تبلیغ وجود دارد؟

مشکلات فراوانی هست که برخی از آن‌ها می‌تواند با کمک مسؤولان برطرف شود؛ از جمله حمایت و بسترسازی فضای تبلیغی از سوی متولیان امر خصوصا در آموزش پرورش که هم طرفیت فوق‌العاده ای دارد و هم نیاز شدید به یادگیری معارف دین، تاثیرپذیری تبلیغ در بین دانش‌آموزان هرچند در ایام محدود  تحصیل در مدارس،بسیار بالاست.

انتظار داریم مسؤولان امر حمایت‌های لازم و بستر حضور مستمر طلاب و مبلغان حوزوی را در مدارس به صورت کلان و حداقل درهر مدرسه یک طلبه فراهم کنند.

رسا - از این‌که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، متشکریم.

من هم از شما و خبرگزاری رسا تشکر می‌کنم/۹۳۵/ت301/ب1

ارسال نظرات