۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۹۰۲۷۷

گزارشی از فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

گزارشی از فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در همایش تجلیل از ۵۰ قانون پژوه دینی به تشریح فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در همایش تجلیل از 50 قانون پژوه دینی که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به فعالیت های این مرکز، گفت: تولید ادبیات و ایده های متناسب با فقه معطوف به قانون از جمله فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله ویژگی های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تولید ایده های متناسب با فقه و فعالیت ها و رسالتش است که از  آنها می توان به اجتهاد معطوف به قانون شامل اجتهاد روح قانون، اجتهاد بروز قانون با نگاه مجموعه ای و منظومه ای و اجتهاد اهداف و کارکردهای قانونی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اگر حوزه ها رشته های متناسب با روح قانون و منطق حاکم بر قوانین را استنباط نکنند به ناچار باید برای جبران این منطق و روح به نظام حقوقی کامن لا یا نظام های دیگر مراجعه کرد زیرا یک نظام حقوقی نمی تواند بدون قانون باشد و در این صورت با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد و قانون نیز نمی تواند کارآمد تعریف شده را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: اجتهاد و ارائه قانون موافق با شریعت فراتر از تمرکز بر داشتن قانون غیر مغایر با شریعت، قانون با محتوا و کارکرد اخلاقی، نسبت فقه و قانون و نسبت قانون و واقعیت های اجتماعی از دیگر تولیدات و فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان این که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس سازوکار پژوهشی ویژه ای ایجاد شده است، اظهار کرد: پژوهش در زمینه قانون مبتنی بر فقه نیازمند تخصص های متعددی که به قانون ارتباط دارند، ازجمله فقها، قانون دانان، جامعه شناسان و اقتصاددانان است بنابراین از متخصصان در عرصه های مختلف دعوت می شود تا در جلسات این مرکز حاضر شوند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی فراهم آوردن زمینه های ایجاد جریان قانون پژوه دینی را از دیگر فعالیت های این مرکز دانست و افزود: این مرکز تلاش می کند تا برای سال های آینده جریان نیرومند قانون پژوه دینی در حوزه را ایجاد کند که امروزه در حال تدوین سازوکارهای مناسب است و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد؛ البته فعالیت های حوزه علمیه در زمینه فقه و قانون قابل قبول نیست.

وی با اشاره به فعالیت های بین المللی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این مرکز در زمینه بین الملل تلاش کرده تا همایش های علمی بین المللی برگزار کند./1324/پ202/ب1

ارسال نظرات