۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۵۹۰۴۷۹
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی:

وحدت حوزه و دانشگاه لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی است

وحدت حوزه و دانشگاه لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی است
حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده تحقق تمدن نوین اسلامی و حرکت در مدار توسعه را بدون توجه به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه غیرممکن دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام امیر ابراهیم‌زاده، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی شب گذشته در همایش وحدت حوزه و دانشگاه و تجلیل از پژوهشگران برتر این مرکز آموزش عالی در تبریز اظهار داشت: تحقق تمدن نوین اسلامی و حرکت در مدار توسعه بدون توجه به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه غیرممکن است.

وی با تأکید بر این‌که حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر و نیازمند هم برای تعالی نظام اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه از برکات انقلاب اسلامی است که از سوی امام خمینی(ره) سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

حجت الاسلام ایراهیم‌زاده در ادامه با بیان این‌که معنویت همواره باید در کنار مادیات قرار گیرد، گفت: هر مسأله‌ای آدابی و اخلاقی دارد. اگر بخواهیم آداب، اخلاق و آفات پژوهش بیان کنیم، نخستین و ضروریترین رکن پژوهش که از جمله آداب پژوهش به‌کار می‌رود، تصحیح انگیزه و نیت است. رنگ خدا و نیت الهی داشتن موجب برکت کار انسانی است.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی افزود: ‌انسان‌های مؤمن و زرنگ باید در اجرای پژوهش جنبه‌های اخلاقی و الهی پژوهش را در نظر بگیرند و در کنار استفاده از جنبه‌های مادی از برکات معنوی و آثار اخروی آن نیز بهره‌مند شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مشهورترین احادیث در باب نیّت که منسوب به پیامبر اکرم(ص) است، حدیث «إنما الأعمال بالنیّات» است؛ بنابراین اگر انجام پژوهش برای شهرت‌طلبی نباشد، قطعاً رضای الهی و پاداش اخروی را در پی خواهد داشت.

وی نشاط در تحقیق را دومین رکن آداب پژوهش و آموزش عنوان کرد و گفت: اگر در انجام کاری هدف مقدس باشد انسان احساس خستگی نمی‌کند، نشاط لازمه تحقیق است. علامه امینی‌، علامه جعفری، علامه طباطبایی، خواجه نصیر، مقدس اردبیلی برای رسیدن به هدف مقدس خود شب و روز تحقیق و پژوهش انجام می‌دادند.

حجت الاسلام ابراهیم‌زاده ادامه داد: سومین رکن آداب پژوهش توکل بر خدا است. کسی که در مسیر نیل به هدف خویش ضمن حرکت و تلاش به خدا توکل کند، قدم هایش نمی‌لرزد و اراده‌اش سست نمی‌شود. از سوی دیگر پیش فرض‌های ارزشی یکی دیگر از آداب اخلاقی پژوهش است، به گونه ای که پیش‌‌فرض‌های ضد ارزشی تحقیق انسان را به ناکجاآباد رهنمون می‌کند و موجب گمراهی می‌شود.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: حقیقت‌جویی از دیگر ارکان آداب پژوهش است. محقق باید شجاعت داشته باشد و نتیجه تحقیق و پژوهش خود را بدون ترس و دور از غرض‌ورزی و لجبازی و به‌دور از حب و بغض بیان کند.

وی با بیان اینکه امانتداری، نقل قول درست و پرهیز از سرقت ادبی از دیگر آداب پژوهش است، گفت: اینکه متأسفانه برخی پایان‌نامه‌های دانشجویان توسط سایر افراد نوشته و یا مطلبی در مقاله بدون درج مرجع علمی آن آورده و یا کتاب کسی به نام کس دیگری چاپ می‌شود، سرقت ادبی بوده و جزو آسیب‌های اخلاقی پژوهش است.

حجت الاسلام ابراهیم‌زاده ادامه داد: پژوهش‌ها باید نیازمحور باشند. در خود استان آذربایجان شرقی نیازهای عدیده ای وجود دارد که استادان، دانشجویان و پژوهشگران مبرّز باید آستین بالا زده طرح‌های خود را برای حل مشکلات استان، کشور و منطقه ارائه دهند./935/پ602/ب1

ارسال نظرات