۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۵۹۰۵۰۹

راز ازدواج نکردن حضرت معصومه

این سؤال طرح می شود که تا آن هنگام که حضرت رضا (علیه السلام) در مدینه بود و به خراسان هجرت نکرده بود حضرت معصومه (علیهاالسلام) حدود ۲۷ سال عمر کرده بود، پس چرا ازدواج نکرد؟!
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی راز ازدواج نکردن حضرت معصومه علیها‌السلام را در قالب سؤال و جواب مطرح کرده است.

سؤال:

با این که مسئله ازدواج از مستحبات اکید است و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ما بنی فی الاسلام بناءٌ احب الی اللّه عزوجل و اعز من التزویج؛ در اسلام بنایی بر پا نشده که در پیشگاه خداوند دوست داشتنی‌تر و عزیزتر از ساختمان ازدواج باشد».

این سؤال طرح می‌شود که تا آن هنگام که حضرت رضا (علیه السلام) در مدینه بود و به خراسان هجرت نکرده بود حضرت معصومه (علیهاالسلام) حدود ۲۷ سال عمر کرده بود، پس چرا ازدواج نکرد؟!

پاسخ:

در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت: طبق وصیت امام کاظم (علیه السلام) ازدواج دختران امام کاظم (علیه‌السلام) به مشورت و اجازه امام رضا (علیه‌السلام) بستگی داشت؛ چرا که او به مصلحت خواهرانش آگاه‌تر از دیگران بود.

گویا برای حضرت معصومه همسر مناسب و همتایی وجود نداشت؛ زیرا علاوه بر کفو دینی، کفو فرهنگی و معنوی نیز نقش به سزایی در ازدواج صحیح دارد، شاید بر همین اساس امام صادق (علیه السلام) فرمود:

اگر خداوند متعال علی (علیه السلام) را برای فاطمه زهرا (علیهاالسلام) نمی‌آفرید در سراسر زمین از حضرت آدم (علیه السلام) گرفته تا هر انسانی بعد از او همسر همتای مناسبی برای فاطمه (علیهاالسلام) پیدا نمی‌شد.

در این جا ذکر این نکته نامناسب نیست که مطابق پاره‌ای از مدارک غیر معتبر، مأمون (هفتمین خلیفه عباسی) از حضرت معصومه (علیهاالسلام) خواستگاری کرد یا می‌خواست مقدمات خواستگاری را فراهم کند.

مطلب دیگری که در این جا گفته شده است این که: حکومت اختناق و سراسر وحشت هارون آن چنان مردم را نسبت به نزدیک شدن به خاندان نبوت ترسانده بود که کسی جرأت نمی‌کرد تا با دختران آن‌ها ازدواج کند؛ زیرا داماد امام کاظم (علیه السلام) شدن به معنی اقدام به کاری خطرناک بود که موجب سلب امنیت می‌شد.

امام کاظم (علیه السلام) مدت‌ها در زندان بود و همان جا به شهادت رسید و امام رضا (علیه السلام) نیز بر اساس اطلاعی که از آینده داشت ناگزیر بود که به خراسان هجرت کند. این امور نیز می‌تواند دلیل دیگری بر ترک ازدواج حضرت معصومه (علیهاالسلام) شده باشد. /۹۹۹/د101/س

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ارسال نظرات