۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۶
کد خبر: ۵۹۰۶۱۴
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

دستاوردهای انقلاب با کشورهای داعیه دار توسعه برابری می کند

دستاوردهای انقلاب با کشورهای داعیه دار توسعه برابری می کند
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برخی تلاش ها برای جدایی حوزه از نظام گفت: نگاه انقلابی در برابر فتنه جدایی حوزه از انقلاب، سیاست و جامعه ایستاده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان مقدس رضوی چهارشنبه شب در همایش «حوزه و انقلاب اسلامی؛ چهل سال همگامی» که در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد، تحصیل علم و دانش، معرف افزایی و فهم دین را یکی از وظایف علما و حوزه های علمیه دانست و گفت: فقه با همه زحماتی که از سوی علمای بزرگ دین برای آن کشیده شده است، با توجه به این که حکومت نمی کرده، بسیاری از فروعاتش هنوز بی جواب مانده که باید با اجتهاد مبتنی بر همین مبانی پاسخ آن ها را یافت.

وی ادامه داد: تفاوت امروز فقه با زمان صاحب جواهر آن است که فقه کنونی در حال حکومت کردن است، بنابراین بسیاری از مسائل وجود دارد که در گذشته مبتلابه نبوده، اما امروزه مبتلابه ما است و باید از حوزه های علمیه تشکر کرد، زیرا پس از انقلاب اسلامی به بسیاری از سؤالات امروزی پاسخ داده و نظریه های حکومتی دین را تبیین کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: در چهل سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد ابعاد اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی، فلسفی و اجتماعی فقه گسترده شده است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

می خواهیم مدنیتی مبتنی بر فقه جواهری ارائه کنیم

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که تمدن غرب داعیه مدنیت بشریت را دارد و ما می خواهیم مدنیتی مبتنی بر فقه جواهری ارائه کنیم، اظهار داشت: ما می خواهیم نیازهای انسان معاصر را مبتنی بر فقه پاسخ گوییم؛ مهم ترین کارهای انجام شده در این زمینه ایجاد رویکرد حکومتی در فقه، تبیین مبانی علمی، روزآمد بودن بسیاری از حوزه های علمیه، نگاه نظام وارگی به مسائل فقهی و ارائه نظام حقوقی، سیاسی و اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: در چهل سالگی انقلاب اسلامی باید نسبت به کارهای انجام شده شاکر باشیم و تصمیم بگیریم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به برخی نگاه های تهدیدآمیز به حوزه های علمیه اشاره و بیان کرد: امروز نگاه سکولار الحادی و بحران های معنوی و عرفانی حوزه را تهدید نمی کند، بلکه باید مراقب سکولار اجتماعی باشیم و حوزه علمیه نیز به خوبی مقابل این تهدید ایستادگی می کند.

حوزه در برابر فتنه ای که می خواهد آن را از سیاست جدا کند به خوبی ایستاده است

تولیت آستان مقدس رضوی تأکید کرد: نگاه انقلابی در مقابل فتنه ای که می خواهد حوزه را از انقلاب، سیاست و جامعه جدا کند به خوبی ایستاده است؛ برخی می گویند حوزه باید به دنبال درس و بحث خود باشد، آری ما به دنبال درس و بحث خود هستیم، اما آن درس و بحثی که حامی نظام اسلامی است و به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی کمک می کند.

وی به برخی شاخصه های تمدن نوین اسلامی اشاره و بیان کرد: تمدن نوین اسلامی با نگاه خدامحوری در مقابل خودمحوری ایستاده است؛ همچنین توجه به کرامت انسانی در حوزه های مختلف، نگاه به اخلاق، معنویت و عدالت اجتماعی و توجه به استقلال حقیقی از دیگر شاخصه های تمدن نوین اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که از ابتدای انقلاب اسلامی دو جریان در مقابل یکدیگر ایستادگی کرده اند، گفت: یک جریان بر این باور است که جامعه باید مبتنی بر دین و آموزه های دینی اداره شود و جریان دیگر دین را برای پاسخگویی به نیازهای بشریت کارآمد نمی دانند، از این جهت استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را مورد تهاجم قرار داده و در پی مبانی لیبرالیسم هستند.

تولیت آستان مقدس رضوی با اشاره به این که طیف لیبرال می خواهند ما را از داشته ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی غافل کنند، بیان کرد: ما در جامعه ذخایر ارزشمند و توانایی های بسیاری داریم که باید به آن ها توجه کنیم؛ امام  خمینی(ره) با شعار «ما می توانیم» جلو آمدند و ما معتقدیم در همه حوزه ها از توانمندی لازم برخورداریم.

مردم از  برخی عملکردها انتقاد دارند

وی ادامه داد: طبق نظر سنجی های صورت گرفته، مردم در زمینه های توجه به ارزش های اسلامی، توجه به استقلال کشور، توجه به عرصه علم و نوآوری و توجه به صنعت دفاعی  به مسؤولان نمره بالا می دهند، اما نسبت به عملکرد ها نظر خوبی ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که حوزه های علمیه پشتیبان علمی و عملی نظام هستند، تأکید کرد: امروز حوزه، دانشگاه، سازمان های اداری و دستگاه قضایی انقلابی باید جلوی تفکر غرب گرایی و کنوانسیون هایی که ما را از دستاوردهای انقلاب اسلامی غافل می سازد، بایستند.

تولیت آستان مقدس رضوی اضافه کرد: از دیدگاه ما روشنفکر کسی نیست که در برابر غرب واداده بوده و به جای تلاش در جهت استقلال کشور، خودباخته و مرعوب غرب باشد، بلکه آن کسی روشنفکر است که نیازهای جامعه را رصد کرده و متناسب با آن ایفای نقش کند.

وی با اشاره به این که امروز دشمن با تلفیق جنگ سخت و جنگ نرم و در پیش گرفتن استراتژی تحمیل فشار، جنگ سومی را راه اندازی کرده است، ابراز کرد: این جنگ با ایجاد فشار بر مردم و تبلیغات رسانه ای فراوان سبب می شود تا افراد با دست خودشان دچار خودتحریمی شوند.

دستاوردهای انقلاب اسلامی با بسیاری از کشورهای داعیه دار توسعه برابری می کند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که ما دشمن را با معادباوری، فرهنگ دینی و حوزه علمیه انقلابی شکست خواهیم داد، گفت: طبق پژوهش های انجام شده، جمهوری اسلامی ایران در طی 40 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد با کشورهایی که داعیه دار توسعه هستند برابری می کند.

تولیت آستان مقدس رضوی با بیان این که مشهد با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعلی که دارد می تواند به مرجعیت علمی برسد، تأکید کرد: ما در بخش پژوهش های علمی اعلام کرده ایم که می توانیم از پژوهش های علما چه در قم و چه در مشهد استفاده کنیم؛ ما در راستای اقتضائات مرجعیت علمی گام برداشته ایم و جمع اساتید با نگاه انقلابی با تحقیق در نظام موضوعات مورد نیاز جامعه می توانند پشتوانه علمی ما را فراهم کنند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 18

/841/پ202/ق

ارسال نظرات