۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۵۹۱۲۱۹
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

حسادت، تکبر و کینه توزی از بیماری‌های قلبی است

حسادت، تکبر و کینه توزی از بیماری‌های قلبی است
دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه حسادت، تکبر، خود برتر بینی و کینه توزی از جمله بیماری‌های قلبی است، گفت: برای قلوب انسان هفتاد نوع بیماری ذکر شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل سه شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در امامزاده ابراهیم فین کاشان برگزار شد در تفسیر آیه سوم سوره انبیا که می‌فرماید، ‹‹لاهِیَةً قُلُوبُهُمْ››، گفت: قلوب مردم به دنبال لهو لعب و سرگرمی و غفلت و بی خبری است، در حالیکه قیامت آن‌ها نزديك است، اما از قیامت غلفت دارند.

وی با بیان اینکه خداوند در آیات قرآن به انواع قلوب اشاره کرده است، افزود: قلوبی را که قرآن از آن نام برده است قلوبی نیست که خون انسان را پمپاژ می‌کند، بلکه نفس و روح انسان است که به عنوان مرکز تصمیم سازی انسان به او دستور می‌دهد چه کاری انجام دهد و چه کاری را انجام ندهد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در یک تعبیر می‌فرماید، ‹‹فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ›› قلوب برخی که مرکز تصمیم سازی انسان بیمار است، حسادت، تکبر و خود برتر بینی و کینه توزی از جمله بیماری‌های قلبی است، از این رو برای قلوب انسان هفتاد نوع بیماری ذکر شده است که باید به دنبال درمان آن باشد.

وی افزود: خداوند در آیه ۷ سوره بقره می‌فرماید، ‹‹خَتَمَ اللَّهُ عَلىٰ قُلوبِهِم›› برخی دارای قلب مختوم هستند و مهر بر چنین قلب‌هایی زده شده به طوریکه پند و اندرز در آن‌ها هیچ اثر و تأثیری ندارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند می‌فرماید برخی قساوت قلب دارند، ‹‹ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ›› صدام قسی القلب بود و ذره‌ای ترحم در وجودش نبود، باران به مرور زمان بر روی برخی از سنگ‌ها اثرگذار است و برخی دیگر بر اثر سرما و گرما ترک می‌خورد و بالاخره با تغییر و تحول روبرو است، اما برخی انسان ها هیچ تحولی را در درون خود ندارند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: آن‌هایی که در مفاسد اقتصادی محکوم به اعدام شدند، ذره‌ای نسبت به مردم و جامعه ترحم نداشتند و با اختلاس و پولشویی اقتصاد کشور را نابود و مردم را با مشکل اقتصادی روبرو کردند در ردیف افراد قسی القلب بودند.

وی از اسرائیلی‌های کودک کش و تروریست‌های داعش به عنوان نمونه‌های دیگری از انسان‌های قسی القب نام برد که حتی نسبت به کودکان و زنان و بی گناه نیز کوچکترین ترحمی ندارند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امروز نیز برخی محبت ماشین و خانه و مال و ثروت در قلب خود قرار داده و حاضر هستند برای به دست آوردن آن به دروغ و تهمت متوسل شوند تا به آن برسند.

وی با اشاره به اینکه برخی نیز به خدا و اهل بیت و امام حسین (ع) و امام زمان (عج) محبت دارند و آن‌ها را در قلب خود دارند، افزود: باید مراقب بود دوست داشتن در راه گناه قرار نداشته باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در یک تعبیر دیگر می‌فرماید، ‹‹رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا›› انسان همیشه معرض انحراف قلب است، چرا که برخی از انقلابی‌ها با آن همه سابقه مبارزه و شکنجه در ادامه ضد انقلاب شد.

حجت الاسلام شاه فضل یادآور شد: برخی نماز شب خوان‌های انقلابی در دوران طاغوت در ادامه و در فتنه ۸۸ مقابل نظام ایستادند و در ردیف ضد انقلابی‌ها قرار گرفتند، این افراد کسانی بودند یک دوره برای انقلاب و دوره دیگر علیه انقلاب شدند./۱۳۰۷/پ210/ب1
ارسال نظرات