۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۹۱۶۹۶
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

۹ دی روز بصیرت و ولایتمداری ملت ایران بود

۹ دی روز بصیرت و ولایتمداری ملت ایران بود
استاد حوزه علمیه ۹ دی را روز بصیرت و ولایتمداری ملت ایران دانست و حضور در صحنه را رمز خنثی کردن توطئه‌های دشمنان بیان کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام الله حماسه ۹ دی در مسجد جامع غدیر برگزار شد، گفت: قریب به ۱۵۰ مرتبه در قرآن کریم از واژه و لفظ بصیرت و آگاهی استفاده شده است.

وی افزود: مراد از بصیرت داشتن دیدن ظاهری نیست بلکه مقصود بینش صحیح داشتن است، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: کور و بصیر باهم مساوی نیستند، من شما انسان‌ها را به بصیرت در دین دعوت می‌کنم؛ پیامبراسلام شخصیتی بصیر بودند و با آگاهی کامل با خرافات مبارزه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه بصیرت داشتن فهم، آگاهی و درک درست است، ابراز کرد: انسان باید در سه زمینه اعتقادی، اخلاقی و سیاسی بصیرت داشته باشد.

استاد حوزه علمیه درباره بصیرت و آگاهی اعتقادی، اظهار داشت: انسان باید نسبت به اعتقاداتش آگاهی داشته باشد و فریب جریان‌های منحرف اعتقادی مانند وهابیت که درصدد ضربه زدن به اعتقادات مسلمانان هستند را نخورد. انسان با تحقیق و تفحص می‌تواند با اعتقادات انحرافی مبارزه کند.

وی با تاکید بر اینکه اعتقادات انسان باید صحیح باشد، اما نیازی نیست در جزئیات ورود کند، افزود: تفقه در دین، شناخت عیوب درونی و اهل زهد بودن از اموری است که خداوند بسیار دوست دارد. در بصیرت اعتقادی و دینی انسان باید دین حق را بیابد و اگر دچار شک و تردید شد به علما و حوزه‌های علمیه رجوع کند تا پاسخ خود را بیابد و حوزه‌های علمیه نیز موظف هستند پاسخگوی شبهات اعتقادی دینی مردم باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی درخصوص بصیرت اخلاقی، گفت: انسان باید ایراد و اشکالات اعتقادی خود را بشناسد به رفع آن اقدام کند. عیوب اخلاقی را می‌توان از سه طریق دشمن، دوست و نفس شناسایی کرد.

استاد حوزه علمیه تشخیص عیوب اخلاقی و درمان آن را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: امام سجاد (ع) ۴۴ بیماری اخلاقی را در دعای ۸ صحیفه سجادیه بیان می‌کنند که بسیار مورد توجه است. انسان به وسیله قرآن می‌تواند عیوب اخلاقی و بیماری‌های درونی خود را درمان کند.

وی درباره بصیرت سیاسی، عنوان کرد: جدایی دین از سیاست یک تفکر غلط است. همه امامان معصوم (ع) سیاستمدار بودند و، چون سیاسی بودند به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه سیاست زدگی و سیاست بازی سیاست نیست گفت: در شناخت جریان‌ها بصیرت سیاسی لازم است انسان اگر حق را بشناسد و اشخاص را با آن منطبق کند می‌تواند به حق بودن افراد آگاه شود. در فتنه‌ها حق بودن افراد با معیار‌ها مشخص می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: جریان داعش یک جریان اعتقادی است و تنها جریان سیاسی نیست. کسی که اقدام به عملیات انتحاری می‌کند بر اساس اعتقادش این عمل را انجام می‌دهد.

وی در پایان ۹ دی را روز بصیرت و ولایتمداری ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: ۹ دی وقتی مردم دیدند نظام در معرض آسیب قرار گرفته خود وارد میدان شدند و با حضوری پرشور فتنه دشمنان را خنثی کردند./۸۱۳/پ202/ب1
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات