۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۹۲۰۸۱
آیت الله حیدری:

تبعیض نژادی مورد قبول اسلام و نظام اسلامی نیست

تبعیض نژادی مورد قبول اسلام و نظام اسلامی نیست
آیت الله حیدری با اشاره به اینکه تبعیض نژادی مورد قبول اسلام و نظام اسلامی نیست، گفت: واگذاری مسؤولیت‌ها باید براساس شایسته سالاری باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته در نشست شورای فعالان عرب اهواز در حسینیه شمخانی اهواز با بیان اینکه عدالت اجتماعی یکی از مهمترین محور‌های عدالت از دیدگاه اسلام است، خاطرنشان کرد: عدالت اجتماعی را اسلام در محور قانون گذاری، داوری و قضاوت، اقتصاد و معیشت و سیاست و اجتماع بحث کرده و تقسیم عادلانه امکانات عمومی و دادن حقوق حقه عمومی به تک تک افراد جامعه اسلامی از مهمترین مطالب عدالت اجتماعی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در توزیع امکانات هیچ شرطی وجود ندارد، اظهار داشت: شخص عرب و عجم، ترک و لر و حتی مسلمان یا غیر مسلمان بودن فرد مهم نیست چه رسد به اینکه عادل یا فاسق باشد، امکانات عمومی مال همه است.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه خلفای پیش از امیرمؤمنان (ع) ارزش‌های جاهلی و تبعیض نژادی را وارد کرده بودند، بیان داشت: اسلام کسی یا نژادی را بر دیگری برتری نبخشیده و در زمان علی (ع) خط بطلانی بر این موارد کشیده شد و وی در هیچ کاری تفاوتی بین عرب و غیر عرب نمی‌گذاشتند.

آیت الله حیدری با اشاره به اینکه رویه تبعیض نژادی مورد قبول اسلام و نظام اسلامی نیست، تصریح کرد: واگذاری مسؤولیت‌ها نباید به تساوی بلکه براساس شایسته سالاری مطرح باشد، یعنی شخص دارای علم، تخصص و تعهد بیشتر نسبت به دیگران اولویت دارد؛ چرا که در اینجا حقوق جامعه مطرح است.

وی با بیان این مسأله که نتیجه بکارگیری و عهده دار کردن شخص غیر متخصص و غیر متعهد به انجام کاری سبب زیان جامعه می‌شود، ادامه داد: معیار‌ها و ملاک‌های دیگری جز این‌ها برای اعطای مسؤولیت‌ها نباید وجود داشته باشد، نه عرب بودن برای گرفتن مسؤولیت امتیاز است و نه عرب بودن نشانه‌ای منفی برای حذف یک شخص از مسؤولیت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بحث عرب یا عجم بودن در مسؤولیت‌ها هیچ دخالتی ندارد، افزود: اگر کسی این را دخالت دهد ضد اسلام و ضد انقلاب است، اینکه کسی را به خاطر لر، یا عرب و یا از دیگر نژاد‌ها بودن محروم کنیم با موازین اسلام همخوانی ندارد.

امام جمعه موقت اهواز اضافه کرد: رهبرانقلاب در زمان حبس در زندان‌های رژیم طاغوت با چند نفر از زندانیان عرب‌های خوزستانی آشنا شده بودند که معظم له آشنایی با آن‌ها را برای بنده و چندی از بزرگان نقل کرده و بیان داشت که در زندان با شهید محی الدین آل ناصر، سید باقر نزاری، سیدکاظم قاری، شیخ حنش مجدم و عبدالزهرا بهشتی که این زندانیان عرب اهوازی بودند آشنا شدم، آن‌ها بسیار متدین و ولایت مدار بودند، اشعار عربی را از آن‌ها آموختم و قواعد صرف نحو را به آن‌ها یاد دادم، زبان انگلیسی را در زندان ازشهید محی الدین آل ناصر آموختم، او فوق العاده مستعد بود به او گفتم که شما باید به شبکه مقاومت ملی بپیوندید، اما زیر شکنجه ساواک در زندان به شهادت رسید.

آیت الله حیدری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب علاقه وافری به مردم عرب خوزستان دارند، گفت: شخصی از وی نقل کرد که عنوان داشت «این زبان عربی در خوزستان سرمایه‌ای عظیم است که می‌تواند پلی میان انقلاب اسلامی و دنیای عرب باشد و شعرای عرب خوزستانی تنه میزنند به قویترین ادیبان جهان عرب».

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی فرقی بین اقوام نمی‌گذارد، تصریح کرد: ما معتقدیم از جهت امکانات محرومیت‌های اسفباری وجود دارد مخصوصاً در مناطقه حاشیه نشین که بر اثر جنگ، جنگزده‌ها در آنجا سکونت یافتند مانند ملاشیه، عین دو، کوی علوی، مندلی و غیره، به این‌ها آنگونه که باید و شاید رسیدگی نشده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه از سیاه دیدن مسائل و آیه یأس خواندن جز عقب ماندگی و ارتجاع چیزی بدست نمی‌آوریم، گفت: ما باید واقع نگر باشیم نقاط منفی و مثبت را ببینیم و با شجاعت بگوییم، واقع بینانه و امیدوارانه قضاوت و حرکت کنیم.

آیت الله حیدری با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ظرفیت‌های ویژه‌ای داشته که می‌تواند که تبعیض‌ها و محرومیت‌ها را حل و اصلاح کند، بیان داشت: تجربه این را ثابت کرده که نگاه امیدوارانه به حل مشکلات کمک می‌کند، با جهت دهی افکار عمومی، استفاده از فضای مجازی و همکاری و همدلی مسؤولان و رسانه‌های استان و با اعتقاد به حقانیت و عدالت در نظام جمهوری اسلامی مسائل آب استان را دنبال کردیم.

وی گفت: همه باید خود را مسؤول بدانند با دید باز، واقع بینانه و با امیدواری به رحمت الهی و اقتدار، عقلانیت و عدالت نظام جمهوری اسلامی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم./۹۴۵۶/پ203/ب1
ارسال نظرات