۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۵۹۲۳۰۹
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

پژوهش در مسائل پزشکی روز به مراکز فقهی حوزه سپرده شود

پژوهش در مسائل پزشکی روز به مراکز فقهی حوزه سپرده شود
آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به فراوانی مسائل فقهی پزشکی و سلامت تأکیدکرد که از سوی نهادهای کشور بررسی مسائل پزشکی روز به مراکز فقهی حوزه سپرده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عصر امروز در دیدار با جمعی از اعضای مجمع خیرین سلامت کشور که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به این که راه اندازی این مجمع یک ابتکار بزرگ در کشور بود، اظهار داشت: اصل این کار بسیار مبارک است و امیدواریم توسعه بیشتری هم در شهرها و روستاها پیدا کند.

وی افزود: به نظر می‌ رسد در کشور ما اگر مدرسه سازی می‌ شود یا مسجد سازی می‌ شود و یا خیرین سلامت و مراکز دیگر به وجود آمده اند همه این ها وسیله برای ریشه دار کردن دین در جامعه و نسل آینده است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: باید به این نکته توجه داشته باشیم بین تلاش برای سلامت یک انسان در کشور خودمان با کشورهای دیگر فرق اساسی باشد، چراکه ما می‌ خواهیم فرد و جامعه را به سمت دین مداری تقویت کنیم، هرچند نفس سالم سازی و تلاش برای مداوای مردم اجر و آثار اخروی دارد.

وی با اشاره به این که در مسائل راجع به سلامت از موضوعات دینی غافل می‌ شود، گفت: شما وقتی به یک انسان فقیر کمک می‌ کنید ارزش دارد ولی اگر با این نگاه کمک کنید که همه مردم بندگان خدا هستند ارزش بیشتری دارد، همین مسأله در سلامت نیز جریان دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: شما در این مجمع بدون شک قبل از این که سلامت جسمی مریض را به نتیجه برسانید سلامت روحی خود را بالا برده اید، چراکه تعالی روح و معنویت فرد و جامعه ارزش بسیاری زیادی دارد.

وی یادآور شد: نکته دیگر در ارتباط با پیشگیری و بهداشت است که عنوان می‌ شود مسؤول این کار دولت است ولی شما روی عنایتی که خدا به شما داشته است که از مال و وقت خود سرمایه گذاری برای مردم می‌ کنید، به این دستور اصلی اسلام که جلوی امراض گرفته شود نیز توجه داشته باشید.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که باید برای پیشگیری مردم به ویژه افراد کم بضاعت در شهرهای کوچک و روستاها فکر شود، تصریح کرد: در دستورات دینی ما مطالب زیادی برای مریض نشدن بیان شده است به همین جهت شما می‌ توانید از آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و سایر مراکز ذی ربط نیز این موضوعات را طلب کنید.

وی ابراز داشت: امروز مواد مخدر کشور ما بیداد می‌ کند و معلوم نیست که ده سال آینده با چه نسلی از جوانان مواجه باشیم به همین دلیل ما عقیده داریم که صدا و سیما که انصافا برنامه های خوبی داشته است باید در شبکه های اصلی و در وقت های ناب روز به این مسأله بپردازد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: از معارف دینی در مسائل سلامت چه قدر می‌ دانیم؟ کاری به موضوع طب سنتی نداریم چراکه شاید شما قبول نداشته باشید و اصلا به شما بگوییم که ما نظامی به نام نظام سلامت در اسلام نداریم، ولی یک پزشک از معارف اسلامی در موضوع سلامت چه می‌ داند؟

وی با تأکید بر این که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دانشنامه فقه پزشکی در سه جلد نوشته شده است، گفت: فقه درمان، آیات پزشکی در قرآن، روایات پزشکی در طول هفت یا هشت سال استخراج شده است و امسال دوره آموزشی فوق تخصصی فقه پزشکی را نیز در مرکز راه اندازی کرده ایم.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: در همین ارتباطاتی که دارید و اطلاعات و سؤالات و ضرورت هایی که پیدا می‌ کنید به حوزه و علما و مراکز فقهی منتقل کنید تا پژوهشگران ما به صورت تخصصی روی آن کار کنند، همچنانکه در ارتباط با تغییر جنسیت و مرگ مغزی پژوهش های خوبی داشته ایم.

وی اضافه کرد: احیای یک نفر دین ما مساوی با زنده کردن تمام انسان ها برشمرده شده است، از این رو تلاش برای سلامت کار بسیار مهمی است و خدا را شاکریم این قدم های راسخ به صورت خودجوش وجود دارد که ریشه در معرفت و دیانت مردم کشور ما دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: در طول تاریخ مراجع بزرگوار ما در کنار درس و بحث و فتوا و کتاب و تحقیق به دو کار دیگر اهمیت می‌ دادند، یکی این که مراکزی برای حمایت از فقرا راه اندازی می‌ کردند و یا مراکز درمانی و بیمارستانی تأسیس می‌ کردند.

وی با اشاره به این که روحانیت خدمت رسانی به مردم را وظیفه ذاتی خود می‌ داند، گفت: از دغدغه های همیشگی بزرگان ما در حوزه هم سلامت روحی و هم سلامت جسمی بوده است که مردم کشور ما باید این مسأله را بدانند و امیدواریم کار شما هم در این مجمع به نتایج خوبی برسد./1330/پ202/ج

ارسال نظرات