۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۵۹۲۳۶۱
وزیر اقتصاد خبر داد؛

ایجاد 3 میلیون و 400 هزار ظرفیت شغلی در 5 سال دولت تدبیر و امید

ایجاد 3 میلیون و 400 هزار ظرفیت شغلی در 5 سال دولت تدبیر و امید
وزیر اقتصاد با اشاره به فعالیت های دولت برای مدیریت وضعیت اقتصادی کشور گفت: در دوره 5 سال دولت 3 میلیون و 400 هزار ظرفیت شغلی جدید و خالص ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در دیدار با مراجع تقلید با بیان این که اقتصاد کشور در دولت تدبیر و امید روند رو به بهبودی را در برخی از شاخص ها داشته است، گفت: در زمینه تورم، قیمت ها و گرانی این روند بهبودی وجود دارد.

وی افزود: دولت یازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که نگرانی وجود داشت تورم در سال 92 به بالای 40 درصد برسد اما آن روند مدیریت شد، اهتمام دولت این بود که قدرت خرید مردم حفظ شود و برنامه هایی اجرا شد که اواخر دولت یازدهم تورم یک رقمی داشتیم.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: یک رقمی شدن تورم به این معنا است که سرعت فزاینده افزایش قیمت ها کنترل شود، در شرایط ضیق درآمدی، از سال 91 که تحریم مالی اعمال شد صادرات نفت کاهش پیدا کرد و وقتی صادر می شد منابع آن به کشور باز نمی گشت و اقتصاد کشور تحت فشار بود و تا قبول برجام این روند ادامه داشت.

وی ادامه داد: البته شروع مذاکرات فقط مانع از این شد که صادرات نفت کاهنده باشد، خوشبختانه بعد از برجام این روند با تلاش فشرده وزارت نفت بهبود پیدا کرد و سهم خود را گرفتیم، رشد اقتصادی در آن شرایط به عدد 2 رقمی رسید.

دژپسند با بیان این که روند سرمایه گذاری که از سال 91 منفی بود در سال 93 روند مثبت پیدا کرد، ابراز داشت: یکی از موضوعاتی که دغدغه مراجع و علما محسوب می شود بحث بیکاری و اشتغال است، بر اساس تحولات جمعیتی متولدان دهه 60 امروز پا به عرصه کار گذاشته اند و باید اشتغال پیدا کنند و سالی یک میلیون نفر به متقاضیان اشتغال اضافه می شود.

وی عنوان کرد: ظرفیت های اقتصاد با توجه شرایط تحریمی این اجازه را نمی دهد که با این گستردگی کار کنیم اما دولت سعی کرد برنامه هایی اجرا کند که با وجود محدودیت منابع ظرفیت شغلی جدید افزایش پیدا کند، در دوره 5 سال دولت 3 میلیون و 400 هزار  ظرفیت شغلی جدید و خالص ایجاد شد، با توجه به تنگناهای مالی و نسبت به دوره های گذشته می توان وجه متمایز دانست اما نسبت به انتظار و وضع مطلوب فاصله داریم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از شرایطی که سال گذشته به وجود آمد وضعیت اقتصاد از حالت خارج شد به ویژه با اعمال تحریم جدید ترامپ ناپایداری در اقتصاد صورت گرفت و موجب شد که نرخ ارز جهش پیدا کند و این جهش سبب شد که مواد اولیه و نیازها با افزایش قیمت مواجه شود.

وی اضافه کرد: در کنار اعمال تحریم ها تبلیغات گسترده ای صورت گرفت و نیمه اول امسال وضعیت نامتلاطمی در اقتصاد داشتیم و تورم روند فزاینده داشت و گرانی ها بیشتر شد اما خوشبختانه دولت وارد شد و مدیریت کرد و مانع تحقق پیش بینی های دشمن شد.

دژپسند با بیان این که روند بهبودی اقتصاد باید ادامه پیدا کند، گفت: در بازار دو سه ماه به شرایطی رسیدیم که ماهی 7 درصد به قیمت کالاها افزوده می شد اما دولت سیاست هایی اعمال کرد و مانع از این روند شد و در دو ماه اخیر رشد قیمت ها به جای 7 درصد به 2 و 6 دهم درصد رسیده است.

وی افزود: البته این فعالیت ها کافی نیست، اهتمامی که شخص آقای رییس جمهور دولت دارند این است که مدیریت بر بازار افزایش پیدا کند و مانع افزایش قیمت ها شویم، یکی از مسائل نگرانی بنگاه های تولیدی برای تأمین نقدینگی خود است، اگر بخواهیم تولید و اشتغال افزایش پیدا کند بنگاه های تولیدی نباید در تنگنا باشند.

وزیر اقتصاد با بیان این که با برنامه ای فشرده و جامع درصدد هستیم نیاز واحدهای تولیدی را تأمین کنیم، اظهار داشت: امیدواریم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حل مشکلات و شادمانی مردم باشیم، امیدواریم بتوانیم با حمایت مردم مسیر پرتلاطمی که در پیش داریم را پشت سر بگذاریم و دشمنان مانند همیشه ناکام شوند./1323/پ202/ق

 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 11
ارسال نظرات