۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۵۹۲۵۲۷
حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی:

منفعت مخاطب در رسانه‌ دینی هدایت و بصیرت است + فیلم

منفعت مخاطب در رسانه‌ دینی هدایت و بصیرت است + فیلم
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت: در نظر گرفتن منفعت مخاطبان از خصیصه‌های رسانه‌های دینی است. چرا که رسانه‌های غیر دینی صرفاً به دنبال منافع خود هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت: در نظر گرفتن منافع مخاطبین در تولید پیام، یکی دیگر از وظایف پیام‌رسان دینی است.

حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی با بیان این که پیام‌رسان دینی به جای آن که منفعت و سود خود را در نظر بگیرید، باید نیاز و منفعت مخاطب را مدنظر قرار دهد، اظهار داشت: منفعت مخاطب در رسانه‌دینی هدایت، بصیرت، تربیت و تعلیم مخاطب است.

وی با قرائت آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...»، ابراز داشت: قرآن کریم در آیات متعدد از جمله آیه 25 سوره مبارکه حدید پیام‌‌رسانان الهی را معرفی کرده و می‌فرماید؛ «همه آن انبیاء به دنبال هدایت مردم بودند».

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: در نظر گرفتن منفعت مخاطبان از خصیصه‌های رسانه‌های دینی است؛ چرا که رسانه‌های غیر دینی صرفاً به دنبال منافع خود هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کارکنان رسانه‌های دینی چگونه باید تأمین معاش بکنند، خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که فعالیت رسانه‌دینی در راستای منافع مخاطبانش، مغایرتی با تأمین هزینه‌های طبیعی تولید برنامه‌ها ندارد.

رییس شبکه جهانی ولایت افزود: هزینه تولید‌پیام در رسانه نباید از مخاطبان دریافت شود. چرا که چنین کاری منجر به تهیه برنامه‌هایی خواهد شد که مورد پسند مخاطبان باشد نه آنچه برای مخاطبان منفعت دارد.

وی اظهار داشت: رسانه‌های غیردینی به سراغ ذائقه مخاطبان می‌روند و چه بسا در مواردی به ذائقه‌سازی مخاطبان در راستای منافع خود می‌پردازند و اهمیتی نمی‌دهند که چه برنامه‌ای به مصلحت و منفعت مخاطبان است.

استاد درس خارج فقه رسانه با قرائت آیه «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ»، ابراز داشت: برای جذب مخاطب نیاز نیست منافقانه برخورد شود. چرا که اگر مردم بفهمند پیام‌رسان در راستای تأمین نیاز‌ها و منافعشان فعالیت می‌کند، جذب آن رسانه خواهند شد./878/پ202/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 18
تعداد بازدید : 24

 

ارسال نظرات