۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۵۸۰۸۳۰
حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی:

اصحاب رسانه باید دانش فقهی فعالیت‌های رسانه‌ای را داشته باشند

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با تأکید بر این که آموزش علم و دانش دین تا مرحله شناخت واجبات و محرمات بر اصحاب رسانه واجب است، گفت: تحصیل علم دینی نسبت به واجبات و محرمات فعالیت‌های رسانه‌ای برای شناخت محرمات و واجبات، واجب است اما بیش از این مقدار مستحب خواهد بود.
نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین رفعتی سخنگوی مدیریت حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه، امروز در درس خارج فقه‌‌ رسانه که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، به بیان دلائل وجوب تحصیل علم و دانش شرعی فعالیت‌های رسانه‌ای پرداخت.

وی اظهار داشت: در جلسه گذشته درس خارج فقه‌رسانه بیان شد که بر اصحاب رسانه واجب است دانش و علم حکم شرعی فعالیت‌های رسانه‌ای خود را بیاموزند، اما میزان این وجوب چقدر است؟ فعالان رسانه‌ای تا چه اندازه‌ای باید به تحصیل علم و دانش بپردازند.

حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی با تأکید بر این که آموزش علم و دانش دین تا مرحله شناخت واجبات و محرمات بر اصحاب رسانه واجب است، ابراز داشت: تحصیل علم دینی نسبت به واجبات و محرمات فعالیت‌های رسانه‌ای برای شناخت محرمات و واجبات، واجب است اما بیش از این مقدار مستحب خواهد بود.

وی با بیان این که نخستین ادله‌ای که تحصیل چنین علمی را واجب می‌کند عقل است، تصریح کرد: عقل حکم کند تا پیش از پذیرفتن هر کاری باید دانش و علم آن کار را داشته باشیم.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم افزود: عدل به معنای قرار گرفتن هر چیز در جای خودش است. کسی که دانش فنی و دینی فعالیت‌های رسانه‌ای را نداشته باشد نمی‌تواند در جایگاه یک فعال رسانه‌ای قرار بگیرد. چنین شخصی در جایگاه حقیقی خود قرار نگرفته است، از این رو این کار ظلم بوده و قبیح است.  

وی با اشاره به این که روایاتی که بر وجوب تحصیل علم وجود دارد، بسیار فراوان است، عنوان کرد: این روایات به سه دسته تقسیم می‌شود. دسته نخست آن روایات متواتری است که به طور کلی انسان را امر بر طلب علم می‌کنند، دسته دوم روایاتی است که مضمونش چنین است که برخی به سبب انجام ندادن به وظایفشان در روز قیامت مواخذه خواهند شد.

استاد حوزه با قرائت روایت «العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كالسّائرِ عَلى غَيرِ طَريق ، فَلا يَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ إلاّ بُعدا»، اظهار داشت: دسته سوم نیز روایاتی است که بشر را از انجام فعالیت‌های مختلف بدون داشتن علم، نکوهش می‌کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: از مجموعه این سه گروه از روایات استفاده می‌شود که اصحاب رسانه باید دانش فقهی فعالیت‌های رسانه‌ای را داشته باشند./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات