۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۹۳۸۳۶
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

ولایت در امتداد جریان نبوت است

ولایت در امتداد جریان نبوت است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) حافظ امامت و نبوت بودند، گفت: ولایت در امتداد جریان نبوت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عالی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد ارگ، گفت: روایت است زمانی که پیامبر اسلام در معراج بودند خداوند ایشان را با اسم ابوالقاسم مورد خطاب قراردادند و فرمود: تو تقسیم‌کننده رحمت در عالم هستی.

وی افزود: انسان باید به اسماء و القاب اولیای الهی توجه داشته باشد و نسبت به آنان معرفت کسب کند، مرحوم مقدس نوری در کتاب خود 180 اسم برای امام زمان(عج) ذکر کرده است که هر یک از این اسامی و القاب یک باب معرفتی است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به اینکه فاطمه معروف‌ترین نام حضرت زهرا(س) است، تصریح کرد: یکی دیگر از اسماء ایشان مبارکه است. درآیات و روایات اشاره به این مهم دارند که برخی امور مبارک هستند برای مثال خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما این کتاب را مبارک قراردادیم؛ نگاه کردن به قرآن، قرائت آیات آن، حفظ و تدبر درآیات همه و همه برای انسان مبارک و منجر به نجات و سعادت او می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ادب قرآن باید رعایت شود و نسبت به این کتاب مقدس باید محترمانه رفتار کرد، در سیره بزرگان چنین نقل‌شده که برخی از آنان نه‌تنها پای خود را در مقابل قرآن دراز نمی‌کردند بلکه در اتاقی که در آن قرآن قرار داشت نمی‌خوابیدند که مبادا به ساحت مقدس این کتاب شریف بی‌احترامی شود.

وی با تأکید بر اینکه ادب ظاهری و باطنی قرآن کریم باید رعایت شود، گفت: این ادب قرآن است که حداقل انسان یک دور کامل این کتاب آسمانی را بامعرفت بخواند اینکه برخی می‌گویند ما فرصت تلاوت این کتاب نورانی را نداریم توجیهی غیرموجه است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی کتاب مفاتیح الجناح را از کتاب‌های بابرکت بیان کرد و گفت: مرحوم محدث قمی ابتدا خود به محتوای این کتاب عمل کردند و بعد آن را به چاپ رساندند و به حضرت زهرا(س) هدیه کردند، این کتاب از کتاب‌های مبارکی است که قریب به 80 سال در منازل مؤمنان در کنار قرآن کریم مورداستفاده انسان‌های مؤمن قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی زمان‌ها نیز بسیار بابرکت هستند، گفت: شب قدر از شب‌های بابرکتی است که اگر کسی آن را درک کند بهتر از یک‌عمر است. در سیره علما و بزرگان چنین آمده که آنان هر شب هزار رکعت نماز اقامه می‌کردند، با محاسبات دنیوی خواندن هزار رکعت نماز غیرممکن است اما خداوند بابرکتی که به‌وقت آنان می‌دهد این امر امکان‌پذیر می‌شود.

وی افزود: اهل معرفت چنین بیان می‌کنند همان‌گونه که برخی مؤمنان می‌توانند طی الارض داشته باشند می‌توانند به همان صورت طی الزمان هم داشته باشند. بنابراین وقت‌های بابرکت با حساب‌های دنیوی همخوانی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اضافه کرد: برکت در مال، عمر، فرزند و سایرین را باید خداوند به انسان عنایت کند، برکت چیزی جدای از نعمت است. انسان‌های بسیاری ثروت دارند اما مالشان بی‌برکت است، سرمایه‌های دنیوی مانند زیبایی، قدرت و علم از جانب خداوند به انسان عطا می‌شود اما این سرمایه‌ها الزاماً بابرکت همراه نیست این سرمایه‌ها زمانی می‌تواند بابرکت باشند که انسان با استفاده از این سرمایه‌ها به‌واقع کلمه بندگی خداوند را انجام دهد.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگر با اشاره به اینکه همه مؤمنان دین و ایمان خود را باید مدیون حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) بدانند، گفت: این دو بزرگوار نبوت و امامت را حفظ کردند، اگر حضرت زهرا(س) از ولایت دفاع نمی‌کردند چیزی از نبوت باقی نمی‌ماند چرا که ولایت در امتداد نبوت است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات