۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۹۳۹۴۵
حجت الاسلام نظری خبرداد؛

شرکت پنج هزار طلبه در طرح هدایت علمی و تربیتی

شرکت پنج هزار طلبه در طرح هدایت علمی و تربیتی
مسؤول کارگروه هدایت علمی و تربیتی حوزه علمیه قم از شرکت پنج هزار طلبه در این طرح در قالب 600 مرکز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد علی نظری مسؤول کارگروه هدایت علمی و تربیتی حوزه علمیه قم در همایش طلاب، فضلا و اساتید شهرستانهای نائین، خور و بیابانک و منطقه فرخی که در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد،با اشاره به سخنی از امام علی(ع) اظهار داشت: ایشان می‌ فرماید: اگر کسی صاحبان عقل را برای مشاوره استفاده کند، بر راه درست راهنمایی و هدایت می‌ شود.

وی افزود: در روایت دیگری می‌ خوانیم که طلب مشورت عین هدایت است و کسی که مشورت نمی کند خود را به خطر انداخته است، از این رو طرح هدایت علمی و تربیتی با حضور آیت الله اعرافی پیشنهاد آن داده شد و در سال گذشته در سه این طرح را اجرا کردیم.

مسؤول کارگروه هدایت علمی و تربیتی حوزه علمیه قم با بیان این که سال گذشته حدود 600 طلبه در این مراکز عضو بودند، یادآور شد: امسال با توجه به بازخوردگیری ها به 40 مرکز هدایت علمی و تربیتی افزایش پیدا کرده است که در مدیریت سطوح عالی قم فعال شده و پنج هزار طلبه هم عضو آن هستند.

وی با اشاره به برنامه های طرح هدایت علمی و تربیتی برای طلاب خاطرنشان کرد: در مراکز هدایت علمی و تربیتی طلاب محترم دروس اصلی خود را آزاد هستند و طبق برنامه مدیریت سطوح عالی هر طلبه ای طبق برنامه خودش در سطح عالی و خارج شرکت می‌ کند ولی طلابی که می‌ خواهند عضو این مراکز باشند و از مزایای این طرح بهره مند باشند باید مشاوره تربیتی انتخاب کنند.

حجت الاسلام نظری افزود: این مسأله در حوزه به عنوان یک برنامه در سطوح عالی در گذشته نداشتیم، به همین جهت اولین چیزی که در پنل شخصی طلاب دیده می‌ شود انتخاب مشاوره برای امور علمی و تربیتی است و هفته ای یک بار استاد با این طلبه در ارتباط است.

وی عنوان کرد: برنامه های این استاد در ضمن اردو و برنامه های فرهنگی یا برنامه های دیگر با طلبه در ارتباط است، ارتباطی که در سنت قدیم حوزه پررنگ بود و به خاطر مشغله ها کمرنگ شده بود دوباره رونق گرفته است، یعنی 360 هفته 360 گروه این ارتباط با طلبه برقرار است.

مسؤول کارگروه هدایت علمی و تربیتی حوزه علمیه قم با بیان این که طلاب در این طرح استعداد سنجی می‌ شوند، گفت: استاد در این طرح علاوه بر شناسایی استعداد های او به حل و فصل مشکلات او می‌ پردازد و در کنار مشاوره تربیتی هر طلبه باید دو مشاور علمی هم استفاده کند که این جلسات مشاوره علمی به تناسب استعداد طلبه برگزار می‌ شود.

وی اضافه کرد: در این طرح طلبه لزوما در دروس فقه و اصول با استاد در ارتباط نیست بلکه در هر رشته ای که استعداد سنجی شده است با استاد ارتباط می‌ گیرد و از راهنمایی های او استفاده می‌ کند، از این رو امسال برای هریک مشاوره های علمی 400 جلسه علمی در هفته تشکیل داده ایم که برکتی برای حوزه علمیه قم محسوب می‌ شود.

حجت الاسلام نظری با بیان این که در طول هفته اساتید سخن می‌ گویند و طلاب می‌ شنوند، گفت: اما در این طرح از استادان خواسته ایم که بیشتر اجازه بدهند که طلاب سخن بگویند ونیازهای خود را مطرح کنند و یکی از برنامه های استادان در این طرح استعداد سنجی علمی و سطح سواد طلبه است.

وی تأکید کرد: کنفرانس، خلاصه گویی و پرسش و پاسخ از جمله برنامه های این طرح است و به همین جهت یکی از برنامه های این طرح تحقیق ضمن آموزش، مقاله نویسی و پژوهش است از این رو از استاد می‌ خواهیم که علاوه بر آموزش مباحث پژوهشی از او بخواهد که دست به قلم بشود.

مسؤول کارگروه هدایت علمی و تربیتی حوزه علمیه قم تصریح کرد: از جمله مزایای این طرح می‌ توان به اساتیدی که هیچ نقشی در ارزشیابی طلاب در برنامه آموزشی مدیریت سطوح عالی نداشتند از این پس خواهند داشت، یعنی از این پس 10 نمره امتحان در دست این مشاوره علمی است که هم به او مهارت و پژوهش و تحقیق یاد می‌ دهد بعد به او نمره می‌ دهند.

وی با اشاره به یکی دیگر از مزایای این طرح خاطرنشان کرد: ما توانستیم در ضمن این طرح یکی از مراکز طرح هدایت علمی تربیتی را به نام عالم وارسته نایین «میرزای نایینی» قرار بدهیم چون در قم مؤسسه و نهادی از این عالم نامی و بزرگ نداشتیم.

حجت الاسلام نظری اضافه کرد: از دیگر مزایای آموزش مرکز هدایت علمی و تربیتی آیت الله میرزای نائینی این است که بعد از فعال شدن گروه های علمی در این طرح، خود امتحانات کتبی و شفاهی توسط اساتید همین مراکز برگزار می‌ شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات طلاب بحث معیشت و زندگی روزمره طلاب است که همه به صورت یکسان دریافت می‌ کنند ولی از این پس قرار شده که اگر افزایش و خدماتی برای طلاب در نظر گرفته شود در این مراکز باشد، چه خدمات مرکز خدمات و چه خدمات حوزه علمیه قم.

مسؤول کارگروه هدایت علمی و تربیتی حوزه علمیه قم یادآور شد: قرار بر این است که طلابی که معمولی درس می‌ خوانند و طلابی که همت و تلاش بیشتری در درس خواندن و امور تربیتی دارند فرق داشته باشند./1330/پ202/ج

ارسال نظرات